شناسهٔ خبر: 66951198 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

امام جمعه تهران : نامزدها در مناظرات مراقبت نمایند هزینه‌های اداره کشور را افزایش ندهند / مراقب باشیم سخنان زیبا ما را فریب ندهد

ابوترابی فرد اظهار داشت: تلاش برای افزایش درآمدهای مالیاتی، اقدام جدی برای تخصیص منابع نسبت به پروزه های عمرانی که در مسیر اتمام است و آغاز نکردن پروژه های جدید مگر بر ضرورت آن، مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم بود.

صاحب‌خبر -

خطیب نماز جمعه تهران با یادآوری اینکه احترام به انسان از مهمترین اصول و ارکان در اندیشه سیاسی اسلام است، به دیدگاه امام علی (ع) و توصیه های ایشان به حاکمان اسلامی در این زمینه استناد کرد و گفت: در جامعه اسلامی مردم دو گروه هستند؛ یا براداران دینی هستند و یا انسان هستند که باید کرامت انسانی آنها حفظ شود.

به گزارش خبرآنلاین، محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های دوم نماز عبادی سیاسی جمعه که در دانشگاه تهران اقامه شد، با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم اظهار داشت: این دولت در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با یک نقشه راه حرکت خود را آغاز کرد و در طول سه سال گذشته در این مسیر گامهای بلندی برداشت.

بنا به روایت ایرنا، ادامه داد: رئیس جمهور شهید در ابتدای دولت در بخشنامه‌ای برای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با رصد دقیق ناترازی بودجه، برای ضرورت اصلاح ساختار بودجه ریزی تاکید کرد و در مسیر مدیریت درست هزینه های دولت که عامل اصلی این ناترازی بود، قدم برداشت و کار بزرگی را در این زمینه انجام داد.

ابوترابی فرد اظهار داشت: تلاش برای افزایش درآمدهای مالیاتی، اقدام جدی برای تخصیص منابع نسبت به پروزه های عمرانی که در مسیر اتمام است و آغاز نکردن پروژه های جدید مگر بر ضرورت آن، مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم بود.

وی ادامه داد: اقدام منطقی و اصولی بودجه و اینکه در دو سطح تصویب شود و نظارت دقیق شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام از قدمهای اصولی برای کاهش ناترازی بودجه بود.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: رشد اقتصادی در پایان دهه نود منفی بود اما در سه سال دولت سیزدهم به طور متوسط بیش از پنج درصد رشد داشته است. 

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: نقش مهم دیپلماسی فعال و موثر اقتصادی که تاثیر مهمی در ارتقای جایگاه ایران و افزایش اقتدار امت اسلامی ایفا کرد، در دولت سیزدهم مشهود است به طوری که سطح روابط با کشورهای همسایه شمال، جنوب، شرق و غرب بصورت ملموس ارتقا یافت.

ابوترابی فرد اظهار داشت: در شهادت رئیس جمهور بزرگوار ایران، کشورهایی با حوزه تمدن ایران اعلام عزای عمومی کردند، بطوریکه برخی تحلیلگران عرصه سیاست نوشتند دولت های یک چهارم جمعیت جهان برای این واقعه اعلام عزای عمومی کردند. 

به گفته ابوترابی فرد، عضویت ایران در پیمان شانگهای، عضویت در گره بریکس که تبدیل به مهمترین نماد قدرتهای نوظهور برای اثرگذاری بر فرآیند سیاسی بین الملل شده و دارای جذابیت بالایی است و دهها کشور خواهان عضویت در این گروه هستند، از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم است.

وی این دستاوردها را ناشی از اخلاق سیاسی و مبتنی بر ارزشهای رئیس جمهور و وزارت امور خارجه ایران در دولت سیزدهم دانست.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به آغاز ثبت نام از داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و با بیان اینکه افراد در فضای پیش رو در گفت‌وگو، مناظره‌ها و مصاحبه ها مراقب باشند هزینه های کشور را افزایش ندهند، افزود: هر سخنی در مسیر افزایش هزینه های کشور گام بلند برای افزایش تورم است.

ابوترابی فرد ادامه داد: مراقب باشیم سخنان زیبا که راه را برای تنگناهای اقتصادی هموار می کند، ما را فریب ندهد.

