شناسهٔ خبر: 66929969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

تسهیل زیارت و توسعه زیرساخت‌های آن نیازمند عزم ملی، نگاه فرابودجه‌ای و پیگیری نمایندگان دوره جدید خانه ملت است

مجلس دوازدهم برای «زیارت» چه خواهد کرد؟

اگرچه زیارت یک مقوله مذهبی به شمار می‌رود؛ اما نیازمند تأمین حمل و نقل، اسکان و زیرساخت‌های انرژی در سایر بخش‌هاست که تحقق و تسهیل آن برای 30 میلیون زائر، نیازمند منابع مالی کلان است.

صاحب‌خبر -

رئیس اسبق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: به خاطر وجود حرم مطهر امام رضا(ع) که افتخار سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است، انتظار می‌رود به این سه استان در بحث بودجه به صورت ویژه‌ای توجه شود؛ زیرا خراسان شمالی و جنوبی دروازه ورود به خراسان رضوی هستند و میقات‌الرضا(ع) به شمار می‌روند. 
هادی قوامی ادامه می‌دهد: هرچند زیارت مربوط به همه ایران است؛ اما نمایندگان مشهد در مجلس و نمایندگان این سه استان باید تلاش کنند تا ردیفی با عنوان ردیف زیارت ایجاد شود که این ردیف زیارت فقط مربوط به سازمان برنامه و بودجه نباشد و بتوانیم از ظرفیت‌های دیگر هم برای ایجاد زیرساخت‌های زیارت استفاده کنیم تا زیارت آسان و ارزان شود.
وی می‌گوید: یکی از پروژه‌های مهم که می‌تواند بسیار نقش‌آفرینی کند، برقی کردن قطار تهران- مشهد است. برقی و پرسرعت کردن این قطار موجب می‌شود زمان سفر به 5/2 ساعت کاهش پیدا کند. ظرفیت خط ریلی خوب میان تهران و مشهد باید به قطار پرسرعت و برقی ارتقا پیدا کند؛ اما پس از گذشت سال‌ها از شروع این پروژه، هنوز بودجه مناسبی برای آن 
تأمین نشده است.

نقش مدیران کشوری در حل مسائل استان بومی خود
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به حضور مسئولان خراسانی در امور کشوری عنوان می‌کند: بیشتر مقامات در امور کشور، مشهدی و خراسانی هستند و ممکن است این فرصت بعدها پیش نیاید. فرصت مناسبی است که با توجه به آگاهی و اطلاعاتی که مسئولان کشوری از مسائل و مشکلات استان دارند، به حل و فصل آن بپردازند.
مشاور سابق وزیر اقتصاد می‌گوید: حتماً باید در مجلس دوازدهم توجه ویژه‌ای به زیارت داشته باشیم و وجود مسئولان خراسانی در رأس را یک فرصت بدانیم تا برای مواردی چون نبود آزادراه و زیرساخت‌های حمل و نقل کارهای اجرایی انجام بدهیم. به طور مثال در خراسان شمالی آزادراه نداریم و کل خراسان رضوی کمتر از ۵۰ کیلومتر آزادراه دارد که می‌تواند به عنوان یک شاخص مورد بررسی قرار بگیرد و  برای زیارت ارزان و آسان معنا داشته باشد.

