شناسهٔ خبر: 66917422 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

جشن ملی انار رویدادی در جهت توسعه گردشگری داخلی و خارجی

محمد شجاعی

تعریف رویدادها و جشنواره‌ها در فصل‌های کم رونق راهکاری است که باعث افزایش سودآوری و رفاه جامعه میزبان و افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی و دستیابی به توسعه گردشگری پایدار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

فرشید فیروزان، کارشناس گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در یادداشتی نوشت: یکی از ویژگی‌های آشکارصنعت گردشگری فصلی بودن آن است و همین موضوع باعث شده است مقاصد گردشگری در فصول و یا ایامی خاص با نبود و یا کاهش گردشگر روبرو شود. در این ایام کاهش استفاده از خدمات و تاسیسات گردشگری صدمات اقتصادی زیادی را به مکان‌های گردشگری وارد می‌آورد که یکی از عمده ترین چالش‌های مدیران مقصدهای گردشگری است.

تعریف رویدادها و جشنواره‌ها در فصل‌های کم رونق راهکاری است که باعث افزایش سودآوری و رفاه جامعه میزبان و افزایش قدرت رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی و دستیابی به توسعه گردشگری پایدار خواهد شد.

 جشنواره‌های فرهنگی، هنری، کشاورزی و آیین‌های مذهبی و باستانی و همچنین باززنده‌سازی وقایع تاریخی و ... نمونه‌هایی از رویدادهای گردشگری است.

با توجه به اینکه جاذبه‌ها و مقصدهای گردشگری کشورمان نیزمتاثر از ماهیت فصلی بودن صنعت گردشگری بوده لازم است با تعریف رویدادها و جشنوار ه‌هایی برگرفته از آیین‌ها و هویت فرهنگی تاریخی خود، گامی در جهت توسعه اقتصادی و گردشگری پایدار و تقویت قدرت رقابت در بازاریابی جهانی برداشته شود.

جشن‌های برداشت محصولات کشاورزی رویدادهایی هستند که در ایران و فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف از دوران باستان جهت شکرگزاری و طلب محصول بیشتر در سال‌های آینده برگزار شده و این جشن‌ها معمولا با برگزاری آیین‌هایی همراه بوده‌اند که بعضی از آنها همچنان اجرا می‌شوند.

 فلسفه پیدایش جشن‌های برداشت محصول که توام باشکر و سپاس به درگاه خداوند آفرینش بوده است اصولا مربوط به حرمت و تقدسی است که ایرانیان و مردمان فرهنگ‌های مختلف برای طبیعت و آنچه از آن بدست می‌آید، داشته‌اند.

جشن انار یکی از جشن‌های کهن ایرانی برداشت محصول است که می‌تواند به عنوان رویدادی گردشگری برای افزایش قدرت بازاریابی داخلی و بین‌المللی برای جذب گردشگر تعریف شود.

انار در حدود ۲۳ استان کشور کاشت می‌شود و ارقام مختلفی ازآن در سطح جهان شناخته شده است.

 به باور اکثر دانش پژوهان خاستگاه اصلی انار آسیای مرکزی خصوصا ایران است.

ایرانیان از دوران کهن اقدام به کشت انار کرده‌اند و تاریخ کشت انار در ایران مربوط به ۵هزار سال پیش از میلاد مسیح است.

به باور مردمان باستان انار نشانه فروانی نعمت، خوشبختی و بار وری بوده است و همچنین نقش مایه‌های گل انار و میوه آن در هنر باستان و معاصر، خصوصا معماری و زیورآلات به وفور دیده شده است..

همچنین از انار محصولات خوراکی و گیاهی از جمله رب انار ، آب انار ، لواشک و... بدست می‌آید.

جشن انار در استان‌های مختلف و زمان‌های متفاوت برگزار شده، اما به دلیل عدم انسجام و برنامه ریزی هماهنگ و بازاریابی در سطح ملی و بین‌المللی، جلوه قابل ملاحظه‌ای برای جذب گردشگر داخلی و خارجی نداشته است.

از آنجاییکه کشت انار سابقه‌ای بسیار کهن درایران داشته و در باورها، افسانه‌ها، اساطیر، فرهنگ و هنر ایرانیان از باستان تا به امروز حضوری پر رنگ دارد، تعریف جشن ملی و بین المللی انار در بازه زمانی اوایل مهرماه تا پایان پاییز و شب یلدا فرصت بسیار خوبی برای بازاریابی داخلی و خارجی برای جذب گردشگر و رونق یافتن گردشگری در فصل پاییز که در بسیاری از نقاط با کاهش گردشگر روبه‌رو است، ایجاد می‌کند.

از طرفی جشن انار باعث توسعه گردشگری روستایی، بوم‌گردی، طبیعت گردی، گردشگری کشاورزی و دیگر گونه‌های گردشگری می‌شود. همچنین انار در دیگر کشورها از جمله ترکیه، افغانستان، پاکستان، عراق و... کشت شده و ریشه در باورهای عامیانه و اسطوره‌ای مشترک مردمان این کشورها با ایرانیان، از جمله اعتقاد به باروری و فراوانی نعمت دارد.

 می‌توان با برگزاری نمایشگاهی بین‌المللی در این ایام با حضور کشورهای تولیدکننده انار و محصولات مشتق از آن، زمینه ای برای افزایش فروش محصولات داخلی و جذب گردشگر داخلی و خارجی را فراهم کرد.

علاوه بر این با برنامه‌ریزی برای برگزاری برنامه‌های متنوع در استان‌های تولیدکننده انار از جمله جشنواره‌های شعر و موسیقی، نمایش‌های خیابانی برگرفته از آیین‌ها، افسانه‌ها و اسطورهای مرتبط با انار، زمینه‌ای مناسب جهت افزایش قدرت بازاریابی داخلی و جهانی برای جذب گردشگر خارجی و داخلی فراهم خواهد شد.

تعریف رویداد گردشگری جشن ملی انار با توجه به گستره کشت و ریشه داشتن این گیاه در باورها و فرهنگ کهن این مرز و بوم، در بازه زمانی سه ماهه فصل پاییز باعث افزایش قدرت بازاریابی جهانی برای جذب گردشگر خارجی در این فصل کم رونق گردشگری و همچنین توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تولیدکننده انار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما