شناسهٔ خبر: 66927333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها نظر شما آخرین اخبار وبگردی

چه کسی به نتانیاهو تیر خلاص می‌زند؟

اولتیماتوم «بنیامین گانتز» رقیب و عضو کابینه جنگ «بنیامین نتانیاهو»، به پایان خود نزدیک می‌شود. «بنی» تهدید کرده اگر «بی‌بی» شروط او را قبول نکند، از کابینه جنگ بیرون می‌آید. فروپاشی کابینۀ جنگ، لزوما به معنای فروپاشی کابینه دولت نیست، اما می‌تواند پایان‌بخش نتانیاهو باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  همشهری آنلاین،‌ تنش‌ها در کابینۀ جنگ «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به اوج خود رسیده است؛ «بنیامین گانتز» تا ۱۸ خرداد مهلت داده تا نتانیاهو به زعم او بین «تفرقه و وحدت» همچنین بین «پیروزی و فاجعه»، یکی را انتخاب کند و اولتیماتوم داد اگر نتانیاهو خواسته‌هایش را برآورده نکند، از کابینه جنگ کناره‌گیری خواهد کرد. کابینه جنگی رژیم صهیونیستی، پس از ۷ اکتبر شکل گرفت و اختیار تصمیمات کلان از کابینه دولت به این کابینه منتقل شد.
«بنی» کیست؟

گانتز کهنه سرباز نیروهای دفاعی رژیم اسرائیل (IDF) است که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به عنوان رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی خدمت می‌کرد. او سال ۲۰۱۸ وارد عرصه سیاست شد و از آن زمان چندین بار نتانیاهو را به‌عنوان نخست وزیر به چالش کشیده است.

اواخر سال ۲۰۱۸ در آستانه انتخابات زودهنگام، گانتز یک حزب سیاسی جدید به نام «مقاومت اسرائیل» تشکیل داد و خواستار اصلاحات داخلی شد ؛ برنامه‌ای که ناظران معتقد بودند قصد دارد میانه‌روهای سرخورده از نتانیاهو را جذب ‌کند.

گانتز با یائیر لاپید متحد شد تا یک لیست انتخاباتی مشترک به نام «آبی و سفید» تشکیل دهد. انتخاباتی که آوریل ۲۰۱۹ برگزار شد، اما برنده مشخصی نداشت و رژیم اسرائیل را دو بار دیگر در طول سال بعد به انتخابات واداشت. نتیجه سومین دوره انتخابات که مارس ۲۰۲۰ برگزار شد، نیز غیرقطعی بود.

در یک تحول تاریخی، هم یسرائیل بیتنو که یک حزب راست افراطی است و هم لیست انتخاباتی که منافع شهروندان فلسطینی رژیم اسرائیل را نمایندگی می‌کند، از گانتز برای نخست وزیری حمایت کردند.

اما گانتز در آن مقطع که همه‌گیری کرونا بیداد می‌کرد، موافقت کرد که یک دولت وحدت اضطراری تحت رهبری نتانیاهو تشکیل شود؛ متعاقب این تصمیم بود که بخشی از «آبی و سفید»ها به رهبری لاپید، حزب را ترک کردند تا اپوزیسیون را رهبری کنند. گانتز ابتدا به عنوان معاون نخست وزیر و وزیر دفاع خدمت می‌کرد و باید نوامبر ۲۰۲۱ نخست وزیرمی‌شد،‌ اما با فروپاشی «دولت وحدت» در اواخر سال ۲۰۲۱ گانتز به نخست‌وزیری نرسید.

زمانی که نفتالی بنت، رهبری ائتلاف وحدت، موفق شد نتانیاهو را در سال ۲۰۲۱ برکنار کند، گانتز را در کابینۀ جدید به عنوان وزیر دفاع حفظ کرد. هنگامی که دولت گسترده اما شکننده بنت در سال ۲۰۲۲ فروپاشید، گانتز با تشکیل یک فهرست انتخاباتی مشترک به نام «وحدت ملی» تلاش کرد تا مانع بازگشت نتانیاهو شود. اما نتانیاهو در انتخابات پیروز شد و روند حوادث به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

گانتز در اپوزیسیون حضور داشت و منتقد سرسخت دولت جدید نتانیاهو و تلاش‌های او در سال ۲۰۲۳ برای تغییر قوانین اساسی و تصویب قانون اصلاحات قضایی رژیم اسرائیل بود. او از این طرح به عنوان یک «کودتای قانونی» با «تاثیر مرگبار بر امنیت ملی» یاد می‌کرد.
رویکرد امنیتی و نظامی بنی‌گانتز

مواضع سیاسی گانتز اغلب بر امنیت و دفاع متمرکز شده است که نشان‌دهنده پیشینۀ نظامی او است. گانتز از یک بازدارندگی نظامی قوی در برابر تهدیدات علیه امنیت رژیم اسرائیل دفاع کرده است.

در مورد مسئلۀ فلسطین گانتز برخلاف نتانیاهو حمایت خود را از راه‌حل دو دولتی ابراز و اعلام کرده که رژیم اسرائیل باید در کنار یک کشور غیرنظامی فلسطینی برای صلح و امنیت تلاش کند.

گانتز در عین‌حال که از رویکرد نتانیاهو در مورد شهرک‌سازی انتقاد دارد، معتقد است بلوک‌های بزرگ شهرک‌سازی باید در هر توافق صلح آینده، بخشی از اسرائیل باقی بمانند. به طور کلی، مواضع سیاسی بنی گانتز با رویکردی عمل‌گرایانه به مسائل امنیتی و دفاعی نگاه می‌کند و خواستار گفتگو و مصالحه در مورد موضوعات دیگر مانند درگیری رژیم اشغالگر اسرائیل و فلسطین همچنین امور مذهبی است.

گانتز به‌ویژه در مقایسه با سیاست‌های راست‌گرایانه‌تر نتانیاهو، فردی میانه‌رو به حساب می‌آید. با این حال، موضع او درباره تشکیل دولت فلسطین تا حدی مبهم است.
افزایش محبوبیت رقیب نتانیاهو

محبوبیت گانتز اخیراً افزایش یافته است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات، او می‌تواند یک نامزد قوی برای نخست‌وزیری باشد و این همان چیزی است که این روزها نام او را بیش از گذشته بر سر زبان‌ها انداخته و نتانیاهو را به وحشت واداشته است.

دفتر نتانیاهو پاسخ تندی به تهدید نتانیاهو داده است و اعضای افراطی کابینۀ او عنوان داشته‌اند که نتانیاهو نباید به گانتز باج بدهد. در نهایت به نظر می‌رسد که نتانیاهو باید بین فروپاشی کابینۀ جنگ توسط بنی گانتز یا خروج متحدان راست افراطی خود از کابینه یکی را انتخاب کند!

نظر شما