شناسهٔ خبر: 66902200 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

یادداشتی دكتر حسين شهزادي بمناسبت روز جهانی بدون دخانیات،

سالانه 1.3 میلیون نفر در جهان که سیگاری نیستند بدلیل دود سیگار می میرند!

کشیدن سیگار سالانه باعث مرگ بيش از 8 ميليون نفر در جهان مي شود که متاسفانه 1.3 ميليون آن به دلیل قرارگرفتن افراد غیرمصرف كننده دخانيات٬ درمعرض دود دخانيات مصرفي ديگران است

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی---   مهمترين پيام اين روز به همه افراد جامعه ٬ سياست گذاران و دولت ها  این است که مراقب سلامت جسماني ، رواني  و اجتماعي كودكان٬ زنان و همه افرادي كه در معرض دود دخانيات هستند ولي خودشان مصرف كننده دخانيات نيستند٬ باشيم.

 

به گزارش بولتن نیوز، دكتر حسين شهزادي فوق تخصص قلب كودكان مركز قلب شهيد رجايي بمناسبت 11 خرداد مصادف با 31 ماه می روز جهانی بدن دخانیان نوشت: دخانيات٬ شما را از بين مي برد و آينده و زندگي عزيزانتان را به خطر مي اندازد ... وقت٬ زمان و پول خود را براي چيزي صرف كنيد كه سلامتي٬ شادي و آرامش واقعي را براي خود وعزيزانتان به ارمغان بياورد.

سازمان بهداشت جهاني (WHO) ٬ روز 31 ماه مي (11 خرداد) را روز جهاني بدون دخانيات اعلام كرده كرده است. دخانيات٬ يكي از بزرگترين و خطرناكترين تهديد كننده هاي سلامت انسانهاست و سالانه باعث مرگ بيش از 8 ميليون نفر در جهان مي شود. 7 ميليون از اين مرگ سالانه ناشی از مصرف مستقیم دخانیات است و متاسفانه 1.3 ميليون مرگ سالانه به دلیل قرارگرفتن افراد غیرمصرف كننده دخانيات٬ درمعرض دود دخانيات مصرفي ديگران است.

نيكوتين موجود در دخانيات بسياراعتياد آوراست و 1.3 ميليارد نفر درجهان ازدخانيات استفاده مي كنند كه 80 درصد از آنها در كشورهاي با درآمد متوسط و پايين زندگي مي كنند. بررسي ها نشان مي دهد كه حدود 37 درصد از مردان و 8 درصد از زنان در جهان از دخانيات استفاده مي كنند. متاسفانه درسراسرجهان حدود 37 میلیون کودک 13 تا 15 ساله از دخانیات استفاده می کنند و در بسیاری از کشورها میزان استفاده از سیگار الكترونيكي در میان نوجوانان از بزرگسالان بیشتر است.

علیرغم پیشرفت قابل توجه در کاهش مصرف دخانیات، ظهور سیگارهای الكترونيكي و سایر محصولات جدید تنباکو و نیکوتین٬ تهدیدی جدی برای جوانان و کنترل مصرف دخانیات است. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از سیگار الكترونيكي٬ مصرف سیگار معمولی را به ‌ویژه در میان جوانان غیرسیگاری، سه برابر افزایش می‌دهد.

هرچند كشيدن سيگار٬ شايع ترين شكل استفاده از دخانيات است ولي همه انواع مختلف مصرف دخانيات٬ حتي سيگارهاي الكترونيكي٬ براي سلامتي زيان بار است و هيچ سطح ايمن و بي خطري براي استفاده از دخانيات وجود ندارد. حتی قرارگيري کوتاه مدت٬ در معرض دود دخانيات می تواند آسیب جدی ایجاد کند. مطالعات نشان می‌دهد که سطح آلودگی و خطر دود دخانيات در مکان‌های سرپوشیده٬ بيشترازسطح آلودگی و خطرهواي آلوده به علت ترافيك و موتوراتومبيل ها  و آتش سوزي است.

