شناسهٔ خبر: 66888190 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مجلس جدید با پیام مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد

زنگ دوازدهم در بهارستان

دنیای اقتصاد : دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز گذشته طی مراسمی و با پیام مقام معظم رهبری آغاز به‌کار کرد. ایشان در این پیام شکل‌گیری یک مجلس تراز را در گرو تعامل منضبط و همدلانه با قوای دیگر و رفتار جمعی صحیح و صبورانه در داخل قوه مقننه دانستند و تاکید کردند: مجلس باید همواره آرامش‌بخش و امیدآفرین و برانگیزاننده همت‌ها و دعوت‌کننده به همدلی و برادری در محیط عمومی کشور باشد. در این مراسم چهره‌های ارشد کشور از جمله سرپرست ریاست جمهوری، رئیس قوه قضائیه و رؤسای سابق مجلس حضور داشتند.

صاحب‌خبر -

روز گذشته جلسه افتتاحیه مجلس دوازدهم با حضور سران کشوری، لشکری و سفرای کشورهای خارجی برگزار شد. در این مراسم روسای مجالس گذشته از جمله علی‌اکبر ناطق‌نوری، غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی حضور داشتند. همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه‌قضائیه، محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری و برخی از وزرای کابینه سیزدهم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌حسن خمینی یادگار امام، سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه، سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، احمد‌رضا رادان فرمانده نیروی انتظامی، حجت‌الاسلام علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه، سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، امیردریار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش، امیردریادار حبیب‌الله سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیرخلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش، سرلشکر پاسدار رحیم صفوی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور نیروهای مسلح، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی مقام معظم رهبری، طحان‌نظیف و کدخدایی از اعضای شورای نگهبان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، منتظری رئیس دیوان عالی کشور و علیرضا زاکانی شهردار تهران از دیگر حاضران این مراسم بودند.

مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم با نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران توسط گروه رزم نواز ارتش آغاز شد. در ادامه این مراسم، معاون قوانین مجلس اعضای هیات رئیسه سنی مجلس را اعلام کرد. بر این اساس علاءالدین بروجردی به عنوان رئیس سنی، حسینعلی شهریاری به عنوان نایب‌رئیس سنی، عبدالحسین همتی سراپرده به عنوان دبیر اول و عباس قدرتی زورم به عنوان دبیر دوم هیات رئیسه سنی مجلس معرفی شدند. پس از آن رئیس و دبیران هیات رئیسه سنی در جایگاه قرار گرفتند. سپس نخستین زنگ رسمی نخستین جلسه مجلس دوازدهم نواخته شد. در ادامه حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار مجلس دوازدهم را قرائت کرد. پس از قرائت پیام رهبری، ۲۹۰ منتخب مجلس دوازدهم برای ایفای وظایف نمایندگی سوگند یاد کردند. در ادامه مراسم افتتاحیه علیرضا شریفی، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد این معاونت پیش از آغاز مجلس دوازدهم را ارائه کرد و گفت: آمادگی مجموعه اداری و اجرایی مجلس شورای اسلامی برای همراهی با وکلای ملت را اعلام می‌کنم.

تقویت اقتصاد ملی؛ مهم‌ترین دستورکار مجلس جدید

در ادامه علاءالدین بروجردی رئیس هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم بر اساس آیین‌نامه به ایراد نطق پرداخت و گفت: مجلس شورای اسلامی در مسیر تعالی، رشد و پیشرفت بیش از هر چیز به ارتقای سطح دانش و فناوری در کشور توجه داشته و خواهد داشت. ما باید شرایطی را برای متخصصان و دانشمندان برجسته ایجاد کنیم که ماندگاری آنها در داخل کشور هرچه بیشتر باشد. او تصریح کرد: در آستانه سند چشم‌انداز ۲۰ ساله قرار داریم که پایان آن سال آینده است. کشور ما اینک در عرصه اقتدار ملی فراتر از سند چشم‌انداز قرار دارد، ولی در برخی از عرصه‌ها به ویژه عرصه اقتصادی دچار کاستی و نارسایی است؛ بدون تردید مجلس دوازدهم با همه توان برای تقویت اقتصاد ملی خواهد کوشید تا با رفع موانع پیش روی اقتصاد ملی یاری‌گر قوه مجریه در حل این مشکلات از طریق بهره‌گیری توانمندی‌های ملی و ظرفیت‌های مردمی باشد به ویژه آنکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردمی است که ما نمایندگان آنها در خانه ملت هستیم.

رئیس سنی مجلس دوازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر مبارزه با فساد، اظهار کرد: مبارزه با فساد یک اصل جدی در جهت پیشبرد کشور و برقراری عدالت است، ولی در این زمینه باید از شعارزدگی عبور کرد و مبارزه را به سمت مبارزه با ریشه‌های فساد سوق داد. برای همین است که مبارزه با فساد نیازمند یک روش علمی و همه‌جانبه است. برای جلوگیری از فساد افزون بر مجازات‌های متناسب باید از روش‌های پیشگیرانه استفاده کرد. هنر ارگان‌های نظارتی در این زمینه پیشگیری از وقوع فساد و نه اعلام آن پس از وقوع است که علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد. سپس احمد وحیدی گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس را ارائه کرد.