بودجه، متناسب با نیاز مالی طرح‌ها نیست
این عضو مجلس دوازدهم با اشاره به طرح‌های مطالعه شده ایجاد آزادراه در مسیر خراسان شمالی و رضوی ادامه می‌دهد: محور توسعه شرق حتماً باید ظرفیت‌سازی شود. طرح مطالعه شده‌ای در زمینه ایجاد بزرگراه از تهران، بسطام و جاجرم تا چناران وجود دارد که ۱۰۰کیلومتر فاصله تهران تا مشهد را کوتاه می‌کند؛ اما عزمی می‌خواهد که آن را اجرایی کند. 
قوامی با اشاره به سهم ۵درصدی بودجه عمرانی خراسان رضوی عنوان می‌کند: رهبر معظم انقلاب بر زیارت آسان و ارزان تأکید دارند؛ اما بودجه با نیاز مالی طرح‌ها همخوانی ندارد. بنابراین باید نگاه‌ها فراتر از بودجه شود؛ یعنی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری متفاوت از جمله فاینانس و پیمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای استفاده کنیم. اگر این ظرفیت‌ها به کار گرفته شود، هر یک چند ده برابر بودجه خراسان رضوی آورده دارد. 
وی با تأکید بر محدود بودن منابع بودجه توضیح می‌دهد: منابع بودجه خیلی محدود است. به طور مثال ۳۷۰هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تعریف می‌شود و به قیمت سال ۹۰ کمتر از ۱۵هزار میلیارد تومان است؛ یعنی 10 درصد بودجه کشور عمرانی بسته می‌شود؛ اما اگر بخواهیم عمران به ویژه در حوزه زیارت  اتفاق بیفتد و نگاه درستی به آن داشته باشیم، باید بیشتر از ۵۰درصد بودجه مربوط به بودجه عمرانی باشد تا هم سهم استان‌ها افزایش پیدا کند و هم طرح‌های خوبی محقق شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه می‌دهد: به عنوان مثال وقتی می‌خواهیم پروژه قطار برقی ایجاد شود، افزون بر بودجه، باید ظرفیت بانک‌ها، تأمین مالی از خارج کشور و صندوق توسعه ملی دیده شوند که هریک از آن‌ها به اندازه کل بودجه عمرانی کشور  می‌توانند کمک‌کننده باشند و حتماً باید برای توسعه زیارت دنبال منابع بهتری باشیم. در حال حاضر حتی اگر  بودجه تعیین شده برای قطار برقی تبدیل به ۱۰۰میلیارد تومان هم بشود، برای این پروژه اتفاقی نمی‌افتد و باید ظرفیت دولت برای این پروژه پای کار بیاید.

توسعه زیارت در یک مسیر بین‌المللی
رئیس اسبق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تشریح منابع صندوق توسعه ملی عنوان می‌کند: این صندوق در نهایت ۲۰میلیارد دلار منابع آزاد دارد و اگر بتوانیم 2میلیارد دلار وارد این مسیر کنیم، بیشتر از ۱۲۰هزار میلیارد تومان می‌شود که این عدد به اندازه ۴۰ درصد بودجه عمرانی است. 
نماینده منتخب اسفراین در مجلس دوازدهم تأکید می‌کند: همه باید دست در دست هم بدهیم تا موضوع زیارت و ایجاد زیرساخت‌های آن سامان بگیرد. در حال حاضر از تهران مسیری به دهلران و از آنجا به عراق وجود دارد، از طریق عراق می‌توان به مدینه رفت و زیارت را در جنبه بین‌الملل گسترش داد و باید خیلی فراتر به آن نگاه کرد.

 دغدغه «زیارت» در مجلس دوازدهم جدی باشد
زیارت ارزان و آسان چه از طریق بودجه که شاید در 5درصد بودجه عمرانی استان خلاصه شود، چه از راه تأمین مالی خارجی و چه از طریق ظرفیت‌های بانک و صندوق توسعه ملی برای تحقق نیازمند پیگیری و تعامل توسط همگان است.  
باید این مطالبه جدی را از نمایندگان مردم در مجلس دوازدهم داشت که در مرحله نخست به زیارت نگاه ملی داشته باشند، در مرحله دوم بکوشند ردیف بودجه جداگانه و متناسبی برای تسهیل زیارت و توسعه زیرساخت‌های آن تعریف کنند و در مرحله سوم زیارت را در افقی ملی و بین‌المللی ببینند و برای رفع مشکلات این حوزه چاره‌ای متناسب بیندیشند.

خبرنگار: طاهره فجرداودلی

نظر شما