شناسهٔ خبر: 66923839 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

واریزی جدید برای بازنشستگان ؛ حساب خود را چک کنید | واریز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اضافه به حقوق بازنشستگان

به گفته فعالان صنفی بازنشستگان، کسور فروردین ماه استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و گیلان هنوز پرداخت نشده و صندوق اعلام کرده تلاش برای تامین منابع لازم برای پرداخت کسور حقوق این استان‌ها ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گفته فعالان صنفی بازنشستگان، کسور فروردین ماه استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و گیلان هنوز پرداخت نشده و صندوق اعلام کرده تلاش برای تامین منابع لازم برای پرداخت کسور حقوق این استان‌ها ادامه دارد.

بنابه اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، سیاست پرداخت حقوق و متعلقات آن مثل کسور حقوق، با اولویت استان‌های کم برخوردار عملیاتی و اجرا می‌شود.

کسور فروردین ماه حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران در ۲۵ استان کشور پرداخت شده است.

به گفته فعالان صنفی بازنشستگان، کسور فروردین ماه استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و گیلان هنوز پرداخت نشده و صندوق اعلام کرده تلاش برای تامین منابع لازم برای پرداخت کسور حقوق این استان‌ها ادامه دارد.

در تهران نیز کسور فروردین ماه بازنشستگان آموزش و پرورش این استان پرداخت شده و مابقی دستگاه‌ها پس از تامین اعتبار لازم پرداخت خواهد شد./ایلنا

افزایش حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان

سخنگوی دولت با اعلام اینکه به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تصویب شد گفت: حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت .

بازنشستگان روزهای طولانی‌ست که در انتظار مشخص شدن تکلیف افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی هستند؛ آنها با مطالبه‌ی اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی معتقدند افزایش حقوق ها نباید به مصوبات شورایعالی کار محدود بماند. از این رو در اندیشه قرن بر آن شده ایم تا به شرح کامل سخنان علی بهادری جهرمی بپردازیم تا شاید گوشه ای از ابهامات پیش آمده در مورد افزایش حقوق حداقل بگیران بازنشسته در تامین اجتماعی حل شود.​

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت با تبریک روز کارگر، معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری، اظهار کرد: امروز به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تصویب شد و حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت و یک بازنشسته دارای همسر و یک فرزند حداقل حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که معمول هر سال بود در هیات وزیران تصویب شد.

وی همچنین گفت: سایر اجزای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مثل حق اولاد و عائله مندی هم افزایش قابل قبولی داشته است.​

بهادری جهرمی ادامه داد: شش ماه از ابلاغ سیاست های اقتصاد دریا می گذارد و قرار بود تا دولت برنامه آن را تدوین کند. این برنامه تفصیلی و زمان بندی شده به تصویب دولت رسید. سازوکار اجرای این برنامه و وظایف هر دستگاه مشخص شده است این برنامه جامع است و ۴۰ حکم دارد و مبتنی بر یک سند است.

سخنگوی دولت همچنین خاطر نشان کرد: مصوبه دیگر هیات دولت در راستای اجرایی سازی یکی از سیاست های کلی تامین اجتماعی است و آیین نامه ای به تصویب رسید برای ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان. این آیین نامه با پیشنهاد وزارت کار ارائه شده بود، امروز به تصویب رسید تا هماهنگی، کارآمدی و انسجام در خدمت رسانی های حمایتی جوامع تحت پوشش نهادهای حمایتی داشته باشیم.

بهادری جهرمی درباره میزان کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان نیز گفت: با تصویب هیات وزیران، فعلا میزان ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان به صورت تنخواه در اختیار استاندار و وزارت کشور قرار می گیرد تا در سطح استان هزینه کنند. البته میزان خسارات بیشتر است و پس از برآورد نهایی از خسارات، میزان کمک ها مشخص می شود.

واریز ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اضافه به حقوق بازنشستگان

دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل گفت: نیاز به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان علاوه بر اینکه نتیجه‌ی سیاستهای کلان است، نتیجه‌ی بی‌توجهی به ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و عقب نگه داشتنِ دستمزد از هزینه‌های زندگی است و مسئول این وضعیتِ تمام دولت‌ها هستند.

