شناسهٔ خبر: 66947946 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

امنیتی و دفاعی

نیویورک‌تایمز: به گفته یک مقام دولتی اسرائیل جنگ غزه حداقل تا پایان سال ادامه خواهد داشت

روزنامه نیویورک‌تایمز از قول یکی از مقامات دولتی اسرائیل نوشته که عملیات تهاجمی صهیونیست‌ها در غزه حداقل تا پایان سال ادامه خواهد داشت! این مقام دولتی تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل است- که به نظر می‌رسد احتمال پایان سریع جنگ غزه را چندان منطقی نمی‌داند و این ایده را که اسرائیل به زودی تکلیف جنگ با حماس را روشن خواهد کرد، رد می‌کند؛ اگرچه مشخص نمی‌کند که به عقیده‌اش اسرائیلی‌ها کارزار نظامی خود را در غزه تا پایان سال چگونه و با چه شدتی ادامه خواهند داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفقنا از روزنامه نیویورک‌تایمز، یک مقام ارشد اسرائیلی عقیده دارد که جنگ غزه حداقل تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

چند روز پیش تزاچی هانگبی مشاور امنیت ملی اسرائیل گفت که انتظار ندارد عملیات نظامی اسرائیل در غزه تا قبل از پایان سال به پایان برسد. به نظر می‌رسد صحبت‌های او ایده برخی از کارشناسان نظامی را- که بر این باورند که جنگ به احتمال زیاد پس از حمله نظامی اسرائیل به حماس در رفح به پایان خواهد رسید- رد می‌کند.

تزاچی هانگبی در یک گفتگوی رادیویی گفت: «به نظر می‌رسد برای این‌که بتوانیم دستاوردهای اسرائیل را در این جنگ تقویت کرده و توانایی‌های نظامی و ظرفیت‌های حکومتی حماس و جهاد اسلامی را نابود کنیم، نیاز به هفت ماه دیگر نبرد خواهیم داشت».

مقامات اسرائیلی در این چند ماهی که از آغاز جنگ می‌گذرد، بارها و بارها به مردم گفته‌اند که باید انتظار یک جنگ طولانی‌مدت را داشته باشند که البته در بعضی از مراحل از شدت درگیری‌ها کاسته خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد که ارزیابی آقای هانگبی با پیش‌بینی‌های قبلی بنیامین نتانیاهو در ماه آوریل مغایرت دارد- که گفته بود اسرائیل در جنگ علیه حماس در آستانه پیروزی قرار دارد. در هفته‌های اخیر، نیروهای اسرائیلی بارها به شمال غزه بازگشته‌اند تا بتوانند شورش‌های شبه‌نظامیان حماس را در آن‌جا سرکوب کنند.

اسرائیل در ماه‌های گذشته با فشار فزاینده‌ای برای پایان دادن به جنگ و دستیابی به یک توافق آتش‌بس با حماس مواجه بوده- که البته این آتش‌بس شامل آزادی گروگان‌هایی نیز می‌شود که در غزه نگهداری می‌شوند: دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی خواستار صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل شده است؛ دادگاه جهانی به اسرائیل دستور داده که حملات خود را در رفح متوقف کند؛ و در این میان دولت بایدن نیز از این‌که اسرائیل طرحی مشخص برای اداره غزه پس از جنگ ندارد، ابراز ناامیدی کرده است.

به گزارش وزارت بهداشت غزه؛ در روزهای اخیر پس از بمباران شدید اسرائیل که باعث آتش‌سوزی در منطقه‌ای گسترده و کشته شدن دست‌کم ۴۵ فلسطینی در پناهگاه آوارگان در غرب رفح شد، اعتراضات عمومی به جنگ شدت گرفته است.

نظر شما