شناسهٔ خبر: 66877045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

وقتی طعم شیرین خدمت برای گیلانی‌ها تلخ شد

رشت- حدود ۱۰۰۰ پروژه قابل افتتاح منتظر قدوم «شهید جمهور» در گیلان بود تا با انجام دور دوم سفر هیات دولت به بهره برداری برسد اما به یک باره تقدیر به گونه‌ای دیگر رقم خورد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - بهرام قربانپور: این روزها یک «ملت» عزادار و سیاه پوش «خادم جمهور» است و در هر کوی و برزنی محفل سوگواری و عزاداری برای شهید «سید ابراهیم» برگزار می‌شود اما هنوز نمی‌خواهیم این اتفاق تلخ باور کنیم.

جامه فراق و غم هجران «خادم الرضا» برای ملت ایران و جهان بسیار سنگین، بزرگ و جانکاه بود، ملتی که بسیاری از خدمات و زحماتش را ندید و تمام شب بیداری‌های «شهید جمهور» پشت حیا، متانت و تواضعش پنهان شد.

دیدار به قیامت ای «سید شهیدان خدمت»

در حالی که یک استان منتظر قدوم مبارک رئیس جمهور شهید بود تا مصوبات سفر نخست که بیشتر آن به ثمر نشسته را به بهره برداری برساند، خبر ناگهانی سانحه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان و شهادت «خادم جمهور» همگان را به شوک فرو برد، به ویژه گیلانی هایی که روزها و ماه‌ها بود که برای دیدار «حضرت دوست» لحظه شماری می‌کردند اما حالا پس از شهادت خادم مردم صحبت‌ها، پیگیری‌ها، عکس‌ها و خاطراتش در کوچه و پس و کوچه‌های رشت و گیلان ورق زده می‌شود.

انگار همین دیروز بود؛ هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰، جمعه‌ای که برای گیلانی‌ها از روزهای خاطره انگیز، تصمیم ساز و تاریخی به شمار می‌رود. آن روز آقای رئیس جمهور به محض ورود به گیلان در فرودگاه رشت بعد از گفت و گویی کوتاه با خبرنگاران و رسانه‌ها، به مزار روحانی مبارز شهید میرزا کوچک خان رفت و با عهد و میثاق با این سردار مبارز و وطن پرست گیلانی، نسبت به تبیین، واکاوی و بازشناسی شخصیت میرزا و انتقال آن به نسل جوان تاکید کرد.

بعد از عرض ادب و احترام به ساحت میرزا کوچک خان، پای آیت الله رئیسی به کارخانه «پوشش» باز شد همان کارخانه‌ای که تمام در و دیوارش با این مرد بزرگ خاطره داشتند، کارخانه‌ای که در زیر پوستین ناکارآمدی، سو مدیریت و بی مهری برخی مدیران استانی و کشوری به تلی از خاکستر تبدیل شده بود، اما با ورود آیت الله رئیسی در قامت رئیس دستگاه قضا در مسیر «احیا» قرار گرفت و در دور نخست سفر از این مجموعه بازدید کرد تا به صورت میدانی از روند احیای این شرکت با خبر شود.

وقتی طعم شیرین خدمت برای گیلانی‌ها تلخ شد

این مرد پرتلاش و جهادگر عرصه خدمت پس از حصول اطمینان از پوشش و صدور دستورات لازم برای سرعت بخشی به روند احیای آن، مسیرش را به سمت پروژه ریلی «رشت - کاسپین» تغییر داد، پروژه‌ای که به زعم آیت الله رئیسی، اگر به بهره برداری برسد نتایج اقتصادی و توسعه محور خوبی را هم برای استان و هم کشور به همراه خواهد داشت.

بازدید از مجتمع بندری کاسپین، دیدار چهره به چهره با کشاورزان گیلانی، نشستن پای درد و دل مردم گیلان، نشست با نخبگان و بازدید میدانی از رودخانه‌های آلوده زرجوب و گوهر رود رشت از دیگر برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی در این سفر به استان گیلان بود.

آیت الله رئیسی در این سفر به محض اطلاع از وضعیت نا بسامان پسماند سراوان رشت و نارضایتی اهالی این منطقه از این غده متورم شده چندین ساله، وزیر کشور را مکلف کرد تا مساله ساماندهی سراوان را تا حصول نتیجه پیگیری کند و از این رو وزیر کشور به نمایندگی از رئیس جمهور وارد منطقه لندفیل سراوان شد و از نزدیک در جریان وضعیت پسماند سراوان قرار گرفت.