وی بر رعایت اخلاق اسلامی در گفت‌وگوها و مناظره‌ها انتخاباتی تاکید کرد و افزود: همانطور که رئیس جمهور شهید در مناظره ها و سه سال گذشته ادب را رعایت کرد؛ او با نخبگان سیاسی چپ و راست گفت و گو می کرد و نفس پاک خود را برای تحکیم وحدت ملی به کار می گرفت.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امام راحل راه را برای تحول در تار و پود سیاست در ایران اسلامی و جهان اسلامی هموار کردند؛ نفود اندیشه امام و گسترش آن در سطح جهان اسلامی، سیاست خارجی موفقیت آمیز ایران در مهار قدرت نظامی و سیاسی آمریکا در منطقه و حضور محور مقاومت حماس مقتدر به عنوان قدرت نوظهور فرهنگی و سیاسی ، مشهود بوده است.

ابوترابی فرد ادامه داد: رهبر انقلاب نیز این حرکت را مدیریت و رهبری کردند، تحولات ایران، عراق، یمن، لبنان ، افغانستان و فلسطین قهرمان نشان داد دوران تصمیم گیری خودسرانه غرب و آمریکا به پایان رسیده است، گذشت آن زمانی که سرویس های اطلاعای قدرت های سیاسی برای منطقه نقشه راه تعریف می کردند و بدون هزینه در تحقق اهداف نامشروع گام بر می داشتند، امروز جامعه جهانی در سایه راهبرد امام شاهد ضعف عملکرد آمریکا در داخل و تحولات منطقه ای است و سیاست نابهنجار آمریکا، حمایت از آزادی خواهان و حمایت بدون قید و شرط از فلسطین قهرمان راه را برای انفعال آمریکا در منطقه هموار کرده است.

وی اظهار داشت: امروز رفح مظلوم به نقطه پایان اسرائیل نزدیک شده، اگر با ابزارها و سلاحهایی که آمریکا در اختیار او قرار داده و نهادهای به ظاهر بین المللی از آنها حمایت کردند تا مردم غزه شهید شوند ، باز غزه ایستاده است، 

جنایت ، دست های به خون آغشته صهیونیست ، غرب و آمریکا پرده جهل و غفلت از دیده های جهانیان ، وجدان ها را بیدار کرده ، کشتار به کوچ مردم غزه منجر نمی شود و از جغرافیای سیاسی جهان پاک نمی شود، حماسه خونین غزه باید یک پیروز داشته باشد آن هم غزه بوده و بازسازی آن توسط کشورهای اسلامی ضروری است.

در خطبه های اول نماز جمعه این هفته تهران گفت: آیت الله رئیسی، رئیس جمهور محبوب، پرتلاش، متواضع، خستگی ناپذیر و باکفایت ایران در دوران کوتاه مدیریت اجرایی کشور ارزش ها و سجایای الهان بخش و امیدآفرین اخلقی را عینیت بخشیدند و چهره زیبای کارگزار اسلامی را در رفتار و گفتار خویش به نمایش گذاشتند.

وی اظهار داشت: باتوجه به اهمیت و جایگاه ویژه و استنثنایی سیاست مبتنی بر سجایای خلاقی خطبه نخست را به این اختصاص می دهم که اخلاق از نظر استاد شهید مطهری چگونه زیستن، چگونه رفتار کردن و چگونه بودن را در بر می گیرد و به صفات و مکلت نفسانی ما باز می گردد.

ابوترابی فرد تصریح کرد: اخلاق فردی و سیاسی از ویژگی های ممتازی برخوردار است، یک انسان در تراز قرآن در رفتار شخصی خویش بر اساس حکمت عملی از جمله دانش، علم و بصیرت مسیر او را تعریف می کند و شجاعت ویژگی برجسته وی است و از شهوات خویشتن را دور می دارد و در حیات اجتماعی و سیاسی ارتباط او با دیگران در چارچوب و قواعد اصولی است که مبتنی بر ارزشهای اخلاقی است.

وی ادامه داد: سیاست در اندیشه قرآن ، پیامبر و نهج البلاغه ابزاری برای تحقق امر مهم است و فقه سیاسی با تبیین ویژگی های کارزار برای تحقق سیاست مبتنی بر اخلاق بوده و تعالی جوامع بشری و انسانی ، فقه سیاسی نظام سیاسی را از درون متحول می کند و حاکم و مجریان را واردار به عمل بر اساس احکم و قواعد حکومتی می کند.

