شناسهٔ خبر: 66931435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ویترین روزنامه ها/ انتقاد «آرمان امروز» به عدم نظارت بر قیمت بالای میوه های نوبرانه/ گفتگوی «اعتماد» با مردم چند استان دارای مشکلات معیشتی/ گزارش «شرق» درباره مشکلات معیشتی سالمندان و بازگشت آنان به بازار کار

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه_ صفحه یک روزنامه‌ها به عنوان ویترین در مقابل چشم خواننده است به همین جهت انتخاب تیتر، عکس و مطالب فرعی در این صفحه اهمیت زیادی دارد تا خواننده را به داخل متن بکشاند و همراه خود کند. در این گزارش سعی کردیم با نگاهی به روزنامه‌های امروز، آن‌هایی که دارای مطالب خوب و مخاطب محور و یا محل نقد و بحث هستند، مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش شفقنا رسانه، «مافیای نوبرانه‌ها!» تیتر روزنامه آرمان امروز است که در مطلبی نسبت به عدم نظارت بر روی میوه های نوبرانه و قیمت های بالاهای آن ها انتقاد کرد و نوشت: «نوبرانه‌ها هم برای خود و به وقت فروش و عرضه و توزیعشان بین مردم مافیایی دارند که نگو و نپرس! اینکه چرا باید میوه‌ای که دو سه هفته بعد به نصف و کمتر از نصف قیمت فعلی عرضه گردد را اینگونه گران می‌فروشند که فقط و فقط افراد خاصی بتوانند آن‌ها را بخرند و مابقی باید در حسرتش بمانند جای پرسش است. گیلاس از اول به بازار آمدنش هر کیلو از قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌گردد و در مواقعی که از زمان نوبرانگی‌اش می‌گذرد یعنی در بعد از سه چهار هفته تا زمانی که گیلاسی در بازار موجود باشد ممکن است در برخی میوه فروشی‌ها هر کیلو از گیلاس و یا آلبالو تا ۱۵۰ و نهایتاً تا ۱۰۰ هزارتومان هم به فروش برسد که همین مبلغ هم برای ندار‌ها و کم درآمد‌ها مبلغ زیادی است.
این رویه عدالت اجتماعی نیست که برخی افراد و خانوار‌های پر درآمد از زمان ظهور و پیدایش میوه‌های نوبرانه هر آنچه از انواع و اقسام چنین میوه‌های خوش رنگ و ظاهر فریب و البته خوشمزه و زیبا به بازار می‌آیند را به هر مقداری که هوس یا اراده کنند بخرند و در عوض برخی از مردم که از تمکن مالی کم یا ناچیزی برخوردارند و خرجشان به دخلشان نمی‌خورد توان خرید حتی دو کیلو از این دست میوه‌ها در هفته را نداشته و ندارند. »

«سفره‌هاي بي‌رمق» تیتر روزنامه اعتماد است و با مردم 8 استاني كه دچار مشکلات معیشتی هستند گفتگو کرد. صاحب يك بقالي در خيابان «دانشگاه» شهر زاهدان به این روزنامه گفت: «دو ساله كه مردم خيلي كم خريد مي‌كنن. كمر مردم از گروني شكسته. فروش برنج و روغن و نوشابه و ماكاروني تقريبا به يك‌سوم رسيده. مردم، بيشتر نون مي‌خرن . نون خشك خيلي زياد مي‌خرن. حتي توي اين منطقه كه منطقه فقيري هم نيست و اغلب مردم، كارمند و حقوق‌بگير دولتن، فروش ما خيلي كم شده . مردم هر چي پول درميارن بايد بابت اجاره خونه بدن. الان توي اين محل بابت خونه 60 متري بايد 6 ميليون تومن اجاره بدي. يك مشتري دارم كه كارمند بانكه و 8 ميليون تومن اجاره ميده. توي اين شهر 90درصد مردم زير خط فقرن و كمتر از 10درصد درآمد خوبي دارن چون كارمندن ولي مردمي كه درآمد ثابت ندارن واقعا بدبخت شدن.»

«بازنشستگی بدون بازنشستگی» تیتر روزنامه شرق است که در گزارشی به مشکلات معیشتی سالمندان و بازگشت آنان به بازار کار پرداخت و نوشت: «مسافرکش است؛ ۷۵ساله و معلم بازنشسته فیزیک. می‌گوید غروب که هوا تاریک می‌شود چشمانش سو ندارد و مدام اضطراب تصادف با عابران را دارد. آهسته و لرزان می‌راند و گاهی با بوق اعتراضی و فحاشی سایر رانندگانی مواجه می‌شود که عجله دارند. بلد نیست از نقشه‌های آنلاین و اپلیکیشن‌ها استفاده کند برای همین داوطلب نبوده تا راننده تاکسی‌های آنلاین شود. هرچند تصور می‌کند تاکسی‌های آنلاین شرط سنی برای استخدام دارند. می‌گوید بعضی مسافران از سن‌و‌سال او خجالت می‌کشند که او راننده باشد و آنها مسافری که دستور می‌دهند به کدام کوچه و خیابان برود. تجربه دارد که یک روز شاگرد دوران مدرسه به طور اتفاقی مسافرش شده و شاگرد بدون آنکه به چشم‌های معلم نگاه کند، در اولین خیابان پیاده شده است. با این حال او ترجیح می‌دهد در این شرایط سخت اقتصادی سربار فرزندانش نباشد. »

در ادامه صفحه یک سایر روزنامه ها را ببینید….

نظر شما