آزادسازی سواحل از مهمترین مصوبات سفر هیأت دولت به گیلان

عصر جمعه همان روز آیت الله رئیسی در شورای اداری گیلان حضور پیدا کرد و ضمن شنیدن نقطه نظرات مسؤولان استانی، از وزرای مربوطه خواستار پاسخگویی به مشکلات و مسائل گیلان و حل این مشکلات شد.

از مهم‌ترین درخواست‌ها و مطالب آقای رئیس جمهور در نشست شورای اداری هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰ گیلان، ساماندهی پسماند سراوان، آزادسازی سواحل، سالم سازی کادر اداری، فعال سازی و توجه به اقتصاد کشاورزی، گردشگری و دریایی گیلان، تکمیل پروژه ریلی رشت- کاسپین، تقویت اقتصاد روستایی و توسعه زیرساختی روستایی، سرعت بخشی به پروژه‌های مسکن ملی، ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود، عزم جدی در احیای کارخانجات راکد و بسیاری از نکات مهم دیگر از جمله مواردی بود که آیت الله رئیسی به آن پرداخت.

ماحصل این سفر یک روزه و نشست چند ساعته شورای اداری، ثبت ۱۸۶ مصوبه برای گیلان شد، مصوباتی که در زیر مجموعه خود هر کدام چندین پروژه را به یدک می کشند و به طور کلی از این ۱۸۶ مصوبه تعداد ۱۴۲۱ پروژه مد نظر و پیگیری قرار گرفت، آن طور که داده‌های آماری روایت می‌کند حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در دور نخست سفر هیأت دولت به گیلان برای این استان مصوب شد که تاکنون بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.

پیشرفت ۱۰۰ درصدی ۹۶۰ پروژه

«اسدالله عباسی» استاندار گیلان که در هفته‌های اخیر در حال فراهم کردن مقدمات سفر آیت الله رئیسی و هیأت دولت به گیلان بود، در گفت وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: حضور آیت الله شهید رئیسی در دور نخست سفرها به گیلان دستاوردهای ارزشمندی را برای این استان به همراه داشت.

نماینده عالی دولت در گیلان با گرامیداشت یاد و خاطر «شهید جمهور» و همراهانش اضافه کرد: نعمت سفر دوم رئیس شهید جمهور عزیز را از دست دادیم سفری که می‌توانست منشأ خیر و برکت برای استان باشد.

عباسی با اشاره به جزئیات آماری مصوبات سفر دور نخست هیأت دولت به گیلان بیان کرد: از ۱۸۶ مصوبه این سفر، ۷۵ مصوبه پیشرفت کامل و ۱۰۰ درصدی داشته، پیشرفت فیزیکی ۵۸ مصوبه بین ۸۰ الی ۱۰۰ درصد بوده و پیشرفت فیزیکی ۵۳ مصوبه این سفر زیر ۸۰ درصد است.

وی از پیشرفت ۱۰۰ درصدی ۹۶۰ پروژه دور نخست سفر هیأت دولت به گیلان خبر داد و افزود: ۲۴۲ پروژه دارای پیشرفت ۸۰ به بالا بوده و ۲۱۹ پروژه هم زیر ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

استاندار گیلان با اشاره به حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر دور نخست هیأت دولت به استان بیان کرد: از این میزان اعتبار تاکنون بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های عمرانی و اقتصادی تخصیص یافته است و بر اساس داده‌های آماری پیشرفت پروژه‌ها به نسبت به اعتبار اختصاص یک سر و گردن بالاتر است.

به گفته عباسی از ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب ۶۲ درصد تخصیص یافته اما روند کار و پیشرفت پروژه‌ها روی نمودار آماری حدود ۷۰ درصد را نشان می‌دهد و این مهم بدین معنا است که پیشرفت پروژه‌ها به نسبت اعتبارات بالاتر است.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر دولت سیزدهم در گیلان افزود: بعد از سفر نخست هیأت دولت به گیلان، این استان به کارگاه عمرانی و کار و تلاش تبدیل شد که ثمره‌اش را به مرور و در آینده نزدیک مردم گیلان لمس خواهند کرد.

از آزادراه تا راه آهن

استاندار گیلان با اشاره به افتتاح پروژه ۸ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت – قزوین در محدوده رودبار – منجیل با اعتبار ۲,۵۰۰ میلیارد تومان بیان کرد: این پروژه سال‌ها بود که به علت برخی سهل انگاری‌ها روی زمین مانده بود با روی کار آمدن دولت سیزدهم در کمتر از دو سال به بهره برداری رسید تا گره کور ترافیک چند کیلومتری جنوب گیلان گشوده شود.

