شناسهٔ خبر: 66927951 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بازی تاج و تخت؛

بلوک‌های محافظه‌کار برای تصاحب اتحادیه اروپا دست به کار شدند

اکوایران : با نزدیک‌شدن انتخابات پارلمان اروپا، گروه‌ها و ائتلاف‌های مختلف راست‌گرایان قاره به دنبال کسب بیشترین حمایت و پست‌های کلیدی در کمیسیون اروپا هستند.

صاحب‌خبر -

هنگامی که جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در سال ۲۰۲۲ قدرت را به دست گرفت، احزاب راست افراطی سراسر اروپا با تمجید از پیروزی او، انتظار داشتند رهبر جدید و آتشین ایتالیا برنامه‌ای ملی‌گرایانه را دنبال کرده و با بروکسل (دفتر مرکزی اتحادیه اروپا) مبارزه کند.

رویترز گزارش داد، اما برخلاف انتظار دوستان و دشمنان، ملونی با همکاری نزدیک با نخبگان اتحادیه اروپا همه را غافلگیر کرد. او خود را به عنوان پلی میان جناح میانه‌روی راست‌گرا و جبهه فوق محافظه‌کار خود که قبلاً طرد شده بود، معرفی کرد. شاید به دنبال انتخابات اتحادیه ماه آینده اروپا، نفوذ او حتی بیشتر شود؛ به ویژه اگر همانطور که اشاره کرده، از اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از جناح راست میانه حمایت کند.

خبر مرتبط
مخالفت انگلیس و دو کشور دیگر با عملیات گسترده اسرائیل در رفح

نمایندگان آمریکا و انگلیس و فرانسه در شورای امنیت بر مخالفت خود با انجام حملات گسترده اسرائیل در رفح تأکید کردند.

این کار به او بر کمیسیون اجرایی جدید اتحادیه اروپا نفوذ بیشتری داده، شانسش برای کسب یک سبد مهم برای ایتالیا در کمیسیون بعدی را افزایش می‌دهد و نقش او را به عنوان یک بازی‌گردان قدرت تقویت می‌کند.

کارلو فیدانزا، رئیس حزب «برادران ایتالیا»ی ملونی در اروپا گفت: «ملونی بهترین فرد برای پل ارتباطی بین جناح‌های مختلف راست و راست میانه در اروپاست؛ جایی که او یک رهبر مورد احترام و شناخته شده است».

در حالی که ائتلاف حاکم ملونی در روم جناح‌های مختلف راست‌گرای ایتالیا را متحد کرده، اما به نظر می‌رسد تکرار این اتحاد در پارلمان بعدی اروپا برای او غیرممکن باشد. فون در لاین و متحدانش پیشتر اعلام کرده‌اند که با عناصر افراطی‌تر، از جمله ملونی، ماتئو سالوینی (رهبر حزب ضد مهاجر لیگ) و همچنین حزب راست‌گرای افراطی «تجمع ملی» فرانسه به رهبری مارین لوپن، همکاری نخواهند کرد.

این تنفر دوجانبه بوده و این احزاب نیز فون در لاین را قبول ندارند.

با این حال، رئیس کمیسیون هیچ تردیدی در مورد ملونی ابراز نکرده و نگرانی‌های برخی از پایتخت‌های اتحادیه در مورد حزب برادران ایتالیا را که ریشه‌های نئوفاشیستی دارد، کنار گذاشته است. فون در لاین در مناظره ۲۳ می گفت: «من همکاری بسیار خوبی با جورجیا ملونی داشته‌ام. ملونی به وضوح طرفدار اروپاست».

 

نتایج سریع

در اولین سفر خارجی ملونی به عنوان نخست‌وزیر در سال ۲۰۲۲، او برای دیدار با رهبران اتحادیه اروپا به بروکسل رفت. او تأثیر مثبتی گذاشت. یکی از مقامات اتحادیه اروپا که در یکی از جلسات حضور داشت، گفت: «او واقعاً بر موضوعات تسلط داشت».

در ماه‌های بعد، ملونی با کمیسیون اروپا همکاری کرد و نقش مهمی در حصول توافق در مورد اصلاح قوانین پناهندگی اتحادیه اروپا پس از تقریباً ۱۰ سال تلاش ناموفق ایفا کرد.

او همچنین در سه نوبت به همراه فون در لاین به شمال آفریقا رفت و قراردادهایی را با مصر و تونس امضا کرد که شامل بندهایی برای جلوگیری از خروج مهاجران می‌شد؛ توافقاتی که تاکنون به کاهش ۵۸ درصدی ورودهای جدید به ایتالیا در سال جاری کمک کرده است.