گشایش به موقع پارلمان

در ادامه کلیپ کوتاهی از شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان پخش شد و پس از آن محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری با عرض تبریک به نمایندگان منتخب ملت برای موفقیت در انتخابات و شکرگزاری به درگاه احدیت به خاطر اعطای نعمت ولایت فقیه به ملت ایران، تصریح کرد: در شرایطی که کشور یکی از کلیدی‌ترین شخصیت‌های اجرایی خود را از دست داده و تمام بخش‌ها و نهادهای کشور در جنب‌وجوش برگزاری مراسم تشییع رئیس‌جمهور شهید بودند، بحمدالله مجلس شورای اسلامی در زمان و موعد مقرر و معین خود آغاز به کار کرد که این نشانه اهمیت جایگاه رهبری معظم انقلاب اسلامی و همچنین مردم وفادار کشورمان به عنوان سرمایه‌های اصلی این نظام و کشور است.

دفاع از عملکرد دولت در افتتاحیه مجلس

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود با مروری کوتاه بر عملکرد دولت سیزدهم در سه سال گذشته، تصریح کرد: در ابتدای آغاز به کار این دولت کشور با مشکلات عدیده‌ای از جمله درآمد حداقلی، تورم بسیار بالا، تعطیلی بسیاری از مشاغل و فوت روزانه ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا مواجه بود که با تلاش‌های صورت گرفته در همان سال ابتدایی دولت، وضعیت درآمدی کشور و همچنین ذخایر کالاهای اساسی نسبتا مناسب شده بود که در سال ۱۴۰۱ حوادث داخلی و بین‌المللی شرایط سختی برای دولت ایجاد کرد و دشمنان با تمرکز بر مسائل ارزی به دنبال تحت فشار گذاشتن دولت و ملت بودند. سرپرست ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته اقدامات بسیار خوبی به‌ویژه در زمینه رشد تولید، کنترل تورم، تامین انرژی و همچنین مایحتاج مردم صورت گرفت، تصریح کرد: تامین ۸ هزار مگاوات برق برای جبران ناترازی‌ها در این زمینه، رفع تنش‌های آبی در کشور با مدیریت منابع و مصارف، افزایش تولید روزانه  نفت به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه، آغاز عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، ارائه کالابرگ و افزایش یارانه‌ها به ویژه برای سه دهک اول برای جبران مشکلات معیشتی ناشی از تحولات بین‌المللی، ایجاد امنیت غذایی به ویژه برای نوزادان، اجرای طرح بیمه رایگان سلامت، کاهش چشمگیر آمار بیکاری با احیای بیش از ۹ هزار کارخانه و کارگاه تعطیل و نیمه‌تعطیل از جمله اقدامات دولت برای جبران کمبودها و رفع نیازهای کشور در طی این مدت بوده است.  بعد از مراسم افتتاحیه و با نواختن زنگ پایان جلسه مجلس، منتخبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل به حرم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی رفتند.

10 حاشیه افتتاحیه مجلس

دنیای اقتصاد: مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که  دیروز حدود ساعت 8:15 آغاز شد، از سوی تعداد زیادی عکاس و خبرنگار داخلی و خارجی پوشش داده شد. در مراسم افتتاحیه 290 منتخب مجلس حضور داشتند.

- در این مراسم صندلی روسای مجالس گذشته در ردیف ابتدایی جایگاه ‌میهمان‌ها قرار داشت. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم و علی لاریجانی رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم در کنار هم بودند و در خلال برگزاری مراسم افتتاحیه گفت‌وگو‌هایی میان این دو به چشم می‌خورد.

- در این جلسه بهشید برخوردار، نماینده زرتشتیان با پوشش متفاوتی حاضر شد. او که نخستین نماینده زن زرتشتی در مجلس است با شال و مانتویی سبز رنگ در افتتاحیه حاضر شد.

- بر اساس آیین‌نامه، رئیس‌جمهور یکی از میهمانان مراسم افتتاحیه مجلس است و با توجه به شهادت رئیس‌جمهور، جای خالی ایشان و وزیر امورخارجه با تصویری از این دو شهید و گل پر شده بود.

 - در میان میهمانان؛ همسر شهید حسین امیرعبداللهیان نیز حضور داشت.

- حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی پیش از قرائت پیام رهبرانقلاب به مناسبت آغاز به کار مجلس دوازدهم، از حضار خواست که فاتحه‌ای برای شهدای پرواز بخوانند.

- در این مراسم پیش از سخنرانی محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری، کلیپی از شهید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید کشورمان، شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و شهید آیت‌الله آل‌هاشم پخش شد که پخش این کلیپ حزن و اشک برخی از حضار از جمله وزیر ارتباطات و محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری را به دنبال داشت.

- در خلال سخنرانی مخبر، علاءالدین بروجردی که ریاست جلسه را بر عهده داشت؛ از نمایندگان خواست تا بر صندلی‌های خود بنشینند و نظم را رعایت کنند، اما ابتدا مخبر فکر می‌کرد که بروجردی تذکری در خصوص زمان ارائه نطق او دارد و اعلام کرد که تا چند دقیقه دیگر سخنانش به پایان می‌رسد.

- احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و موحدی‌کرمانی رئیس مجلس خبرگان پیش از پایان مراسم، مجلس را ترک کردند.

-در جلسه علنی مجلس دوازدهم، یکی از نمایندگان در خلال سخنرانی‌های افتتاحیه مجلس، در حال گرفتن فیلمی از خود بود.

- در پایان و بعد از خروج ‌میهمانان از صحن علنی، اسامی منتخبان هر شعبه از سوی دبیر هیات رئیسه سنی قرائت شد که در این میان قالیباف به میان صندلی‌های نمایندگان رفت و با آنها برای دقایقی گپ و گفت داشت. در نهایت نخستین زنگ پایان نخستین جلسه علنی مجلس دوازدهم به صدا در آمد.

 

نظر شما