شناسهٔ خبر: 66896647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ایران به حمایت خود از محور مقاومت ادامه خواهد داد

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد که برغم شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس فقید جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه شهید کشورمان که در سانحه اخیر هوایی به شهادت رسیدند ؛ جمهوری اسلامی ایران قطعا حمایت خود را از محور مقاومت ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

 عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، خبر سانحه بالگرد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای دست‌به‌دست شد و ۱۸ ساعت پس از جستجوی نفس‌گیر برای کسب اطلاع از وضعیت وی و همراهانش، سرانجام صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت همزمان با روز میلاد هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، خبر عروج شهادت‌گونه هشتمین رئیس‌جمهور کشورمان اعلام شد.

آیت الله سید محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظان و خدمه بالگرد از سرنشینان همراه آیت‌الله شهید رئیسی بودند.

شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه در زمانی رخ داد که محور مقاومت در منطقه از استحکام بالایی برخوردار است و توانسته وظیفه خود را در قبال فلسطین و مردم غزه انجام دهد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به پرسش هایی درباره سیاست خارجی دولت رئیسی و نقش و جایگاه مقاومت در آن، براین باور است که دستگاه سیاست خارجی دولت رئیسی سخنگوی رسای محور مقاومت بوده و حسین امیرعبداللهیان در طول تصدی مسئولیت خویش ؛ وزیر امورخارجه مقاومت نیز محسوب می شود.

مشروح این گفت وگو به این شرح است :

جناب آقای صدرالحسینی شما نقش و جایگاه سیاست خارجی دولت آقای رییسی در حمایت از جریان مقاومت را چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش و جایگاه سیاست خارجی دولت آقای رییسی در حمایت از جریان مقاومت واقعیتی است که امروز دنیا به آن رسیده و درک کرده است؛ در واقع دستگاه سیاست خارجی دولت سیزدهم با مسئولیت حسین امیرعبداللهیان سخنگوی رسا و شجاع مقاومت محسوب می شود و بسیاری از نیازهای مقاومت در نهادهای بین المللی و در محافل دیپلماتیک توسط امیرعبداللهیان به سمع مخاطبان خودش می رسید. می توان گفت که حسین امیرعبداللهیان در طول دوران وزارت وزیر امورخارجه مقاومت نیز بودند.

ارزیابی جنابعالی از مهمترین مشخصه دیپلمات شهید امیرعبداللهیان در طول دوران وزارت ایشان چیست؟

ایشان فردی شجاع، چهره ای گشاده، سینه ای باز برای شنیدن انتقادات و زبان گویا برای بیان ارزش های انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی بودند. واقعیت امر این است که با شناختی که از حسین امیرعبداللهیان داشتم و دارم همه ارزش های انقلاب اسلامی در وجود ایشان نهادینه شده بود یعنی در گفت وگوهای دیپلماتیک، بسیاری از افراد که در حوزه روابط بین الملل فعالیت دارند و بعنوان مسئول در سیاست خارجی کشور خودشان مطالب و موضوعات را به شیوه ها و اشکال مختلف و با حرفه ای ترین شکل به گوش حسین امیرعبداللهیان می رساندند و ایشان با سینه ای وسیع این مطالب را می شنیدند و در بزنگاه آنچه که برای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران ضروری بود را به طرف و طرف های مقابل منتقل می کردند. ایشان به هیچ عنوان در حوزه دیپلماسی و گفت وگوهای منطقه ای و بین المللی انفعالی نداشت و تنها هدف ایشان حفظ ارزش های انقلاب اسلامی و تامین منافع ملی و به تبع آن افزایش امنیت ملی کشور بود.

ایران به حمایت خود از محور مقاومت ادامه خواهد داد

آقای دکتر صدرالحسینی؛ شهادت اقای رییسی و امیرعبداللهیان آیا تاثیر بسزایی در حمایت جمهوری اسلامی ایران از جریان مقاومت خواهد داشت؟

در جلسه ای که رهبران مقاومت بلافاصله پس از برگزاری مراسم تشییع انجام دادند، خود گویای این موضوع است؛ حرکتی که صورت گرفت در این نشست بسیار پرمعنا بود، تصاویری نیز از این نشست که با حضور فرماندهان ارشد سپاه پاسداران با نمایندگان ارشد مقاومت منتشر شد، خود گویای این موضوع است که درست است آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و حامی مهمی برای فلسطین دیگر درجمع ما نیست؛ درست است که حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امورخارجه مقاومت جایشان میان ما خالی است اما حامی اصلی مقاومت ، ملت ایران و جمهوری اسلامی است و تداوم حمایت از مقاومت قطعا و یقینا در دستورکار جمهوری اسلامی وجود دارد. همانگونه که پس از این نشست ما تحولاتی را در حوزه میدانی کاملا مشاهده می کنیم؛ اقداماتی که رزمندگان غیور یمنی انجام دادند اقداماتی که چند روز گذشته به ویژه در ۴۸ ساعت گذشته توسط گردان های الاقسام انجام شد و تحولاتی که در خان یونس و مناطق دیگر غزه انجام شد، همگی نشان دهنده تاثیرات این نشست مهم در تهران بود و البته حتما اقدامات دیگر برای رسیدن به اهداف مقاومت صورت خواهد گرفت.

شما بازتاب رسانه ای این رخداد در محافل سیاسی و رسانه ای کشورهای حوزه منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

حقیقت امر این است که شاید حضور بیش از ۱۱۰ کشور به صورت مستقیم یا نزدیک به ۶۰ هیات در ایران برای آرامش دهی به آلام ملت ایران از این مصیبت و از این سانحه جانگداز شهادت رئیس جمهوری مردمی و خدوم و حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امورخارجه قابل انتظار نبود اما بیانیه هایی که منتشر شد و عصاره همه اینها سکوت یک دقیقه ای در سازمان ملل متحد و برخی از نهادهای بین المللی بود. نکته مهم بحث مراسمی است که در سازمان ملل متحد به اتفاق تمامی نمایندگان برای این فقدان برگزار شد. همه اینها نشاندهنده این است که به شدت احترامی که دولت ها و ملت ها برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستند، سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان نقش قابل توجهی را در این جایگاه والا ایفا کرده اند.

به عنوان پرسش پایانی، توصیه جنابعالی به دولت آینده و وزیرخارجه آتی کشورمان در ارتباط با جریان حوزه مقاومت چیست؟

توصیه بنده برای دولت آینده این است که با یک تحلیل همه جانبه، سیاست خارجی دولت سیزدهم را مورد بررسی قرار دهند. اگر در طول این سه سال منافع ملی و به تبع آن امنیت ملی افزایش یافته براساس همین ریل گذاری حرکت خودشان را براساس قانون اساسی و تدابیر رهبری انقلاب سریع تر انجام دهند به ویژه در دو منطقه و قاره آفریقا، آمریکای لاتین و البته همسایگان که در اولویت هستند.

این تاکید را هم باید داشته باشم که سیاست های کلان نظام که از جانب مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی ابلاغ می شود، اینها در واقع جایگاه های طراحی و تصمیم گیری برای جهت گیری های سیاست خارجی هستند و همه دولت ها براساس ریل گذاری و نقشه راه این جایگاه های بالادستی مسیر خودشان را تعیین می کنند. بنابراین دولت آینده هم حتما می تواند در تسریع مسیر شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان موثر باشد و البته می تواند براساس قانون اساسی نظرات خود را اعلام کند و در چارچوب ساز وکارهای تعیین شده از سوی قانون اساسی نظرات جدید را پیاده سازی کند.

 

نظر شما