شناسهٔ خبر: 66930241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(تصاویر) شگفت‌انگیزترین و خلاقانه‌ترین استتارها در حیات‌وحش ایران (تصاویر) شگفت‌انگیزترین و خلاقانه‌ترین استتارها در حیات‌وحش ایران

استتار نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار دفاعی، بلکه به‌عنوان یک تکنیک حمله نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع گونه‌ای فرصت بقا پیدا می‌کند که مهارت‌های استتار و گریزش بالا باشد. هر جانوری که در این دو خلاق نباشد، ژن‌هایش به نسل بعد منتقل نمی‌شود. در ایران برخی گونه‌ها به استتار معروفند. افعی شاخدار دم

صاحب‌خبر -

استتار نه‌تنها به‌عنوان یک ابزار دفاعی، بلکه به‌عنوان یک تکنیک حمله نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع گونه‌ای فرصت بقا پیدا می‌کند که مهارت‌های استتار و گریزش بالا باشد. هر جانوری که در این دو خلاق نباشد، ژن‌هایش به نسل بعد منتقل نمی‌شود. در ایران برخی گونه‌ها به استتار معروفند.

افعی شاخدار دم عنکبوتی

افعی دم عنکبوتی، با دم خاص خود که شبیه عنکبوت است، پرندگان را فریب داده و شکار می‌کند. فلس‌های پایانی در دم عنکبوت‌ها خلاقیت‌ بی‌نظیر تطبیق هوشمندانه با محیط‌زیست است.

زیستگاه: استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان و خوزستان

وضعیت حفاظتی: نزدیک به تهدید

غذا: پرندگان کوچک

158

پلنگ ایرانی

این‌گونه با پوست خال‌دار خود می‌تواند به‌خوبی در محیط‌های سنگی و پر از درخت استتار کند. مشاهده پلنگ در زیستگاه عمدتا توسط دوربین‌های تله‌ای ثبت می‌شود؛ البته همه گربه‌سانان مهارت استتار بالایی دارند.

زیستگاه: نواحی کوهستانی و جنگلی کشور

وضعیت حفاظتی: در معرض خطر انقراض

غذا: انواع سمداران مثل کل‌وبز، قوچ و میش، مرال، شوکا، گراز و همچنین خرگوش، تشی و روباه

159

آگامای سر وزقی خاکستری

به هر یک از مارمولک‌های کوچک و دم‌دراز و حشره‌خوار آگاما می‌گویند. البته مارمولک‌ها محدود به خانواده آگاما نمی‌شوند. همه اعضای خانواده آگاماها مهارت بالایی در استتار و فرار دارند. در ایران چندین نوع آگامای استپی، سروزغی، آفتابی، صخره‌ای، خراسانی، قفقازی و... وجود دارد

زیستگاه: بسته به‌گونه در سراسر ایران

وضعیت حفاظتی: به‌دلیل تخریب زیستگاه بسیاری از اعضای خانواده آگاماها در خطر انقراض هستند

غذا: حشرات، عنکبوتیان و مهره‌داران کوچک

160

کاراکال

گربه‌سان کوچکی است که رنگ بدنش با محیط خشک و بیابانی ایران هماهنگی دارد و می‌تواند در میان سنگ‌ها و بوته‌ها به‌خوبی مخفی شود. مهم‌ترین ویژگی کاراکال طره موهای سیاه روی گوشش است.

زیستگاه: مناطق بیابانی و استپی ایران مثل پارک ملی توران و منطقه حفاظت‌شده بهرام گور

وضعیت حفاظتی: کمترین نگرانی

غذا: از موش تا جبیر و همچنین پرندگانی نظیر هوبره و کبک

170

مرغ حق اوراسیایی

مرغ حق یکی از انواع جغد در ایران است. ۱۴ گونه جغد در کشور وجود دارد که یکی از دیگری در استتار ماهرترند. مهم‌ترین ویژگی جغدها شاید سکوت بی‌نظیرشان در پرواز شبانه و چشم‌های تیزبین‌شان است که شکار را غافلگیر می‌کنند. رنگ‌ پر جغدهای ایرانی به‌گونه‌ای است که با رنگ تنه درختان و برگ‌ها هماهنگی دارد. خانواده جغدسانان در تنظیم جمعیت جوندگان نقش حیاتی دارند.

وضعیت حفاظتی: کمترین نگرانی

زیستگاه: مناطق نیمه‌بیابانی، نخلستان‌های غرب و مرکز آسیا

غذا: حشرات، انواع مارمولک، عنکبوت و پستانداران کوچک

171

گربه شنی

گربه شنی کمی از گربه خانگی کوچک‌تر است و با شبگردی در طبیعت نقش مهمی را در کنترل جمعیت جوندگان ایفا می‌کند. این‌گونه در ایران بسیار کمیاب است و به سختی می‌توان آن را مشاهده کرد. مهم‌ترین تمایزشان با گربه‌های شهری، شکل گوش‌هایشان است.

زیستگاه: در مناطق استپی و بیابانی سمنان و پارک ملی توران، کاشان، اطراف دریاچه بختگان و پناهگاه حیات‌وحش نایبندان مشاهده شده است.

وضعیت حفاظتی: با کمترین نگرانی

غذا: جوندگان کوچک، پرندگان، خزندگان و حشرات

172

منبع: همشهری

منبع: faradeed-190945

نظر شما