شناسهٔ خبر: 66882556 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

کاهش تورم مسکن رکورد زد کاهش تورم مسکن رکورد زد

به گزارش اکوایران، روند تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که از خرداد سال 1402، این نرخ رو به کاهش گذاشته است. آخرین آماری که به صورت رسمی از این شاخص منتشر شده نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در پایتخت طی فروردین امسال به 22.9 درصد رسیده است. با این حال،‌ اخیرا رئیس کل

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، روند تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که از خرداد سال 1402، این نرخ رو به کاهش گذاشته است. آخرین آماری که به صورت رسمی از این شاخص منتشر شده نشان می‌دهد که تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در پایتخت طی فروردین امسال به 22.9 درصد رسیده است. با این حال،‌ اخیرا رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی اعلام کرده که این نرخ برای اردیبهشت ماه شدیدا کاهش یافته و به 12 درصد اُفت کرده است. با توجه به این که تورم نقطه به نقطه، تغییر قیمت‌ها در میان مدت را نشان می‌دهد، می‌توان از این کاهش برداشت کرد که ترمز افزایش قیمت مسکن کشیده شده و قیمت‌ها با سرعتی به مراتب کمتر از گذشته در حال افزایش است.

030306

 

اُفت تورم بلندمدت مسکن در پایتخت

تورم نقطه به نقطه مسکن نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در هر ماه، چند درصد نسبت به همان ماه در یک سال گذشته تغییر کرده است. اگر این نرخ افزایشی باشد حکایت از سرعت‌گرفتن رشد قیمت‌ها دارد و اگر کاهشی باشد نشان می‌دهد که قیمت‌ها اگرچه افزایش یافته اما سرعت افزایش آن‌ کم بوده است. همچنین، هر زمان که تورم منفی شود به معنای کاهش قیمت مسکن است.

روند 7 ساله تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، سه قله تورمی در این شاخص به ثبت رسیده است. در ابتدای این روند که از اردیبهشت سال 96 شروع می‌شود، تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در این شهر تنها 5.7 درصد بوده است. یعنی قیمت هر متر خانه در تهران در اردیبهشت آن سال تنها تقریبا 6 درصد گران‌تر از اردیبهشت 95 بوده است. با این حال از همان زمان یک روند صعودی در این شاخص شکل می‌گیرد و تا جایی ادامه می‌یابد که تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در اردیبهشت 98 به 112 درصد می‌رسد. یعنی در این ماه قیمت خانه در تهران تقریبا 2 برابر مدت مشابه در یک سال قبل بوده است.

البته از ماه بعد این نرخ رو به کاهش گذاشته و تا 35 درصد در آبان سال 98 اُفت کرده است. مدتی نیز در همان سطح به نوسان خود ادامه داده تا این که دوباره در آبان سال 99 از رکورد قبلی خود فراتر رفته و به 118 درصد می‌رسد. پس از یک تجربه کاهش در نیمه دوم سال 1400 و اُفت این شاخص محدوده 15 درصد مشخص شد که ثبات در این بازار ماندگار نیست. در نهایت، تورم نقطه‌ای قیمت مسکن در شهر تهران در آخرین قله به ثبت رسیده خود به 107 درصد در اردیبهشت سال 1402 رسید.

البته مانند تجربه‌های قبل، از ماه بعد این نرخ وارد یک مسیر کاهشی شد و ابتدا تا 74 درصد در مهر سال گذشته و سپس تا تقریبا 30 درصد در فروردین امسال نزول کرد. این رقم،‌ آخرین آماری است که به صورت رسمی از بانک مرکزی منتشر شده است.

اخیرا، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی اعلام کرده که تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن در شهر تهران در اردیبهشت ماه به 12 درصد رسیده است که از سال 96 به بعد بی‌سابقه بوده است.

030306

 

محاسبه تورم ماهانه مسکن در تهران

با استفاده از ارقامی که رئیس بانک مرکزی اعلام کرده، می‌توان تورم ماهانه مسکن برای اردیبهشت ماه را نیز محاسبه کرد. یافته‌های اکوایران از این محاسبات نشان می‌دهد که تورم ماهانه قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت امسال 3.3 درصد بوده است. این در حالی است که آمار رسمی بانک مرکزی از این شاخص در فروردین ماه حکایت از نرخ 0.2 درصدی دارد.

افزایش تورم ماهانه مسکن از 0.2 درصد به 3.3 درصد نشان می‌دهد که در کوتاه مدت هنوز نوسانات قیمتی در بازار قابل مشاهده است اما روند بلندمدت خبر از کاهش این نوسانات در آینده می‌دهد.

 

منبع: ecoiran-64267

نظر شما