شناسهٔ خبر: 66930947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تحلیل دیگران؛

پاجوش‌ها از قالیباف انتقام می‌گیرند؟

امتداد نوشت: پاجوش ها و چنارها اگر در بیرون با هم مخالفند در درون اما برای اینکه مشخص نشود در اقلیت هستند، با یکدیگر وحدت می کنند. در عین حال به زودی انتقام باخت در هیات رئیسه مجلس را در انتخابات ریاست جمهوری از قالیباف می گیرند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه نیوز - پاجوش های در مجلس تلاش کردند تا مانع از ورود قالیباف به مجلس شوند. اما وقتی در این کار موفق نشدند، برای حذف او از ریاست مجلس اقدام کرد و در آنجا هم شکست خوردند. در این میان چند نکته کلیدی در رابطه با روش شناسی اصولگرایان می توان دریافت که نشانه های اختلافات در آینده را نشان می دهد. 

اول: جمعیت پاجوش ها با شعار «این بار فرق می کند» به سراغ انتخابات مجلس رفتند تا مجلس را تغییر دهند. آنها وانمود می کردند همانطور که انتخابات تهران را از «چنارها» بردند، در شهرستان ها هم وضعیت همینگونه رقم خورده است. اما آمارها نشان داد که این ادعا درست نبود. 

دوم: نمایندگان  بعد از ورود، مانند همه دوره های مجلس به سراغ تشکیل فراکسیون رفتند. به طور طبیعی چنارها و پاجوش ها باید از هم جدا میشدند و فراکسیون های مختلف تشکیل داده و به رقابت با یکدیگر می پرداختند. اما این اتفاق نیفتاد. لذا شاهد بودیم که چنارها و پاجوش ها در کنار هم با 212 عضو، فراکسیون اکثریت مجلس را تشکیل دادند. بنابراین با وجود دعواهای بیرون از مجلس، دیدیم که در نهایت حمید رسایی در کنار باقر قالیباف در یک فراکسیون نشست، تا نشان دهند همه با هم هستیم.

سوم: مهم بود که چرا آنها هر کدام فراکسیون مستقل تشکیل ندادند؟ در صورت تشکیل فراکسیون مختلف، وزن هرکدام مشخص میشد. مهمتر اینکه در چنین شرایطی تعداد مستقلین می توانست به عنوان یک وزنه روشن خودنمایی کند. 

چهارم: به طور معمول فراکسیون اکثریت مجلس همواره قدرت را در داخل مجلس و در تصویب لوایح بر عهده دارد. همچنین رئیس چنین فراکسیونی همواره رئیس مجلس میشد. اما این بار فرق می کرد. کاندیداهای ریاست موقت فراکسیون مجلس نبویان و موسی غضنفرآبادی بودند. نبویان که حاضر نشده بود با قالیباف در انتخاب رئیس رقابت کند، قصد داشت رئیس فراکسیون اکثریت شود. اما پاجوش ها به خاطر جاخالی دادن به نفع قالیباف از او انتقام گرفتند. در نهایت موسی غضنفرآبادی با حدود 100 رای رئیس این فراکسیون شد. 

پنجم: از عجایب دیگر اینکه؛ همین موسی غضنفرآبادی در انتخابات نایب رئیسی مجلس، تنها 16 رای کسب می کند. این اتفاق نشاندهنده صوری بودن ریاست او بر فراکسیون است و احتمالا در مرحله نهایی از ریاست فراکسیون هم حذف خواهد شد. 

ششم: از 212 نفر اعضای فراکسیون انقلاب، 60 نفر حاضر نشدند به گزینه فراکسیون برای ریاست مجلس  (که قالیباف بود)، رای دهند. لذا 60 نفر از آنها به مجتبی ذوالنور رای دادند. حتی اگر یکی دو نفر هم رای باطله داده باشند، باقی مانده اعضای فراکسیون انقلاب در حدود 150 نفر، به باقر قالیباف رای دادند. 

هفتم: امیرحسین ثابتی یکی از پاجوشها بعد از اعلام نتایج در گزارشی نوشت که قالیباف با کمک اصلاح طلبان به ریاست رسید. به عبارت روشنتر حدفاصل 150 تا 198 رای متعلق به کسانی است که می توانند در فراکسیون مخالفان تعریف شوند. 

هشتم: درسی که از این وضعیت میشود گرفت این است که پاجوش ها و چنارها اگر در بیرون با هم مخالفند در درون اما برای اینکه مشخص نشود در اقلیت هستند، با یکدیگر وحدت می کنند. در عین حال به زودی انتقام باخت در هیات رئیسه مجلس را در انتخابات ریاست جمهوری از قالیباف می گیرند.

 

منبع: امتداد

 

برچسب‌ها:

نظر شما