شناسهٔ خبر: 66934199 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

او با رکوردی مشابه پپ پای به اسپانیا گذاشت

اف سی بارسلونا، از تیکی‌تاکا تا فلیکی فلاکا!

هانسی فلیک، سرمربی جدید بارسلونا، آماده است تا روزهای درخشانی را پس از دوران ژاوی برای این تیم رقم بزند و به نظر می‌رسد که توانایی بازگرداندن بارسا به دوران اوج را دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، هانسی دیتر فلیک متولد ۱۹۶۵ در هایدلبرگ آلمان قرار است هدایت بارسلونا را برعهده بگیرد، تیمی که رابطه خاصی با او در سال ۲۰۲۰ داشت و توانست در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در لیسبون و در میانه شیوع جهانی ویروس کرونا در حالی که سرمربی بایرن بود شکست تاریخی ۲-۸ را برای این تیم رقم بزند. 

فلیک که در آن سال موفق شد شش گانه رویایی شامل بوندسلیگا، جام حذفی آلمان، لیگ قهرمانان، سوپرجام آلمان و اروپا و جام باشگاه‌های جهان را فتح کند در این باره گفت: «این بازی واقعا خیره‌کننده و درخشان بود.» او توانست با رکورد پپ گواردیولا در بارسلونا در سال ۲۰۰۹ برابری کند و حالا این دو نفر تنها مربیانی هستند که موفق شدند در تاریخ فوتبال در یک فصل فاتح شش‌گانه شوند.

او کمی بیشتر از یک سال و نیم روی نیمکت بایرن مونیخ حضور داشت و و در طول این مدت هفت جام را به دست آورد، اما کودتای فدراسیون فوتبال آلمان او را به تیم ملی این کشور بود که در آنها عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشت و پس از حذف از مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ با ارائه عملکردی ضعیف برابر اسپانیا و ژاپن و کاستاریکا و همچنین شکست ۱-۴ در دیداری دوستانه برابر ژاپن در سپتامبر ۲۰۲۳ از هدایت این تیم کنار گذاشته شد.

2028171

این مربی آلمانی از آن زمان پیشنهادهای بسیاری برای بازگشت به دنیای مربیگری دریافت کرد اما توجهی به آنها نداشت. او به دنبال حضور در بارسلونا بود و در نهایت هم به هدفش رسید. فلیک قرار است برای اولین بار ماجراجویی جذابی در یک باشگاه خارجی داشته باشد، چالشی که با شجاعت با آن روبرو خواهد شد چون او هرگز پنهان نمی‌شود.

شخصیت قدرتمند او در مکتب بایرن شکل گرفته است. او در فاصله سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ پیراهن این تیم را به تن داشت و چهار قهرمانی در بوندسلیگا را تجربه کرد. او هافبکی بود که پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۰ در باشگاهی آلمانی به نام ویکتوریا بامنتال  که در آن به عنوان بازیکن-مربی فعالیت می‌کرد، تجربه بازی در تیمی مانند کلن را هم به دست آورد.

او دوران فعالیتش به عنوان یک مربی را در شهر محل تولدش با هوفنهایم در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ شروع کرد و پس از آن دستیار جووانی تراپاتونی و لوتار ماتئوس در سالزبورگ شد و همچنین در کادر فنی یواخیم لوو در سال ۲۰۱۴ که قهرمانی تیم ملی آلمان در جام جهانی برزیل را به همراه داشت حضور داشت و نقشی کلیدی را در استراتژی و تاکتیک‌های این تیم ایفا کرد. او همچنین در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ مدیر ورزشی تیم ملی کشورش هم بود.

2027340

این رزومه درخشان باعث شد که در سال ۲۰۱۹ به عنوان دستیار نیکو کوواچ در بایرن مشغول به کار شود و در پاییز همان سال و زمانی که این مربی کروات به دلیل نتایج ضعیف کنار گذاشته شد، به عنوان مربی موقت هدایت این تیم را بر عهده گرفت. از همان جا بود که توانست شش‌گانه را به دست آورد و به عنوان مربی برتر سال یوفا در سال ۲۰۲۰ انتخاب شود.

یواخیم لوو که برای مدتی طولانی با او به عنوان دستیارش کار کرده است درباره ویژگی‌های فلیک می‌گوید: «او ایده مشخصی از کاری که می‌خواهد در یک تیم انجام دهد دارد. او تجربه و مهارت بسیاری در زمینه‌های مختلف دارد اما در عین حال حس همدلی زیادی هم دارد. فلیک به خوبی هم با بازیکنان سازگار می‌شود.»

فلیک همچنین در گفتگو با مارکا درباره سبک کارش برای کنترل رختکن می‌گوید: «تیم نمی‌تواند بدون قوانین مشخص و نظم عملکرد خوبی داشته باشد. اما بدون درجه مشخصی از آزادی عمل و مسئولیت‌پذیری فردی هم به درستی کار نمی‌کند. باید ترکیب درستی از این دو در تیم وجود داشته باشد.»

2028170

تیم‌های فلیک همیشه نمایی از جدیت شخصیت او را نشان می‌دهند. تیم‌های او با سیستم ۱-۳-۲-۴ در واقع به سبک «فلیکی فلاکا» بازی می‌کنند که در آن گگن پرسینگ و جدیت بالای مربیان آلمانی مانند یورگن کلوپ با مالکیت و لمس توپ به سبک خاص لاماسیا ترکیب شده است.

خاوی مارتینز در این باره گفته است: «سبک بازی او کاملا به سبک بارسلوناست. ما با او مانند پپ بازی می‌کردیم. سبک تمرینات بسیار پر فشار است... اما همیشه با توپ. ما در مونیخ بعدازظهرها با یک مربی بدنساز تمرین می‌کردیم.»

لوتار ماتئوس هم درباره سبک بازی فلیک اظهار داشت: «سبک بازی او با بارسلونا سازگاری بسیاری خواهد داشت. او می‌خواهد تیم‌هایش همزمان هجومی و دفاعی باشند. بارسا با پپ گواردیولا درخشان و فوق العاده بود و فوتبال بسیار خوبی را به نمایش می‌گذاشت و آنها با هانسی می‌توانند بار دیگر این جادو را نمایان کنند.»

حالا پس از چند ماه یادگیری زبان اسپانیایی برای اتفاق مهمی که در راه بود، فلیک در بارسلوناست تا بتواند شرایط آنها را پس از دوران ژاوی تغییر دهد. روبرت لواندوفسکی، مارک آندره تراشتگن و ایلکای گوندوگان که در بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان با او کار کرده‌اند به این مربی کمک خواهند کرد که زودتر با شرایط سازگار شود. فلیک کارهای بسیاری برای انجام دادن دارد.

نظر شما