شناسهٔ خبر: 66937138 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

رئیس‌جمهور چین: ما از تشکیل کشور مستقل فلسطینی حمایت می‌کنیم

رئیس‌جمهور چین در مراسم افتتاحیه نشست وزیران مجمع همکاری عرب و چین تأکید کرد که پکن از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش رویترز، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین امروز پنج‌شنبه در مراسم افتتاحیه نشست وزیران مجمع همکاری عرب و چین در پکن تأکید کرد که چین از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: پکن از تشکیل کشور فلسطین با پایتختی بیت‌المقدس شرقی در مرزهای ۱۹۶۷ و عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت می‌کند. رنج غیرنظامیان در نوار غزه باید متوقف شود و ما کمک‌های فوری به آنروا ارائه خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور چین همچنین با تاکید بر «حمایت پکن از برگزاری کنفرانس صلح گسترده درباره بحران منطقه» گفت: جنگ نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد، عدالت نمی‌تواند برای همیشه غایب باشد و راه حل دو دولتی باید قاطعانه مورد حمایت قرار گیرد. رنج غیرنظامیان در نوار غزه باید متوقف شود و ما کمک‌های فوری به آنروا ارائه خواهیم کرد. چین به حمایت از کاهش بحران انسانی و بازسازی پس از جنگ در غزه ادامه خواهد داد و ۵۰۰ میلیون یوان (۶۹ میلیون دلار) دیگر به عنوان کمک بشردوستانه اضطراری ارائه می‌کند.

وی افزود: چین می‌خواهد با کشورهای عربی برای حل و فصل مسائل مهم و اساسی به روش‌هایی که منجر به رعایت انصاف، عدالت و دستیابی به صلح و ثبات بلندمدت شود، همکاری کند. در مواجهه با دنیای پرتلاطم، احترام متقابل راهی برای زندگی در تعادل است و انصاف و عدالت پایه و اساس امنیت پایدار است.

شی جین‌پینگ در ادامه با اشاره به «آمادگی پکن برای همکاری با طرف‌های عربی در زمینه تحقیق و توسعه فناوری مدرن انرژی و تولید تجهیزات» گفت.: ما آماده ایجاد روابط چینی-عربی به‌عنوان معیاری برای حفاظت از صلح و ثبات جهانی هستیم. ما به دنبال روابط اقتصادی و تجاری هستیم که به نفع هر دو طرف باشد. چین در چندین جبهه از جمله در میادین نفت و گاز و همچنین سرمایه گذاری در مقیاس بزرگتر با کشورهای عربی همکاری خواهد کرد.ما به حمایت از شرکت‌های انرژی چین و مؤسسات مالی برای مشارکت در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت کل نصب شده بیش از ۳ میلیون کیلووات در کشورهای عربی متعهد هستیم.

وزارت خارجه چین روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار رهبر عرب برای شرکت در مجمع همکاری چین و کشورهای عربی به پکن سفر خواهند کرد. در این بیانیه آمده است که «حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، قیس سعید، رئیس جمهور تونس و شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات متحده عربی در مراسم افتتاحیه دهمین کنفرانس وزیران مجمع همکاری دولت‌های چین-عرب شرکت خواهند کرد.

سران کشورهای عرب از روز سه شنبه وارد پکن شدند و تا شنبه خواهند ماند. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و محمد سالم اولد مرزوک، همتای موریتانیایی وی، ریاست مشترک کنفرانس را بر عهده خواهند داشت. بنابر اعلام وزارت خارجه چین، وزرای خارجه یا نمایندگان کشورهای عربی و دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

این مجمع که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد، به عنوان یک ابتکار گفتگوی رسمی بین چین و اتحادیه عرب برای بحث در مورد مکانیسم هماهنگی چندجانبه اولیه بین دومین اقتصاد بزرگ جهان و کشورهای عربی عمل می کند.

 

مهر

نظر شما