شناسهٔ خبر: 66918860 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بازگشت دوباره ریزگردها به خراسان شمالی

صاحب‌خبر -

شفقنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: افزایش گرد و غبار در آسمان بجنورد سبب شد تا کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گیرد.

رضا شکاریان روز چهارشنبه به ایرنا اظهار کرد: شاخص کیفی هوا در مرکز استان امروز به طور میانگین ۱۲۱ ثبت شده است.

وی افزود: اکنون شاخص کیفی هوای بجنورد ۱۶۶ ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کاسه‌ای بودن شهر بجنورد و وارونگی هوا سدی در برابر رفع آلودگی هوا است از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

براساس این گزارش در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

غبار صحرای قره‌قوم ترکمنستان کانون اصلی ریزگردها

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، کانون های گرد و غبار در داخل و کشور همسایه را عامل اصلی ریزگردهای استان دانست و افزود: زمین های کشاورزی رها شده در جنوب استان و دشت قره میدان در مانه و سملقان از منابع تولید گرد و غبار در استان است همچنین دشت قره قوم در کشور همسایه ترکمنستان از دیگر کانون های ریزگردها محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، بیابان قره قوم ترکمنستان که از آن به عنوان بزرگترین کویر شنی جهان نام برده می شود، حکایت های خوش و ناخوش برای این کشور و استان های خراسان شمالی و رضوی دارد.

بیابان قره قوم که از واژه ترکی- ترکمنی به معنای شن سیاه گرفته شده افزون بر ۷۰ درصد از خاک ترکمنستان همسایه شمالی کشورمان را در بر گرفته است.

علی هراتی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بجنورد و وجود کوه در اطراف شهر، ماندگاری هوا در آسمان این شهر بیشتر است از این رو در صورت آلودگی هوا حل مشکل سخت تر است.

وی فعالیت واحدهای سنگ شکن را یکی از عوامل آلودگی هوا در مرکز استان عنوان کرد و گفت: وجود سنگ شکن ها و کارخانه آسفالت می تواند بیشترین تاثیر را در آلودگی هوای بجنورد داشته باشد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار کرد: جهت وزش بادهای غالب شهر بجنورد از جنوب شرق به شمال غرب است، وجود پتروشیمی یا کارخانه سیمان نمی تواند سبب آلایندگی در آسمان شهر شود ولی در زمینه جانمایی شهرک های صنعتی به دلیل اینکه در باد پناه شهر واقع شده است می تواند در آلودگی هوا سهم داشته باشد.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما