شناسهٔ خبر: 66891659 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نتیجه سفر پوتین به ازبکستان؛ تقویت مشارکت دوجانبه

روسیه و ازبکستان آماده امضای توافقنامه‌هایی به ارزش بیش از ۵ میلیارد دلار هستند، قصد دارند گردش مالی مشترک را به ۳۰ میلیارد دلار رسانده، در ساخت نیروگاه هسته‌ای مشارکت داشته و صادرات گاز روسیه به این کشور نیز افزایش خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه عصر روز یکشنبه وارد تاشکند شده و دیدار و مذاکرات اصلی او با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان در طول روز دوشنبه انجام شد.

دفتر مطبوعاتی میرضیایف شب گذشته درباره نتیجه سفر پوتین به تاشکند، اعلام کرد که در جریان نشست شورای مناطق روسیه و ازبکستان، بسته‌ای از توافقنامه‌ها به ارزش کلی بیش از 5 میلیارد دلار تهیه شده است. در حال حاضر بیش از 200 پروژه مشترک به ارزش 4 میلیارد دلار در سطح منطقه‌ای در حال اجرا است.

همچنین یادآوری شده که طی مذاکرات رهبران دو کشور اهداف جدیدی تعیین شده: افزایش گردش مالی تجاری به 30 میلیارد دلار در سال‌های آینده و دست یابی به سقف 10 میلیارد دلاری در عرصه سرمایه‌گذاری مشترک در سال 2025. پس از مذاکرات مفصل روز دوشنبه، پوتین و میرضیایف بیانیه مشترکی را نیز امضا کردند.

علاوه بر این، در نشست ولادیمیر پوتین و شوکت میرضیایف، اسناد مربوط به همکاری روسیه و ازبکستان در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خاک این جمهوری نیز به امضا رسید.

رئیس جمهور روسیه در این باره گفت: پروتکلی که امروز در مورد اصلاح توافقنامه سال 2018 امضا شد، امکان ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کم قدرت در ازبکستان با استفاده از فناوری‌های مدرن روسی و رعایت تمامی استانداردهای ایمنی را هموار خواهد کرد.

علاوه بر این، پوتین تاکید کرد که انتقال به استفاده از ارزهای ملی در مبادلات بازرگانی بین مسکو و تاشکند بسیار مهم است. به گفته او، سهم روبل در روابط تجاری دوجانبه در پایان سال 2023 به 58 درصد رسید، این رقم همچنان در حال رشد است و همکاری بین مؤسسات مالی دو کشور در حال تقویت است.

ازبکستان طرفدار توسعه بیشتر گفتگوهای سیاسی با روسیه است

شوکت میرضیایف در دیدار با پوتین تاکید کرد که ازبکستان طرفدار توسعه بیشتر گفتگوهای سیاسی فعال با روسیه است. او یادآور شد: «روسیه شریک استراتژیک و متحد کلیدی کشور ما است. ما متعهد به توسعه بیشتر و تعمیق همکاری‌های همه جانبه با مسکو هستیم و از توسعه بیشتر گفتگوهای سیاسی و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو کشور حمایت می‌‌کنیم.»

رضایت پوتین از سرعت توسعه روابط اقتصادی بین مسکو و تاشکند 

رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار سرعت توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور را چشمگیر  ارزیابی و تایید کرد که گردش مالی تجاری دوجانبه به 10 میلیارد دلار رسیده و در سال جاری 30 درصد رشد داشته که نتیجه بسیار خوبی است.

علاوه بر این، او یادآور شد، بعد از توافقات سه جانبه سال 2023 در خصوص صادرات گاز روسیه از طریق خاک قزاقستان به ازبکستان به میزان 2.8 میلیارد متر مکعب، ظرفیت این خط لوله افزایش یافته و به 11 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

ولادیمیر پوتین پس از مراسم تحلیف و در سومین سفر خارجی خود به جمهوری ازبکستان سفر کرد. و اگر سفر او به چین و بلاروس هیچ سوالی را در میان ناظران بین المللی ایجاد نکرد، ولی بازدیدش از تاشکند برای بسیاری غافلگیرکننده بود. چرا که ازبکستان علیرغم روابط مستحکم خود با روسیه، با توجه به اینکه این کشور بخشی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیست و حتی قبلاً  از سازمان پیمان امنیت جمعی خارج شده، یکی از شرکای اصلی مسکو در منطقه محسوب نمی‌شود و این سفر گویای چرخش مجدد روسیه به سمت توسعه روابط با ازبکستان است.

انتهای پیام/

نظر شما