ابوترابی فرد تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند نظام اسلامی شکل گرفته ولی با دولت اسلامی فاصله داریم؛اگر کارگزاران در تمام سطوح به این اصول و قواعد ارزشی توجه و در عمل رعایت کنند، دولت اسلامی شکل گرفته و دولت اسلامی مقدمه برای ساخت جامعه اسلامی است که راه برای تمدن اسلامی هموار می شود.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار داشت: انسان عادل متواضع و در برابر حق تسلیم است و از هر سطحی از سطوح ظلم منزه و پاکیزه بوده و اهل انصاف است، در گفت‌وگو و مباهات سیاسی حقوق افراد و جامعه را رعایت می کند، آراسته به عدالت، علم، حکمت بوده و این مدرسه قرآن است.

به گفته وی، ولایت فقیه، ولایت علم، حمکت است و برای مدیریت جامعه و صفات نظامی و خلق قدرت فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای جایگاه محور مقاومت و ملل مسلمان در یک منزلت رفیع و موثر در معادلات سیاسی منطقه ای و بین المللی دستاورد مدیریت مبتنی بر عدالت، تقوا، معرفت رهبر انقلاب اسلامی است که راه را برای این قدرت هموار کردند و ملت بزرگ ایران نیز راه را برای حضور امام و خلق قدرتی بزرگ هموار کرد ودر عراق، سوریه ، فلسطین ، یمن راه را برای آفرینش این قدرت و خارج کردن آمریکا از منطقه نقش ایفا کردند.

ابوترابی فرد افزود: صداقت و درستی در رفتار، امانتداری ، شجاعت در ذیل عدالت تعریف می شود؛ کارگزار اسلامی! پست و مقامی که عهده دار هستی، ابزاری برای رسیدن به خواسته های نفسانی نیست، امانتی بر گردن ماست و باید این امانت را پاس داریم. تمام ظرفیت هایی که انقلاب اسلامی خلق شده دستاورد این سجایا بوده است.

خطیب نماز جمعه تهران با یادآوری اینکه احترام به انسان از مهمترین اصول و ارکان در اندیشه سیاسی اسلام است، به دیدگاه امام علی (ع) و توصیه های ایشان به حاکمان اسلامی در این زمینه استناد کرد و ادامه داد: در جامعه اسلامی مردم دو گروه هستند؛ یا براداران دینی هستند و یا انسان هستند که باید کرامت انسانی آنها حفظ شود.

وی خاطر نشان کرد، اگر مسوولان نظام به مساله حجاب و عفاف را توجه می کنند، برای حفظ کرامت زنان مسلمان و حفظ شخصیت جامعه بانوان است.

ابوترابی فرد یاد شهدای خدمت را گرامی داشت و گفت: رئیس جمهور شهید نماد حفظ این ارزش ها بود؛ استاندار جوان عالم و پرتلاش شهید رحمتی در دوران مسوولیت کوتاه در جایگاه از منزلت و مقبولیت قرار گرفت؛ سکاندار دیپلماسی در قلب محور مقاومت و محور جهان اسلام و حلقه اتصال امت اسلامی در برابر استکبار با اندیشه ناب دینی، برنامه ریزی برای خلق قدرت مضاعف برای جمهوری اسلامی کارهای بزرگی انجام داد و شهید امام جمعه تبریز و خلبانان عزیز دارای علم، نماد اخلاق بودند که همگی دعوت خدا را لبیک گفتند.

وی ادامه داد: مدیران کشور باید نماد اخلاق و سجایای اسلامی باشند در این صورت جامعه در مسیر کمال پیش می رود زیرا عدالت با تعارف درست نمی شود.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: قاطعیت، ارتباط با مردم، ساده زیستی و مردمی بودن لازم است و خودسازی و تهذیب می خواهد؛ اول باید خودمان را درست کنیم یا بتوانیم عدالت را اجرا کنیم این است که برای رئیس جمهور شهید منزلت ویژه قائلند و آنچه ما را قوی می کند و تا رسیدن به اهداف عالیه امیدوار می کند، تقواست.

نظر شما