استفاده از دخانيات٬ يك عامل خطر اصلي براي بروز بيماريهاي قلبي-عروقي و بيماريهاي تنفسي است. همچنين بيش از 20 نوع مختلف از سرطانها و بدخيمي ها و بسياري از بيماري هاي ناتوان كننده ديگر به صورت مستقيم و غير مسقيم به مصرف دخانيات ارتباط دارند. همچنين دخانيات می تواند برای افراد غیرسیگاری نيزمهلك و ناتوان كننده باشد و سالانه باعث مرگ 1.3 میلیون فرد غير سيگاري در جهان می شود.

متاسفانه بسياري از زنان و كودكان در جهان درمعرض دود دخانيات افراد مصرف كننده ديگرهستند. تقریباً نیمی از کودکان جهان٬ هوای آلوده به دود دخانيات را تنفس می کنند و تخمين زده مي شود كه اين عامل٬ باعث 600000 مرگ زودرس سالانه در جهان به ويژه در زنان و كودكاني مي شود كه خود مصرف كننده دخانيات نيستند.

در منطقه مدیترانه شرقی، 38 درصد از دانش آموزان 13 تا 15 ساله٬ درخانه٬ درمعرض دود سیگارهستند و در بسیاری از کشورها٬ تنها حدود یک چهارم خانه ها عاري از دود دخانيات هستند.

سالانه 1.3 میلیون نفر در جهان که سیگاری نیستند بدلیل دود سیگار می میرند!

بیش از 4000 ماده شیمیایی شناخته شده در تنباکو وجود دارد که بسیاری از آنها مضرهستند. اثرات كوتاه مدت قرار گيري در معرض دود دخانيات شامل سوزش و تحريك چشم ها، بینی، گلو٬ ریه ها و سرفه است. سردرد، حالت تهوع و سرگیجه و همچنین محرك حملات آسم از ديگر عوارض است. اما در بلند مدت٬ قرار گيري در معرض دود دخانيات سبب 30 درصد افزايش خطر بروز بيماري هاي قلبي - عروقي و بيماري هاي تنفسي و سرطان ريه مي شود.

قرارگيري زنان باردار در معرض دود دخانيات٬ باعث افزايش خطر تولد نوزاد كم وزن و زودرس مي شود. اختلالات تكاملي و يادگيري٬ افزايش خطر بروز سندرم مرگ ناگهاني شيرخوار و بدخيمي هاي دوران كودكي از ديگر پيامد هاي زيان بار قرار گرفتن شيرخواران و كودكان در معرض دود دخانيات هستند. کودکان به دلیل کوچکتربودن ریه ها یشان و عدم تكامل سيستم ايمني بدن٬ در برابر دود سیگارآسیب پذیرترهستند. بنابراين بروزعفونت هاي گوش مياني٬ عفونت ريه ها و برونشيت و آسم در آنها افزايش مي يابد.

مصرف دخانيات٬ علاوه برعوارض زيان بار برروي سلامتي٬ پيامد هاي نامطلوب رواني٬ اقتصادي و اجتماعي براي افراد دارد. مصرف دخانيات٬ هزينه مالي زيادي دارد و اين باعث محدود شدن نيازهاي ضروري و اوليه زندگي و نيازهاي آموزشي و اجتماعي افراد و خانواده هايشان مي شود. كنترل هزينه مصرف دخانيات براي افراد سخت و دشوار است زيرا اين مواد بسيار اعتيادآور هستند.

همه افراد غیر سیگاری مخصوصا زنان و كودكان باید از قرار گرفتن در معرض دود دخانيات٬ چه درخانه و محل كار و تحصيل٬ و چه در مكان هاي عمومي سرپوشيده و بسته ٬ محافظت شوند. اين٬ نيازمند حمايت جدي قوانين و دولتها است. اجراي سیاست های پیشگیری از مصرف دخانيات٬ كمك به ترك كامل استفاده از دخانيات٬ ممنوعیت تبلیغات و ترویج و حمایت از دخانیات٬ افزایش مالیات بر توليد و فروش دخانیات٬ مي توانند در كاهش مصرف دخانيات و پيامد هاي زيان بار و مهلك آن موثر باشند.

مهمترين پيام اين روز به همه افراد جامعه ٬ سياست گذاران و دولت ها :

مراقب سلامت جسماني ، رواني  و اجتماعي كودكان٬ زنان و همه افرادي كه در معرض دود دخانيات هستند ولي خودشان مصرف كننده دخانيات نيستند٬ باشيم.

 

نظر شما