شناسهٔ خبر: 66934418 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

خط‌و‌نشان مالک شریعتی و تاج‌گردون برای یکدیگر؛ دعوا و درگیری نمایندگان مجلس سر اعتبارنامه «غلامرضا تاج‌گردون»ِ بالا گرفت/ ویدئو

در بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس، چند تن از نمایندگان به سرپرستی «مالک شریعتی» به تایید اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» منتخب مردم گچساران اعتراض داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه شرق، در زمان ارائه گزارش شعب، درگیری‌ و دعوای شدیدی در صحن مجلس سر اعتبارنامه «غلامرضا تاج‌گردون» رخ داد؛ صحن علنی مجلس ملتهب شده است و نمایندگان به جدال با هم پرداخته‌اند.

سومین جلسه علنی دوازدهمین مجلس صبح امروز «پنج‌شنبه، ۱۰ خرداد ۱۴۰۳»، به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۷۴ نماینده آغاز شد و رسیدگی و تصویب اعتبارنامه منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دستورکار منتخبان مجلس قرار گرفت.

در زمان ارائه گزارش شعب، درگیری‌ و دعوای شدیدی در صحن مجلس سر اعتبارنامه «غلامرضا تاج‌گردون» رخ داد؛ صحن علنی مجلس ملتهب شده است و نمایندگان به جدال با هم پرداخته‌اند.

در همین راستا، روز گذشته «چهارشنبه، نهم خردا ماه»، این نمایندگان مجلس نامه اعتراضی به هیات رئیسه مجلس مبنی بر تایید اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون ارسال کرده بودند.

در بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس، چند تن از نمایندگان به سرپرستی «مالک شریعتی» به تایید اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» منتخب مردم گچساران اعتراض داشتند. در فیلم منتشرشده، تجمع تعداد زیادی از نمایندگان در هیات رئیسه مشاهده می شود. همچنین تعدادی از نمایندگان با سرعت درحال رساندن خود به سکوی هیات رئیسه هستند.

اختلاف نظر این است که تعدادی از نمایندگان می‌گویند باید اعتبارنامه منتخبان در صحن نیز به رأی گذاشته شود ولی قالیباف معتقد است که دیگر نیازی به این کار نیست. اگر هم کسی به اعتبارنامه یکی از منتخبان اعتراضی داشته، باید در شعبه مورد نظر مطرح می‌کرده و در صحن نه رای‌گیری صورت می‌پذیرد و نه به اعتراضی رسیدگی می‌شود. البته در نهایت اعتبارنامه تاجگردون تایید شد.

در ادامه، فیلمی از ایجاد تنش در مجلس از سوی برخی نمایندگان برای جلوگیری از تصویب اعتبارنامه تاجگردون با اعمال فشار علیه هیات رئیسه را مشاهده کنید: 

همین موضوع سبب شد تا این افراد در جایگاه هیئت رئیسه مجلس حضور پیدا کنند و نسبت به تایید اعتبارنامه تاجگردون اعتراض کنند. البته غلامرضا تاجگردون و حامیانش نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و این موضوع باعث درگیری بین رضا تقی‌پور منتخب مردم تهران و مهرداد گودرزوند چگنی منتخب مردم رودبار و متشنج شدن چند دقیقه‌ای مجلس شد.

غلامرضا تاج گردون

سپس اعتبارنامه مالک شریعتی در صحن علنی تایید شد؛ درحالی که اعتراض‌ها نسبت به اعتبارنامه او وجود داشت. پس از تایید شورای نگهبان، این اعتبارنامه تایید شد اما مالک شریعتی نسبت به این موضوع اعتراض داشت و معتقد بود که باید اعتبارنامه‌اش مجدداً بررسی شود تا این موضوع باعث نشود تا اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون تایید شود، اما محمدباقر قالیباف نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت این موضوع مورد تایید نیست و باید از طریق شعبه و رییس آن پیگیری شود.

در نهایت، این کشمکش، با تایید اعتبارنامه «مالک شریعتی» منتخب مردم تهران و اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» منتخب مردم گچساران در صحن علنی مجلس خاتمه پیدا کرد.

خط و نشان مالک شریعتی و غلامرضا تاج‌گردون برای یکدیگر در جریان بررسی اعتبارنامه‌ها

منتخبان مردم تهران و گچساران هرچند با یکدیگر به صورت فیزیکی درگیر نشدند ولی در همان ابتدای بررسی اعتبارنامه ها برای هم با ایما و اشاره خط و نشان کشیدند.

