شناسهٔ خبر: 66909052 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

حاشیه‌های یک عکس

پشت پرده جدال عربستان و امارات عیان شد/ ابوظبی از خط قرمزهای ریاض رد شد

اقتصادنیوز: در حالی که پیشتر بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران در باب اختلاف نظر های جدی میان ابوظبی و ریاض گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کردند، امروز این تردیدها جدی‌تر شده؛ بالاخص پس از آن که رسانه های دو کشور در شرایطی که تردیدها در باب شکاف میان دو برادر اوج گرفته بود، عکسی از دیدارشان منتشر کردند؛ عکسی که حاشیه ساز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته های اخیر ناظران و منابع سیاسی گمانه زنی هایی را در باب اختلاف ها میان ابوظبی و ریاض مطرح کرده و می گویند، تنش میان دو بازیگر به جایی رسیده که ولیعهد سعودی و رئیس‌جمهور امارات دیگر با هم صحبت نمی‌کنند. در همین راستا اخیراً عکسی از دیدار دو رهبر عرب خلیج فارس در استان شرقی پادشاهی در شبکه های اجتماعی دست به دست شده است. هرچند همین تصویر نیز به تردیدها درباره شکاف میان دو رهبر عرب پایان نداده است.

حاشیه های یک عکس

امواج مدیا با انتشار گزارشی در این باره نوشت: انور قرقاش مشاور رئیس جمهور امارات در امور دیپلماتیک در واکنش به دیدار رهبران دو کشور امارات و عربستان گفت: ارتباط، همکاری و همگرایی با پادشاهی مسیر رفاه، ثبات و امنیت در سراسر منطقه است. همزمان نهیان بن سیف آل نهیان، سفیر امارات متحده عربی در عربستان سعودی، این رویداد را به عنوان دیداری با عزم و قدرت توصیف کرده و گفته، این رخداد نشان دهنده مرحله جدیدی از برادری ریشه دار و توسعه سازنده به نفع منطقه است. جزئیات نشست اعلام نشده است. با این حال، در میانه گمانه زنی ها در باب شکاف ادعایی بر سر رشته ای از اختلافات - از جمله رقابت بر سر مسائل تجاری و منطقه ای - برخی از منابع داخلی با استناد به این عکس می گویند رهبران امارات و عربستان رویاروی هم قرار گرفته اند.

گروهی می گویند در حالی که برخی از اختلافات بین دو کشور عرب خلیج فارس تایید شده، اما بعید است که چنین مخالفت خوانی هایی زمینه ساز رویارویی شود. عبدالخالق عبدالله، چهره دانشگاهی برجسته اماراتی، در برنامه یوتیوب که 15 ماه مه با حضور محمد الملا، روزنامه‌نگار کویتی برگزار شد، گفت: «اختلاف بین متحدان و شرکا طبیعی است.» با این حال عبدالله خاطرنشان کرد: «هماهنگی ها در باب پرونده های منطقه ای کم تر از یک سال پیش است.» او ضمن اشاره به تفاوت در اولویت‌ها، وجود «تعارض» را قویاً رد کرد.عبدالله الجنید، نویسنده و محقق سیاسی بحرینی نیز 18 مه استدلال کرد که «دولت‌ها همیشه درگیر اختلافات خواهند بود» به باورش« بی‌اعتنایی به ملی‌گرایی بر اساس درک ساده‌اندیشانه از مسئولیت اشتباه است». در مقابل، یاسر علیمانی، سیاستمدار یمنی 24 آوریل ادعا کرد که در حالی که عربستان سعودی و امارات در برخی از عرصه های منطقه ای شاهد  «تقاطع منافع» هستند، گفته می شود ابوظبی از خطوط قرمزی عبور کرده که مورد قبول ریاض نیست.

