شناسهٔ خبر: 66941260 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

رونالدو؛ سلطان گلزنی در جام جهانی با رکوردی بی‌نظیر!

کریستیانو رونالدو، ستاره فوتبال پرتغال، با گلزنی در پنج دوره جام جهانی، رکوردی منحصر به فرد را به نام خود ثبت کرد.

صاحب‌خبر -

ستاره فوتبال پرتغال اولین و تنها بازیکنی است که طی ۱۶ سال و در ۵ دوره جام‌جهانی موفق به گلزنی شده است و باید دید آیا روزی این رکورد شکسته خواهد شد یا خیر.

به گزارش ایرنا، وقتی پرتغال در افتتاحیه جام‌ جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل غنا پنالتی به دست آورد، صحنه برای تاریخ‌سازی یک اسطوره آماده شد چراکه تا آن روز هیچ بازیکنی در پنج دوره رقابت‌های جام‌جهانی موفق به گلزنی نشده بود و CR۷ اولین کسی بود که در آستانه این افتخار قرار داشت. همه نگاه‌ها به ساق پای رونالدو و دستان لارنس آتی‌زیگی سنگربان تیم ملی فوتبال غنا بود. او مصمم پشت توپ ایستاد و گلی دیگر را به نام خود و تیم ملی کشورش به ثبت رساند تا صفحه جدیدی از تاریخ برای این ستاره پرتغالی ورق بخورد.

رونالدو؛ سلطان گلزنی در جام جهانی با رکوردی بی‌نظیر!

۲۰۰۶ آلمان

کمی به عقب باز می‌گردیم. سفر رونالدو به جام‌ جهانی از ۲۰۰۶ آلمان آغاز شد. او در ۲۱ سالگی خود را به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی و موثر لوئیز فیلیپه اسکولاری معرفی کرد. در آن جام تیم ملی فوتبال پرتغال با تیم‌های ایران، مکزیک و آنگولا در گروه D قرار داشت. در تقابل ایران و پرتغال هرچند گل اول را در دقیقه ۶۳ دکو با شوتی دیدنی و از پشت محوطه جریمه وارد دروازه ابراهیم میرزاپور کرد اما گلزنی رونالدو در دقیقه ۸۰ و از روی نقطه پنالتی خلاف حرکت سنگربان ایران، موجب شد تا او نخستین گل خود را در این جام و در مرحله گروهی به ثبت برساند.

رونالدو در بازی‌های بعدی موفق به گلزنی نشد تا پرتغال در یک‌چهارم نهایی این جام به انگلیس برسد. جدال ۲ تیم در وقت‌های قانونی برنده‌ای نداشت تا کار در ضربات پنالتی دنبال شود. او پنجمین پنالتی را خلاف حرکت سنگربان انگلیس به گل تبدیل کرد تا آنها با بُرد ۳ بر یک راهی مرحله بعد شوند هرچند در بازی بعدی ۳ بر یک مقابل آلمان شکست را پذیرا شدند.

رونالدو؛ سلطان گلزنی در جام جهانی با رکوردی بی‌نظیر!

۲۰۱۰ آفریقای جنوبی

بعد از این جام، رونالدو خود را به آفریقای جنوبی رساند تا در جام‌جهانی ۲۰۱۰ به میدان برود. پرتغال در این دوره از مسابقات در گروه G با تیم‌های برزیل، کره شمالی و ساحل عاج همگروه بود. پرتغال در اولین بازی خود به مصاف ساحل عاج رفت که با تساوی بدون گل همراه بود اما در بازی دوم ۷ بر صفر کره شمالی را در هم کوبید که هنوز هم بزرگ‌ترین پیروزی تیم ملی فوتبال پرتغال در ادوار جام جهانی به شمار می‌رود.

در این بازی هم پای رونالدو به گل باز شد تا در دومین جام‌جهانی نام او در بین گلزنان دیده شود. او در دقیقه ۸۷ ششمین گل تیمش را به ثمر رساند. آنها در بازی بعد به تساوی بدون گل برابر برزیل رضایت دادند تا به عنوان تیم دوم صعود کنند اما در بازی بعدی برابر اسپانیا یک بر صفر شکست خوردند تا پرونده این تیم در آفریقای جنوبی خیلی زود بسته شود.

