شناسهٔ خبر: 66889656 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

چرا روند قیمت دلار و سکه در بازار برگشت؟ چرا روند قیمت دلار و سکه در بازار برگشت؟

بازار طلا و ارز که از روز یکشنبه از کف برگشت، در معاملات دوشنبه به رشد خود ادامه داد. قیمت دلار و درهم یک کانال بالا آمدند و به مرز مقاومت رسیدند. قیمت دلار هرات وارد کانال 58 هزار تومان شد و قیمت درهم به 16 هزار تومان رسید، اما ماندگاری نداشت. آخرین باری که قیمت‌ها دو روز پی در پی رشد داشتند، به

صاحب‌خبر -

بازار طلا و ارز که از روز یکشنبه از کف برگشت، در معاملات دوشنبه به رشد خود ادامه داد. قیمت دلار و درهم یک کانال بالا آمدند و به مرز مقاومت رسیدند. قیمت دلار هرات وارد کانال 58 هزار تومان شد و قیمت درهم به 16 هزار تومان رسید، اما ماندگاری نداشت. آخرین باری که قیمت‌ها دو روز پی در پی رشد داشتند، به چهارهفته پیش برمی‌گردد.

در مورد بالا آمدن قیمت ارز و سکه گمانه‌زنی‌های مختلفی می‌شد. از منظر تکنیکال قیمت دلار و سکه در روز شنبه در چارت واگرایی مثبت نشان داد و همین سیگنالی برای تغییر روند بود. گروهی از معامله‌گران هم معتقدند بازگشایی بازار طلا و خریدار بودن این بازار موجب نوسان قیمت شده است. گروهی هم هستند که از منظر بنیادی به مسئله نگاه می‌کنند و رویکردشان این بود که به نشست شورای حکام نزدیک می‌شویم، پس قیمت نباید در کف باشد. از نگاه این گروه، بازارساز می‌داند اگر خبرها از نشست منفی باشد می‌تواند خریدها را در کف زیاد کند.

یک خبر در بازار حاکی از توقف صادرات و ترانزیت از گمرک مرزی ایران با اقلیم کردستان بود که این خبر هم عامل پنجم افزایش قیمت عنوان می‌شد. البته این نکته هم حائز اهمیت است که قیمت دلار نسبت به دینار در بازار ارز عراق هم در حال تضعیف است و به کف یک ساله خود رسیده است.

در کنار این گمانه‌زنی‌ها یک نامه از بانک مرکزی به مرکز مبادله هم مورد توجه بازار بود. در این نامه بانک مرکزی گفته صادرکنندگان باید 100 درصد ارز را در سامانه نیما عرضه کنند. رفع تعهد ارزی به وسیله عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ممنوع است.

به عقیده معامله‌گران این خبر مهمی برای بازار محسوب می‌شود و از تبعات این سیاست می‌گفتند که احتمال کاهش واردات طلا وجود دارد. آن‌ها می‌گفتند طبق این نامه به نظر پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها تا کنون با شمش طلا صادراتشان را در مرکز مبادله با نرخ دلار نزدیک به بازار آزاد رفع تعهد می‌کردند، اما از این به بعد ممنوع شده است.

قیمت دلار هرات در روز دوشنبه 57 هزار و 650 تومان شروع کرد و از ابتدای کار، گارد نوسانی به خودش گرفت و با افزایش پله‌ای وارد کانال 58 هزارتومان شد. قیمت دلار هرات در نهایت در 58 هزار و 300 تومان بسته شد اما نرخ دلار فردایی در این بازار در پشت خط به سمت مقاومت 58 هزار و 700 تومان حرکت کرد.

قیمت درهم با گپ مثبت در 15 هزار و 800 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش در نیمه دوم به مرز مهم کانال 16 هزار تومان رسید. در معاملات پایانی قیمت درهم با کاهش از این مرز عقب نشست و در 15 هزار و 960 تومان به کار خودش پایان داد.

قیمت سکه هم با افزایش تا 40 میلیون و 700 هزار تومان بالا رفت. البته در روز دوشنبه قیمت سکه از دو متغیر بنیادی خود یعنی دلار و انس طلای جهانی سیگنال افزایش دریافت کرد.

قیمت طلای آبشده هم با نوسان به مرز مقاومت خودش در میانه کانال 14 میلیون رسید.

نکته قیمتی بازار، قیمت تتر بود که بیش از هزار و 400 تومان زیر قیمت اسکناس دلار معامله می‌شود. البته در بازار شنیده می‌شد که بازارساز در تتر مداخله سنگین داشته است. قیمت تتر از روز 17 اردیبهشت به زیر نرخ دلار در تهران رفت. این شکاف هزار و 400 تومانی در روز دوشنبه بی‌سابقه بود.

سوژه بازار، صحبت‌های فرزین درمورد نرخ بهره و اثر آن در بازار سرمایه بود که گفت نرخ بهره تاثیری بر بازار سرمایه ندارد. معامله‌گران این صحبت فرزین را با صحبت‌های هر هفته پاول، رئیس فدرال رزو مقایسه می‌کردند. آن‌ها می‌گفتند هر هفته پاول درمورد تغییرات صدم درصدی نرخ بهره می‌گوید و این صحبت در تمامی بازارها یعنی سهام، نفت و انس طلا اثر می‌گذارد. از منظر آن‌ها در آمریکا نرخ بهره مهمترین متغیر برای بازارهاست اما اینجا در ایران نرخ بهره در بازار سهام اثر ندارد.

یک توییت نیز از رئیس اتاق ایران و چین که درمورد مقایسه بازدهی دلار و بورس بود مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. حریری در این توئیت گفته بود از سال ۹۳ به بعد دلار حدود ۱۸ برابر شده، شاخص سهام ۳۲ برابر. بعد سوال کرده بود کدام باید تعدیل شود؟

توییت مجید حریری که اسمش هم برای معامله‌گران از این منظر آشناست که همیشه در زمین بازارساز بازی کرده، روز دوشنبه با اینکه حرفش چیزی دیگری بود، یک تعبیر دیگر از آن شد. به نظر می‌رسد توییت حریری جوابیه‌ای برای فعالان بازار سهام بود که همیشه می‌گفتند بورس از دلار عقب افتاده است، اما از این توییت در جهت افزایش قیمت دلار تعبیر شد.

فعالان بازار سهام هم معتقد بودند این مقایسه نقطه‌ای در این توییت که 10 ساله گرفته شده نمی‌تواند تحلیل درستی باشد؛ چرا که اگر یک نقطه دیگری مثل سال 99 را در نظر بگیریم بورس عقب است و هر نقطه با توجه به تحلیلگر تحلیل متفاوتی می‌دهد.

به عقیده تحلیلگران فنی اگر قیمت درهم بالای مرز مهم 16 هزار تومان تثبیت بدهد بازار ارز و سکه می‌تواند به پیش‌روی خودش ادامه بدهد. در غیر این صورت قیمت دلار هرات به سمت 57 هزارو 800 تومان حرکت می‌کند.

منبع: ecoiran-64376

نظر شما