شناسهٔ خبر: 66888447 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سوناک می‌رود، شاید ترامپ به سیاست بازگردد

جدایی بریتانیا از آمریکا

دنیای‌اقتصاد: در سال۲۰۱۶، بریتانیا به برگزیت و آمریکا به ترامپ رای دادند و موج پوپولیستی در داخل کشورشان را بازتاب دادند. هر دو کشور امسال با انتخابات مهمی روبه‌رو هستند؛ اما به نظر می‌رسد مسیرهای آنها متفاوت است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا تاریخ برگزاری انتخابات را که مردم بریتانیا مدت‌ها منتظر آن بودند، در اوایل تابستان تعیین می‌کند و ایالات متحده چند ماه بعد، شاهد انتخابات ریاست‌جمهوری مهمی است.تاریخ گویا قرار است دوباره تکرار شود، همانند آنچه در سال۲۰۱۶ اتفاق افتاد. انتخاباتی که سرنوشت دو کشور را عوض کرد. پیشگویان و تحلیلگران سیاسی ممکن است وسوسه شوند که نتایج انتخابات سراسری بریتانیا در ۴ژوئیه را برای مطالعه سرنخ‌های انتخابات ۵نوامبر آمریکا مورد بررسی قرار دهند.

صاحب‌خبر -

در سال۲۰۱۶، هر چه باشد، رای شوک‌برانگیز این کشور به خروج از اتحادیه اروپا همزمان با پیروزی ترامپ در آمریکا شد. با این حال، این‌بار، گذشته ممکن است عینا تکرار نشود و بلکه نتایج شگفت‌انگیزی در پی داشته باشد. به نظر می‌رسد رای‌دهندگان بریتانیایی آماده هستند تا حزب اپوزیسیون کارگر را، احتمالا با اختلاف قاطع، انتخاب کنند؛ درحالی‌که در ایالات متحده، نظرسنجی‌ها هنوز چندان موافق بایدن نیست و ممکن است بایدن برای مبارزه با ترامپ و رقبای جمهوری‌خواهش به زحمت بیشتری بیفتد. رابرت فورد، استاد سیاست در دانشگاه منچستر می‌گوید: «ما در حال حاضر از نظر سیاسی در مکان بسیار متفاوتی نسبت به ایالات متحده هستیم.» وی خاطرنشان کرد: «محافظه‌کاران ۱۴سال است که در قدرت بوده‌اند، برگزیت به‌عنوان یک موضوع سیاسی کمرنگ شده است و هیچ معادل انگلیسی برای ترامپ وجود ندارد.»

بن آنسل، استاد موسسات دموکراتیک تطبیقی در دانشگاه آکسفورد گفت: «باید انتظار نتایج بد برای رئیس‌جمهور مستقر داشته باشیم.» با همه مشکلات، سوناک تصمیم گرفت چند ماه زودتر انتخابات برگزار کند؛ زیرا او انتظار ندارد که اخبار اقتصادی بریتانیا از هم‌اکنون تا پاییز بهتر شود. به گفته تحلیلگران، سوناک که در بیشتر نظرسنجی‌ها بیش از ۲۰درصد از حزب کارگر عقب است، مطمئن است که محافظه‌کاران می‌توانند در مواجهه با رای‌دهندگان نتایج بهتری کسب کنند.

اگرچه شواهد کمی وجود دارد که تقویم سیاسی آمریکا در تصمیم ریشی سوناک نقش داشته است، برگزاری انتخابات در ۴ژوئیه دارای مزیت جانبی اجتناب از هرگونه همپوشانی است. اگر او تا ۱۷نوامبر صبر می‌کرد، همان‌طور که عوامل سیاسی پیش‌بینی کرده بودند، نتایج انتخابات آمریکا ممکن بود در انتخابات بریتانیا تاثیرگذار باشد.تحلیلگران سیاسی از قبل در حال بحث بودند که پیروزی ترامپ به سود محافظه‌کاران خواهد بود یا حزب کارگر. برخی استدلال کردند که سوناک می‌تواند از پیروزی ترامپ بهتر استفاده کند و مدعی شود که او بهتر از رهبر حزب کارگر، استارمر با ترامپ کنار می‌آید.اکنون این موضوع بی‌ربط است: بریتانیا یک پارلمان جدید و به احتمال زیاد یک نخست‌وزیر جدید خواهد داشت، قبل از اینکه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها حتی کنوانسیون خود را برگزار کنند. به گفته تحلیلگران، با این حال، شکل و مقیاس نتایج انتخابات بریتانیا می‌تواند درس‌هایی برای ایالات متحده در پی داشته باشد.

دو کشور هنوز در بسیاری از مسائل از نظر سیاسی همگام هستند؛ چه نگرانی از مهاجرت، خشم از تورم یا درگیری بر سر مسائل اجتماعی و فرهنگی.پروفسور آنسل، با اشاره به انتخابات فدرال که در آن حزب محافظه کار مترقی فعلی توسط لیبرال‌ها نابود شد و حتی توسط حزب اصلاحات به‌عنوان حزب راست گرای اصلی کانادا کنار گذاشته شد، گفت: «تصور کنید که یک فروپاشی کامل در انتظار محافظه‌کاران است، درست مانند آنچه در سال۱۹۳۳ در کانادا رخ داد.» محافظه‌کاران بریتانیا هم با نسخه خفیف‌تری از این تهدید از سوی «رفرم یو.کی» روبه‌رو هستند؛ حزبی که توسط شخصیت پوپولیست نایجل فاراژ تاسیس شده است و پیامی ضد مهاجرت دارد.

در آخرین نظرسنجی «YouGov»، یک موسسه تحقیقاتی که درست قبل از اعلام انتخابات توسط ریشی سوناک انجام شد، حزب رفرم ۱۲درصد، محافظه‌کاران ۲۱درصد و حزب کارگر ۴۶درصد آرا را به‌دست خواهند آورد. سایر نظرسنجی‌ها هم کم و بیش نتایج مشابهی نشان می‌دهد.

نظر شما