رونالدو؛ سلطان گلزنی در جام جهانی با رکوردی بی‌نظیر!

۲۰۱۴ برزیل

CR۷ این بار در برزیل گلزنی کرد. پرتغال در این دوره از مسابقات در گروه G با تیم‌های آلمان، غنا و آمریکا همگروه بود. در بازی اول هرچند آنها برابر آمریکا به تساوی ۲ بر ۲ دست یافتند اما نام رونالدو در بین گلزنان نبود. او در بازی دوم در دقیقه ۸۰ برابر غنا گلزنی کرد تا زمینه برد ۲ بر یک تیمش را فراهم کند و به نوعی پرتغال را در جام نگه دارد. خوشحالی آنها چندان پایدار نبود چرا که برابر آلمان با ۴ گل تحقیر شدند تا خیلی زود چمدان‌های خود را برای بازگشت به خانه ببندند.

رونالدو؛ سلطان گلزنی در جام جهانی با رکوردی بی‌نظیر!

۲۰۱۸ روسیه

بهترین روند گلزنی رونالدو در روسیه ۲۰۱۸ رقم خورد. در این دوره از رقابت‌های جام جهانی یک بار دیگر ایران و پرتغال در یک گروه قرار گرفتند تا در کنار اسپانیا و مراکش گروه B را تشکیل دهند. رونالدو این مسابقات را پر هیجان آغاز و در تساوی هیجان انگیز ۳-۳ مقابل اسپانیا هت‌تریک کرد. او در آن دیدار در دقایق ۴ از روی نقطه پنالتی، ۴۴ و ۸۸ برای تیم ملی کشورش گلزنی کرد. گل سوم او در شرایطی به ثمر رسید که بازی ۳ بر ۲ به سود اسپانیا بود اما ضربه ایستگاهی فوق‌العاده او کافی بود تا در این دقیقه بازی مساوی شود. مرد پرتغالی در بازی بعدی هم برای تیم ملی کشورش گلزنی کرد تا پرتغال یک بر صفر مراکش را شکست بدهد اما در سومین دیدار مهار پنالتی او از سوی علیرضا بیرانوند کافی بود تا رونالدو در این دیدار از گلزنی محروم شود تا بازی در نهایت با گل‌های ریکاردو کوارشما و کریم انصاری‌فرد با تساوی یک بر یک خاتمه یابد.

در ادامه این جام، تیم ملی فوتبال اروگوئه با غلبه بر پرتغال ضمن حذف رونالدو و یارانش از جام جهانی روسیه، جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی را به دست آورد تا بازهم پرتغال یکی از تیم‌های حذف شده باشد.

رونالدو؛ سلطان گلزنی در جام جهانی با رکوردی بی‌نظیر!

قطر ۲۰۲۲

در این جام پرتغال به همراه کره‌جنوبی، اروگوئه و غنا در گروه H قرار گرفت. رونالدو با گلی که به غنا زد، رکوردی را به نام خود ثبت کرد که در تاریخ ماندگار شد. او با گلی که در دقیقه ۶۵ و از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند تبدیل به تنها مردی شد که در پنج دوره مسابقات جام‌جهانی گلزنی کرده است. او در این جام و در بازی برابر اروگوئه ناکام ماند اما در سومین دیدار برابر کره‌جنوبی که با شکست ۲ بر یک آنها همراه شد تنها گل پرتغال را به ثمر رساند. با این وجود پرتغال در یک‌هشتم نهایی سوئیس را از پیش رو برداشت تا در یک‌چهارم به مصاف مراکش برود اما در کمال ناباوری، رونالدو و یارانش یک بر صفر شکست خوردند تا دنیا اشک‌های فوق‌ستاره پرتغالی را جام نظاره‌گر باشد.

رونالدو با همه این شرایط همچنان عطش بسیاری برای موفقیت و نشان دادن توانایی‌های خود دارد. جمله معروف او «من رکوردها را دنبال نمی‌کنم، رکوردها من را دنبال می‌کنند» کافی است تا روحیه جنگندگی، خودباوری و غرور او را بیشتر درک کنیم.

نظر شما