مجتبی حاجی‌زاده (فعال کارگری) در رابطه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: در برنامه توسعه هفتم، اجرای متناسب‌سازیِ حقوق بازنشستگان الزام‌آور شده و از همان ابتدا نمایندگان مجلس این قانون را برای تمام صندوق‌های بازنشستگیِ کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی لازم‌الاجرا دانستند.

وی بیان کرد: بسیاری از بازنشستگان تأمین اجتماعی در حال حاضر نگران‌ عدم اجرای متناسب‌سازی برای بیمه‌شدگانِ صندوق تأمین اجتماعی هستند. البته همان زمان هم وزارت کار نسبت به تأمین منابع متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی ابراز نگرانی کرد. به هر حال این قانون در برنامه توسعه هفتم گنجانده شده و دولت باید به عدالت برای همه‌ی بازنشستگان صندوق‌های اجتماعی رفتار کند.

حاجی‌زاده بیان کرد: با حذف این موضوع عملا دولت طی پنج ساله هفتم هیچگونه تعهدی نسبت به بازپرداخت بدهی محاسبه شده به سازمان تأمین اجتماعی نخواهد داشت و کل مصوبات سال گذشته برای متناسب‌سازی این قشر از مستمری‌بگیران که با رقم ۱۷۰ همت شروع و در نهایت با ۱۳۰ همت مصوب شد، وضعیت نامعلومی پیدا می‌کند.

حاجی‌زاده گفت: رهبری در دیدار با کارگران فرمودند اگر حال این جامعه خوب باشد، حال نیمی از مردم کشور خوب است، اما دولت و مجلس بجای اینکه تمام تلاششان را برای بهبود معیشت این قشر از جامعه بگذارند، درصدد ناراضی نگه داشتن بازنشستگان هستند.

این فعال کارگری بیان کرد: نیازِ بازنشستگان به متناسب‌سازیِ حقوق، نتیجه‌ی سیاست‌های کلانِ دولتهاست و کاهش ارزش پول ملی، وضع را به جایی رسانده که حقوق بازنشستگان سال به سال ارزش خود را از دست داده است. ضمن اینکه مستمریِ بازنشستگان که باید مطابق با ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی تعیین شود، همواره با این مولفه فاصله داشته است.

حاجی‌زاده گفت: نیاز به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان علاوه بر اینکه نتیجه‌ی سیاستهای کلان است، نتیجه‌ی بی‌توجهی به ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی و عقب نگه داشتنِ دستمزد از هزینه‌های زندگی است و مسئول این وضعیتِ تمام دولت‌ها هستند.

دبیر اجرایی خانه کارگر آران و بیدگل گفت: دولت باید خود را ملزم به تأمین هزینه‌های متناسب‌سازی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی کند و همچنین بدهیِ این سازمان را پرداخت کند. باید یادمان باشد که در طول سال‌ها بار هزینه‌های بسیاری بر روی دوش سازمان تأمین اجتماعی گذاشته شده است، بدون اینکه دولت‌ها مسئولیتِ خود را برای پرداختِ این هزینه‌ها برعهده بگیرند.

حاجی‌زاده گفت: عدم پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی منابع این سازمان را محدود کرده و اکنون سازمان با ناترازی در هزینه و درآمد مواجه است و برای تامین هزینه‌های متناسب‌سازی به کمک دولت نیاز دارد.

وی تأکید کرد: بازنشستگان، به خصوص بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی مظلوم واقع شده‌اند. آن‌ها بابتِ سال‌ها بیمه‌پردازی، در دوران بازنشستگی، نه مستمریِ خوبی دارند و نه بیمه‌ درمانی‌ای که بتواند هزینه‌های درمان آن‌ها را تأمین کند. بیمه تکمیلی نیز نمی‌تواند به موقع به درد بازنشستگان بخورد! اگر متناسب‌سازی هم برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا نشود، ظلم مضاعف در حق‌شان می‌شود./افکارنیوز

 

 

نظر شما