شناسهٔ خبر: 66945137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

نماینده کنگره: مجوز بایدن به اوکراین به جنگ جهانی منجر می شود

مت گیتز نماینده کنگره آمریکا روز پنجشنبه گفت که تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده برای لغو محدودیت‌های استفاده کی یف از تسلیحات آمریکایی برای حمله به خاک روسیه می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش تاس ، گیتز در صفحه خود در شبکه اجتماعی X نوشت : استفاده کی یف از تسلیحات آمریکایی دنیا را با خطر وقوع جنگ جهانی سوم مواجه می کند.

وی ادامه داد ناهماهنگی دولت بایدن در مورد این [مسئله] هشداردهنده است. سیاست ایالات متحده این بوده است که اوکراین نمی تواند از سلاح های ایالات متحده برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.

وب سایت خبری پولیتیکو روز پنجشنبه به نقل از دو مقام دولت بایدن گزارش داد که دولت آمریکا محرمانه‌ برای ارتش اوکراین مجوز صادر کرده است که طبق آن کی‌یف می‌تواند با استفاده از سلاح‌های آمریکایی به داخل خاک روسیه حمله کند.

رئیس‌جمهور اخیراً به تیم خود دستور داد تا اطمینان حاصل کند که اوکراین می‌تواند از سلاح‌های آمریکایی برای اهداف در خارکیف استفاده کند تا اوکراین بتواند به نیروهای روسی که آنها را هدف قرار می‌دهند یا آماده ضربه زدن هستند، پاسخ دهد.

این درحالیست که پنتاگون گفته است که محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه به قوت خود باقی است.

طبق مجوز جدید اوکراین می‌تواند از سلاح‌های آمریکایی برای تعدادی حملات علیه روسیه استفاده کند که شامل شلیک موشک‌هایی به سمت نیروهای روسی در امتداد مرز می‌شود.

به گفته پولیتیکو، حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی همچنان ممنوع است، همانطور که استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به عمق روسیه ممنوع است

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در مصاحبه با مجله اکونومیست، پیشنهاد کرده بود که متحدان این ائتلاف دوباره این سوال را بررسی کنند که آیا اوکراین باید بتواند با استفاده از سلاح های غربی علیه اهداف نظامی واقع در قلمرو بین المللی به رسمیت شناخته شده فدراسیون روسیه حملاتی را انجام دهد.

همزمان در جلسه مجمع پارلمانی ناتو، دبیرکل این سازمان اعلام کرد که نیروهای کشورهای این سازمان نباید در زمین یا در آسمان اوکراین حضور داشته باشند، در غیر این صورت دور نگه داشتن این ائتلاف بسیار دشوار خواهد بود.

نیویورک تایمز به نقل از منابع گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از سفر اخیر به کی یف، قصد داشت به بایدن پیشنهاد کند ممنوعیت حمله اوکراین با سلاح های آمریکایی به خاک روسیه را لغو کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ۲۸ مه گفت که نمایندگان کشورهای ناتو که در مورد حملات به روسیه صحبت می‌کنند، باید "آگاه باشند که با چه چیزی بازی می‌کنند." به گفته وی، روسیه از نزدیک بحث در مورد این موضوع را دنبال می کند. پوتین گفت: در صورت استفاده از تسلیحات دوربرد توسط نیروهای مسلح اوکراین، مسکو دوباره باید در مورد منطقه بهداشتی تصمیم بگیرد.

ایرنا

نظر شما