جورجیا ملونی اورسلا فون در لاین

مهمتر اینکه، ملونی همچنین مستمراً از اوکراین حمایت کرده و انتقادهای خود از روسیه را کاهش نداده است. این رویکرد او را از افرادی مانند لوپن و سالوینی متمایز می‌کند که به طور سنتی روابط نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه داشته‌اند.

دانیل آلبرتاچی، استاد علوم سیاسی دانشگاه سوری بریتانیا گفت: «ملونی با زیرکی عمل کرده است. او می‌گوید که بیایید در عرصه بین‌المللی جریان اصلی بوده و مسئولانه رفتار کنیم؛ زیرا به این افراد نیاز دارم».

یکی از رهبران ارشد اتحادیه اروپا گفت که ملونی همچنان یک «راست‌گرای افراطی» بوده، اما به دلیل بدهی سنگین ایتالیا و عدم امکان عصبانی‌کردن کشورهایی که حمایت مالی برای روم فراهم می‌کنند، رویکرد طرفداری از اروپا را در پیش گرفته است.

انگیزه‌های او هرچه که باشد، ملونی در نشست‌های اخیر ارزش خود را نشان داد. او به متقاعدساختن ویکتور اوربان، رهبر ملی‌گرای مجارستان که اغلب در برابر حمایت مادی از اوکراین مقاومت می‌کند، برای تأیید بسته مالی برای کی‌یف و حمایت از پیمان مهاجرتی اتحادیه اروپا کمک کرده است.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت که کمیسیون اروپا عمدتاً از طریق ملونی با رهبر مجارستان ارتباط برقرار کرده و به «نجواگر اوربان» معروف شده است.

 

اختلافات همچنان پابرجاست

احزاب راست افراطی و ملی‌گرای اروپا اغلب با هم اشتراکات سیاسی دارند، اما در پارلمان اتحادیه اروپا به دو بلوک مجزا تقسیم می‌شوند. ملونی رهبر گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا (ECR) است که شامل حزب قانون و عدالت لهستان (PiS) می‌شود. سالوینی و لوپن در بلوک هویت و دموکراسی (ID) قرار می‌گیرند و حزب فیدس اوربان نیز فعلاً جایگاهی ندارد. اورسولا فون در لاین از حزب مردم اروپا (EPP) بوده که میانه‌رو و بزرگترین گروه سیاسی اتحادیه اروپا است.

ملونی در سال ۲۰۱۹ از حمایت از فون در لاین خودداری کرد، اما فعلاً در این مورد اظهارنظری نکرده است. مقامات حزب به رویترز گفته‌اند که ایتالیا ممکن است از انتصاب مجدد او در ماه ژوئن به عنوان بخشی از توافقی که شامل یک پست مهم برای ایتالیا در کمیسیون جدید باشد، حمایت کند.

جورجیا ملونی اورسلا فون در لاین

علی‌رغم اینکه ملونی نیروی پیشرو در ECR به شمار می‌رود، به احتمال زیاد نمی‌تواند کل گروه را با خود همراه کند که این موضوع رقابت‌های درهم‌تنیده‌ای که سیاست اروپا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، برجسته می‌سازد.

برای مثال، قانون‌گذاران PiS مطمئناً از حمایت از فون در لاین خودداری خواهند کرد، زیرا دونالد تاسک (نخست‌وزیر لهستان و دشمن داخلی آن‌ها) نیروی محرکه در EPP است.

زدزیسلاو کراسنودبسکی، قانون‌گذار اروپایی از حزب PiS به رویترز گفت: «فون در لاین و دونالد تاسک سیاستمدارانی متعلق به گذشته بوده و دیگر نباید بر سیاست اروپا تأثیر بگذارند».

ملونی همچنین ادغام گروه ECR با ID را رد کرده است. ID اخیراً شرکای رادیکال‌تر خود، از جمله حزب جایگزین برای آلمان (AfD) را کنار گذاشته و به جای آن امیدوار است که با افزایش آرایش در انتخابات، نفوذ بیشتری در بروکسل به دست آورد.

آرتورو وارولی، مدیر شورای روابط خارجی اروپا در روم گفت: «داشتن یک گروه پارلمانی با اهمیت بیشتر به ملونی اجازه می‌دهد تا در مرکز و بین ID و EPP قرار گیرد. به نظر من این هدف اوست».

نظر شما