در جلسه علنی روز پنج‌شنبه «۱۰ خردادماه» مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش شعب درباره اعتبارنامه‌های منتخبان در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار گرفت.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز مجلس در اخطاری با استناد به اصول ۶۶ و ۹۳ قانون اساسی و همچنین ماده ۲۹ آئین نامه داخلی مجلس اظهار کرد: در اصل ۶۶ گفته شده که ترتیب انتخابات رئیس، هیئت رئیسه و تعداد کمیسیون‌ها و دوره تصدی آنها و امور مربوط به مذاکرات و انتظامات مجلس به وسیله آیین نامه داخلی مجلس معین می‌گردد؛ همچنین در اصل ۹۳ قانون اساسی گفته شده که مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد مگر در مورد تصویب اعتبار نامه نمایندگان و ۶ عضو حقوقدان شورای نگهبان.

او گفت: اعتبارنامه نمایندگان از مقولاتی نیست که بصورت مجموعه‌ای قرائت شود و سکوت و عبور کنیم. خواهشم این است که با توجه به رویه مجلس قبل و عبارتی که در اصل ۹۳ است و همچنین با توجه به ماده ۲۹ آئین نامه داخلی، و همچنین درخواست ۵۳ نفر از نمایندگان در این زمینه، مرّ قانون انجام شود.

در ادامه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده تهران اظهار داشت: در این زمینه ماده ۲۹ تکلیف را روشن کرده است؛ هرگونه اعتراض به اعتبارنامه‌ها باید در شعب بررسی شود و در شعبه یا تصویب یا رد می‌شود؛ اگر به هر دلیلی در شعب رد شد، شعب مراتب را ارجاع می‌دهد به هیئت رئیسه، سپس با تشخیص هیئت رئیسه، موضوع به هیئت تحقیق و بررسی که برای این کار پیش‌بینی شده است؛ اگر هم هیئت تحقیق موضوع را تایید کرد دیگر تایید شده است و این موضوع در آئین نامه داخلی روشن و شفاف است.

او تاکید کرد: طبق قانون آیین‌نامه داخلی کار را انجام می‌دهیم و هر کسی اعتراضی به آئین نامه‌ای دارد، این اعتراض باید در شعب مطرح شود و روندی که ذکر شد، طی شود. اگر باز اعتراضی هم مطرح باشد، در هیچ جای آئین نامه نیامده که به اعتبار نامه در صحن می توان اعتراض کرد. تشخیص مغایرت یا عدم مغایرت موضوع به رای گذاشتن این مسأله نیز با رئیس جلسه است.

در جریان ارائه گزارش شعب در صحن مجلس، مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران که پیش از این به اعتبارنامه غلامرضا تاج گردون نماینده گچساران معترض بود، در جایگاه هیات رییسه حاضر شد و از محمدباقر قالیباف که ریاست صحن مجلس را بر عهده داشت خواست نامه اعتراض جمعی از نمایندگان به این اعتبارنامه را در صحن مطرح کند.

خط و نشان تاجگردون و شریعتی برای یکدیگر

در این شرایط مالک شریعتی و تاج گردون با  ایما و اشاره از دور برای یکدیگر خط و نشان کشیدند که چنین شرایطی سبب شد مهردادگودرزوند چگینی منتخب رودبار در حمایت غلامرضا تاجگردون و رضاتقی پور انوری منتخب تهران در حمایت از شریعتی مقابل هم ایستاده و حتی یکدیگر را با دست هُل دهند که سرانجام با حضور سایر نمایندگان از درگیری فیزیکی جلوگیری شد.

پیش از این مالک شریعتی در صفحه شخصی خود در شبکه مجازی «ایکس» نامه اعتراض جمعی از منتخبان به ⁧اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون⁩ را منتشر کرد. مالک شریعتی، قاسم روانبخش، زهره سادات لاجوردی، کامران غضنفری، امیرحسین ثابتی، ابراهیم رضائی و روح الله نجابت نامه اعتراض به اعتبارنامه تاجگردون را امضا کرده‌اند.

تاج‌گردون هم در واکنش به آن با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مقام معظم رهبری در توصیه به ⁧مجلس⁩ دوازدهم فرمودند از مسابقات بی فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی در مجلس پرهیز شود. ‌آرامش بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده ی همتها و دعوت کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشید. ‌قدری ولایت پذیر باشید و مردم را عصبانی نکنید.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما