شناسهٔ خبر: 66887712 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ناترازی نظام بانکی ناشی از چیست؟

تحریریه جهان صنعت نیوز

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی که با عنوان بازآرایی سیاست‌های پولی و نظارتی با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی برگزار شد، عنوان کرد: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ رویکرد‌های مختلفی را برای اجرای سیاست‌های خود در نظر گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بانک و بیمه جهان صنعت نیوز، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی که با عنوان بازآرایی سیاست‌های پولی و ناو گفت: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ مدیریت رشد نقدینگی در جهت مهار تورم را به عنوان مهمترین رویکرد سیاستی خود دنبال کرد. اجرای سیاست تثبیت اقتصادی در این سال با هدف ایجاد ثبات اقتصادی و بازگرداندن متغیر‌های پولی به روند بلندمدت اجرا شد. کشور‌ها زمانی سیاست تثبیت را اتخاذ می‌کنند که متغیر‌های پولی و مالی از روند بلند مدت خود فاصله می‌گیرند و ما هم مبتنی بر این رویکرد و بر اساس تئوری‌های اقتصادی سیاست تثبیت اقتصادی را اتخاذ کردیم.

فرزین ادامه داد: در سال‌های اخیر تورم کشور حدود ۲۰ درصد از رقم بلندمدت بالاتر بود و افزایش شدیدی پیدا کرده بود. نقدینگی نیز به حدود ۴۰ درصد رسیده بود و از طرفی بازار ارز با نوسانات بالایی مواجه شده بود

رییس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نظام بانکی همچنان نیازمند اصلاحات اساسی است، تصریح کرد: خیلی از ناترازی‌هایی که الآن در نظام بانکی می‌بینیم، ناشی از سیاست‌هایی است که دولت به بانک‌ها تحمیل می‌کند.

فرزین ادامه داد: در سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که هدفگذاری نرخ رشد نقدینگی را اعلام کنیم و سعی شد تمام سیستم را به این سمت پیش‌ ببریم تا به اهداف خود برسیم. همچنین در سال گذشته هدفگذاری ۲۵ درصدی را اعلام کردیم که در پایان سال، نرخ رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد رسید و به خوبی به هدفگذاری خود رسیدیم.

وی ادامه داد: در گذشته نقدی مطرح می‌شد که نقدینگی را پایین آورده‌ایم اما پایه پولی همچنان بالاست. نظر ما این بود که رشد پایه پولی به نقدینگی برمی‌گردد اما نظر منتقدان این بود که رشد نقدینگی به روند رشد پایه پولی می‌رسد. آمارهای اسفندماه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد رسید و در واقع روند رشد پایه پولی با کاهش به روند رشد نقدینگی برگشت
ظارتی با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی برگزار شد، عنوان کرد: بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ رویکرد‌های مختلفی را برای اجرای سیاست‌های خود در نظر گرفت.

اکوایران

 

نظر شما