شناسهٔ خبر: 66932148 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قاسمیان نیک با مهر مطرح کرد؛

لباس «ساعد» در دولت مردمی در دسترس همه قرار گرفت

زینب رازدشت تازکند

معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: در دولت مردمی تلاش کردیم لباس «ساعد» (سالم، اقتصادی، عفیفانه) در دسترس همگان باشد.

صاحب‌خبر -

محمدجواد قاسمیان نیک معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه «تحول» در دولت شهید آیت‌الله رئیسی سرلوحه اقدامات کارگروه ساماندهی مد و لباس بود، گفت: بر اساس مستندات موجود، رویکرد تحولی اجرایی شده است. کارگروه ساماندهی مد و لباس محلی با ظرفیت‌های فراوزارتخانه‌ای است که باید نقش دستگاه‌ها در آن دیده شود اما در عمل به کارگروه ساماندهی مد و لباسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شده بود که این واژه جایگاهی در قانون نداشت.

وی افزود: «دولت سیزدهم در حالی با نگاه حل مسئله جایگاه فرا وزارتخانه‌ای کارگروه ساماندهی مد و لباس را احیا کرد که طی ۸ سالِ دولت قبلی فقط ۵ جلسه در این رابطه تشکیل شده بود، اما در همین ۳ سال ۱۳ جلسه برای احیای جایگاه فرا وزارتخانه‌ای این کارگروه تشکیل شده است.

معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: در سه سال گذشته تلاش کردیم تا نوع نگاه به حوزه فشن تغییر کند. سعی کردیم این حوزه بازشناسایی شود و حتی با رویکرد اقتصادِ فرهنگ تحولات مد و لباس را بررسی کردیم. در این زمینه باید سودآوری برای فعال صنعت پوشاک را در نظر می‌گرفتیم تا بر این اساس چارچوب‌های فرهنگی - اجتماعی را ایجاد کنیم. این بخش علی‌رغم دشواری‌هایی که داشت اما تا حد زیادی محقق شد.

وی با اشاره به اینکه در دولت مردمی «تعیین تکلیف آیین‌نامه‌های مغفول مانده» توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس پیگیری شد، گفت: کارگروه بر اساس آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران موظف است که هرجا نیاز به مصوبه، قانون یا دستورالعمل است آن را تدوین و تصویب کند، بر این اساس حدود ۵ مصوبه ابلاغی که حوزه مد و لباس کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد بازنگری کرده یا از نو تدوین، تصویب و ابلاغ شد که می توان به صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی - اسلامی (ایونت‌ها) اشاره کرد.

قاسمیان نیک گفت: دستورالعملی دیگری در آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران جزء وظایف صدا و سیما وجود داشت که حدود ۱۵ سال گرفتار ترک فعل شده بود اما سرانجام در این دولت تصویب و ابلاغ شد. با این حال تازه ابتدای کار هستیم و از این به بعد باید به سراغ پایش اجرای مصوبات ابلاغ شده برویم که امیدواریم در دولت بعدی هم با همین رویکرد اجرایی شود، در غیر این صورت اقدامات سه سال گذشته ابتر و ناقص می‌ماند.

وی در ادامه بر «آسیب‌شناسی ۱۱ دوره جشنواره مد و لباس فجر» اشاره کرد و گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس در دولت سیزدهم فقط اداره کننده جشنواره نبود، بلکه تلاش کرد تا با ایجاد تحول تا حد زیادی نقش خود را در این رویداد مهم ملی محقق کند. برای مثال این موضوع دغدغه اصلی ما بود که بفهمیم چرا آثار برگزیده ادوار جشنواره به ویترین بازار نمی‌رسد؟

قاسمیان نیک گفت: با توجه به اینکه پیش از این فقط طراحان و هنرمندان مخاطبان اصلی جشنواره بودند، تصمیم گرفتیم اتاق‌های طراحی ویژندها (برندها) هم مخاطب جشنواره باشند و طاووس زرین دریافت کنند تا به شکل همزمان به هنر و صنعتِ مد و لباس نگاه شود.

وی افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس در این دوره متوجه شد که نمی‌توان ویژندهای صنعتی، کارگاه‌های تولیدی، نظارت بر بازار، مالیات‌ها، تعرفه‌های گمرکی و دیگر موارد را در این حوزه نادیده گرفت و به عنوان زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به هنرمندان پرداخت.

معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: اگر نگاه به حوزه مد و لباس جزیره‌ای باشد، هیچ هم‌افزایی و اقدام مشترکی انجام نمی‌شود. اکنون از طریق حکمرانی پلتفرمی، سامانه «کد شیما» (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) را به سامانه جامع تجارت در وزارت صمت متصل کرده‌ایم تا اقدامات به شکل فراوزارتخانه‌ای دنبال شود. البته نمی‌توان منکر برخی مشکلات اجرایی شد که برای این بخش هم پیگیری و مطالبه جریان دارد.

قاسمیان نیک گفت: «نظارت پیشینی» دیگر رویکرد تحولی دولت سیزدهم در حوزه مد و لباس به شمار می رود. در این زمینه «کد شیما» را به شناسه کالا متصل کردیم تا بتوانیم جلوی طراحی و تولید پوشاک ناهنجار را بگیریم. پس کد ۱۶ رقمی «شیما» کنار شناسه کالا قرار گرفت تا ضابط فراجا یا بازرس اتحادیه که برای بازرسی می‌رود با یک پلتفرم و از طریق QR code شناسه پوشاک را بررسی کند. در این شرایط است که اعمال نظارت سلیقه‌ای هم کنار می‌رود و این دقیقا یک رویکرد تحولی است.

معاون کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: یکی دیگر از اقدامات کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نظارت بر محتواهای منتشر شده توسط برخی فعالین این حوزه در فضای مجازی با همکاری دیگر دستگاه‌ها و نهادها بود که در این زمینه توانستیم بیش از ۵۰۰ هزار محتوای نامناسب حوزه مد و لباس را پس از نظارت و پایش از فضای مجازی حذف کنیم.

نظر شما