شناسهٔ خبر: 66931550 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

۳ شرط پایداری صعود بورس

در جریان معاملات روز گذشته (چهارشنبه) بورس تهران، شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۰.۷۸‌ درصدی همراه شد و در سطح ۲‌ میلیون و ۸۶‌ هزار‌ واحدی کار خود را به اتمام رساند.

صاحب‌خبر -

برای دومین روز متوالی رشد شاخص‌های تالار شیشه‌ای ادامه‌دار بود. با رشد روز گذشته، شاخص کل در دو روز متوالی ۱.۳۵ درصد رشد داشته است و در سطح ۲ میلیون و ۸۶ هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش دنیای اقتصاد، اخبار مثبتی که در روز‌های اخیر در صحنه بازار سهام مخابره شد، مهم‌ترین دلیل سبزپوشی شاخص‌های سهامی است. اما به نظر می‌رسد عدم رشد دلار نیمایی، قیمت‌گذاری دستوری و بی‌اعتمادی موجود در صحنه معاملات، چالش‌های پیش‌روی بازار سهام در مقطع فعلی محسوب می‌شوند.

برای دومین روز معاملاتی متوالی، رشد نماگر‌های تالار شیشه‌ای ادامه‌دار بود تا شاخص‌های سهامی از کف ثبت‌شده روز‌های اخیر اندکی فاصله بگیرند. اخبار مثبتی که در روز سه شنبه در تالار شیشه‌ای مخابره شد، موجبات استقبال مجدد از بازار را فراهم کرد. کاهش نرخ سود اسناد خزانه اسلامی در روز‌های گذشته و نامه بانک‌مرکزی به مدیران‌عامل بانک‌ها در راستای عدم‌تخطی از سقف نرخ سود، تلاش‌های سیاستگذار را در راستای کنترل و حتی کاهش نرخ بهره نشان می‌دهد که چشم‌انداز روشن تری را فراروی بازار سهام نشان می‌دهد.

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۰.۷۸‌ درصدی همراه شد و در سطح ۲‌ میلیون و ۸۶‌ هزار‌ واحدی کار خود را به اتمام رساند. به این‌ترتیب مجموع رشد این شاخص از کف ثبت‌شده روز دوشنبه، ۱.۳۵‌ درصد بوده‌است. شاخص هموزن نیز در جریان دادوستد‌های آخرین روز هفته، رشد ۰.۵۴‌ درصدی را تجربه کرد. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار در روز گذشته، رشد ۰.۸۹‌ درصدی را ثبت کرد و برای دومین روز معاملاتی در دامنه سبز به‌کار خود پایان داد. گفتنی است این شاخص حدفاصل روز‌های ۱۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد، ۱۴ روز معاملاتی متوالی منفی را به‌ثبت رسانده بود.

همچنین در روز گذشته ۶۶‌ میلیارد‌ تومان، پول حقیقی وارد بازار سهام شد. بررسی جریان ورود پول به معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی نشان می‌دهد که از ابتدای سال‌جاری تا پایان روز معاملاتی گذشته، ۵‌ هزار و ۷۰۴‌ میلیارد‌ تومان پول حقیقی از گردونه معاملات خارج شده‌است. ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم‌هزار و ۴۳۶‌ میلیارد‌ تومان را ثبت کرد.

ارزش دلاری بازار

بررسی آمار و ارقام نشان می‌دهد که ارزش دلاری بازار سهام به ۱۱۸‌ میلیارد و ۴۲۸‌ میلیون دلار رسیده‌است. ارزش دلاری سهام حاضر در فرابورس نیز ۲۱‌میلیارد و ۳۶۵‌میلیون دلار است که مجموع این دو، عدد ۱۳۹‌ میلیارد و ۷۹۳‌ میلیون دلار را به‌عنوان ارزش دلاری کل بازار سهام نشان می‌دهد. گفتنی است که میانگین ارزش دلاری بازار در سال‌جاری در محدوده ۱۴۲‌ میلیارد دلار قرار داشته‌است. P/E TTM بازار نیز رقم ۷.۲۳ واحد را نشان می‌دهد.

چشم انداز کنترل نرخ سود

همان‌طور که در گزارش روز گذشته «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان حمایت دسته جمعی از بورس نیز اشاره شد در روز سه شنبه، انتشار نامه بانک‌مرکزی درخصوص رعایت سقف نرخ سود انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری و نیز نرخ سود تسهیلات، عامل دیگری بود که موجبات استقبال از نماد‌های تالار شیشه‌ای را فراهم کرد. در متن این نامه که خطاب به مدیران عامل بانک‌های مختلف نگاشته شده‌بود، اشاره‌شده که به‌رغم تاکیدات این بانک مبنی‌بر لزوم رعایت سقف نرخ سود انواع سپرده‌های سرمایه‌گذاری و نیز نرخ سود تسهیلات، حسب بازرسی‌های انجام‌شده و گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف مبادرت به تخطی از نرخ‌های سود مصوب و ابلاغی می‌کنند.

وضعیت بازار‌های موازی

بررسی وضعیت بازار‌های موازی نشان می‌دهد که مجددا التهاب در این بازار‌ها نیز فروکش کرده‌است. دلار در روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش در پله‌های ابتدایی کانال ۵۸‌ هزار‌ تومان معامله می‌شد و اثر منفی این موضوع در بازار طلا و سکه نیز نمایان شد. صندوق‌های طلا در روز گذشته با افت قیمتی همراه شدند و سکه رفاه در بورس‌کالا نیز در روز گذشته با افت ۰.۶۹‌ درصدی نسبت به‌روز گذشته همراه شد و در قیمت ۴۰‌ میلیون و ۳۴۷‌ هزار‌ تومان کار خود را به اتمام رساند. صندوق‌های اهرمی بورس نیز در روز گذشته برای دومین روز متوالی با صف خرید کار خود را به اتمام رساندند.

چالش‌های پیش‌روی بازار

با اتفاق‌هایی که در روز‌های اخیر به وقوع پیوست، حال بازار اندکی بهبود پیدا کرده، اما مساله قابل توجه این است که به نظر می‌رسد قرار داشتن نرخ بدون‌ریسک در محدوده‌های بالا، همچنان بازار سهام را در تنگنا و مضیقه قرار خواهد داد. اخیرا از سوی یکی از مدیران صندوق‌های بورسی عنوان شد که اوراق با نرخ سود حوالی ۴۰ درصد به آن‌ها پیشنهاد شده‌است. وجود چنین فرصت سرمایه‌گذاری بدون ریسکی، طبیعتا مانع از روانه شدن جریان تقاضا به بازار سهام می‌شود.

موضوع بعدی نرخ دلار نیما است که چند روزی است وارد کانال ۴۲ هزار تومان شده‌است. با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، شکاف عمیقی که میان دو نرخ نیمایی و بازار آزاد وجود داشت، اندکی تعدیل شده و به حوالی ۴۰ درصد رسیده است. در شرایط فعلی و در اتمسفر بازار سهام، مسائل بنیادی از توان آنچنانی که بتوانند کلیت بازار سهام را با رشد مواجه سازند، برخوردار نیستند. به‌نظر می‌رسد که در روز‌های آتی، جریان معاملات در یک وضعیت خنثی پیگیری شود و پول موجود در بورس بین سهام مختلف بازار جابه جا شود.

برچسب‌ها:

نظر شما