FXDS6CDLN5KUXGHWZRYCUSDYQ4

اختلاف هایی که عریان شد

عربستان سعودی 18 مارس شکایتی را علیه فرمان سال 2019 امارات متحده عربی در اختیار سازمان ملل قرار داد؛ آن هم در شرایطی که دو کشور مدت‌هاست در مورد منطقه ای واقع در نزدیکی سواحل عربستان که از چهار جزیره تشکیل شده، اختلاف نظر داشتند. این اقدام پادشاهی سؤالاتی را در مورد وضعیت روابط دوجانبه مطرح کرد.رقابت بین عربستان سعودی و امارات بر سر نفوذ منطقه ای و پیش بینی قدرت و همچنین در چارچوب تلاش های مربوطه آنها برای تنوع بخشیدن به اقتصادشان آشکار است.همانگونه که امواج مدیا پیشتر گزارش داده بود، برنامه توسعه چشم انداز 2030 عربستان سعودی و پروژه های 50 امارات متحده عربی، رقابت اقتصادی بین دو کشور عرب خلیج فارس را تشدید کرده است.عربستان سعودی قصد دارد خود را به عنوان یک مرکز تجاری و سرمایه گذاری خارجی پیشرو تعریف کرده و امارات متحده عربی را در این نقش به چالش بکشد. رقابت به سیاست انرژی نیز کشیده می شود.

از اول ژانویه سال جاری، عربستان سعودی سیاستی را اجرایی کرده که در چارچوبش شرکت‌های چند ملیتی فعال در این کشور، باید مقر منطقه ای شان را به ریاض منتقل کنند.در چند سال گذشته، نارضایتی فزاینده اماراتی ها از سیاست های تحت رهبری عربستان در چارچوب اوپک پلاس، تنش ها را برانگیخته و گمانه زنی هایی را در مورد احتمال خروج ابوظبی از این کارتل مطرح کرده، هرچند امارات همه این گمانه زنی ها را رد کرده است.ابوظبی و ریاض که چشم‌انداز منطقه‌ای را برای حفاظت از منافع ملی و منافع اقتصادی خود ترسیم کرده اند، به شکلی جدی بر سر برخی مسائل منطقه‌ای بالاخص در سودان و یمن اختلاف نظر دارند.

در سودان، امارات متحده عربی از نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) به رهبری محمد حمدان دقلو، معروف به حمدی، حمایت مالی، سیاسی و نظامی می کند. برعکس، ریاض که قصد دارد وجهه خود را به عنوان یک میانجی بی طرف تقویت کند، حمایت ابوظبی از این گروه را مانعی در برابر تلاش هاش جهت ثبات می داند. به دلیل نزدیکی این دو بازیگر به سودان، جنگ داخلی در این کشور آفریقایی می تواند امنیت عربستان سعودی را تهدید کند.

thumbs_b_c_a415f5213c96e668e6e90523bc5c13df

یمن میدان رویارویی رهبران عرب

در یمن، عربستان سعودی ظاهراً به دنبال تضعیف جناح های مورد حمایت امارات، به ویژه شورای انتقالی جنوب (STC) است. به موازات آن و آنطور که گزارش ها اشاره دارند، تلاش‌هایی برای گسترش اختیارات رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری ریاست‌جمهوری، چهره ای همسو با ریاض در حال انجام است. براساس گزارش ها، عربستان از تشکیل شورای ملی حضرموت حمایت کرده و به علیمی در ایجاد نیروی سپر ملت کمک کرده است. تنش بین نیروهای تحت حمایت عربستان و امارات اخیرا در مناطق شرقی و جنوبی یمن تشدید شده است. عربستان سعودی ثبات مناطق شمالی یمن را که با جنوب این کشور هم مرز است، در اولویت قرار داده است. ریاض همچنین بر تامین امنیت خط ساحلی غربی دریای سرخ، جایی که پروژه‌های توسعه بزرگ در آن متمرکز شده‌اند، تمرکز کرده است. در همین حال، بنا بر گزارش ها، امارات در حال تقویت حضور نظامی خود در جنوب شرقی و همچنین سواحل جنوب غربی یمن برای حفظ منافع اقتصادی و دریایی اش است. گفته می شود در آینده، ابوظبی و ریاض احتمالاً هماهنگی خود را در انظار عمومی به تصویر بکشند اما به نظر اختلافات داخلی در پشت صحنه افزایش می یابد و پنهان کردن اختلافات برای رهبران مربوطه دشوارتر می شود.رقابت ژئوپلیتیکی بین عربستان سعودی و امارات ممکن است فراتر از سودان و یمن گسترش یابد و به طور بالقوه به صحنه های حساس منطقه ای مانند سومالی برسد.رقابت برای تبدیل شدن به مرکز تجاری و سرمایه گذاری برتر منطقه نیز احتمالاً با تسریع اجرای چشم انداز 2030 توسط پادشاهی داغ خواهد شد.

 

نظر شما