عباسی با اشاره به حدود ۲۰ پروژه شاخص و آماده بهره برداری گیلان در سفر دوم هیأت دولت اضافه کرد: تکمیل راه آهن رشت – کاسپین با اعتبار بالغ بر ۳,۵۰۰ میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین پروژه قابل افتتاح در سفر دوم هیأت دولت است.

به گفته وی، احداث سد لاستیکی ماسال و فخرآباد با اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومان و همچنین احداث سد مخزنی ۱۰ هزار متر مکعبی در آستانه اشرفیه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های افتتاحی است.

وقتی طعم شیرین خدمت برای گیلانی‌ها تلخ شد

برکات سفر «آیت الله»

نماینده عالی دولت در گیلان از تحویل ۱۱۰۰ واحد نهضت ملی و مسکن مهر در این استان با اعتبار ۵۸۰ میلیارد تومان خبر داد و اضافه کرد: ساخت مسکن از راهبردهای مهم دولت سیزدهم بود و این مهم در گیلان هم پیگیری و پیاده سازی می‌شود.

عباسی همچنین ادامه داد: احداث تقاطع غیر همسطح میدان گیل لاهیجان با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان، احداث پل کیارنیک و کلفت با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان، تکمیل و راه اندازی تصفیه خانه آب طول لات رحیم آباد با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان و همچنین راه اندازی فاز نخست افزایش ظرفیت بخش انتقال پست ۶۳/۲۳۰ کیلو ولت سیاهکلده لنگرود با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان تنها بخشی از پروژه‌های افتتاحی سفر دوم است.

وی با اشاره به برخی پروژه‌های اقتصادی قابل افتتاح افزود: افتتاح بخش تولید ورق گالوانیزه مجتمع فولاد گیلان، احداث کشتارگاه دام و طیور، طرح توسعه فرآوری و ساخت شهر صنعتی رشت و همچنین بهره برداری از چندین واحد تولیدی، صنعتی و صنایع غذایی تنها بخشی از پروژه‌های اقتصادی قابل افتتاح است.

پایان دادن به کابوس ۴۰ ساله سراوان

استاندار گیلان در بخش دیگری از این گفت و گو به تشریح برخی مصوبات و پروژه‌های دارای پیشرفت بالای ۸۰ درصد این استان پرداخت و بیان کرد: تکمیل سد مخزنی دیورش رودبار، احداث و تکمیل چندین سد لاستیکی در استان، تکمیل بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی لاکان رشت، تکمیل تصفیه خانه مسکن مهر رشت و تکمیل پل سفیدرود رودبار از اهم پروژه‌های عمرانی گیلان است که دارای بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته عباسی احداث چندین هتل اقامتی، اجرا و تکمیل فاز نخست گردشگری چمخاله، تکمیل و راه اندازی چندین واحد تولیدی و صنعتی پروژه بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حوزه اقتصادی است.

وی، ساماندهی پسماند و احیای رودخانه‌های آلوده رشت را از دغدغه‌های مهم دولت برشمرد و افزود: بهسازی و ساماندهی سایت پسماند سراوان در حالی روزهای پایانی اجرا را سپری می‌کند که حدود ۴ دهه از این معضل و پروژه بر زمین مانده گیلان می‌گذشت.

وقتی طعم شیرین خدمت برای گیلانی‌ها تلخ شد

احیای ۱۱۶ واحد صنعتی و تولیدی

استاندار گیلان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود بیان کرد: با شناسایی نقاط آلوده کننده و مسدود کردن شریان‌های آلوده و ایجاد تصفیه خانه‌های مختلف در مسیر رودخانه‌های زرجوب و گوهررود، ورودی پساب‌ها و آلوده کننده ها به این دو رودخانه مهم رشت گرفته شده و کار لایروبی و بهسازی در دستور کار قرار دارد.

عباسی از احیای ۱۱۶ واحد صنعتی و تولیدی در گیلان خبر داد و اضافه کرد: با احیای این تعداد واحد صنعتی حدود ۱۴۵۰ نفر دوباره به چرخه کار برگشتند.

به گفته وی در سال گذشته ۴۷۷ شرکت جدید در این گیلان راه اندازی شده که از این تعداد شرکت‌های جدید تأسیس ۱۳ هزار و ۸۱۳ نفر مشغول به کار شدند.

افسوسی بزرگ برای گیلانی‌ها

حدود ۱۰۰۰ پروژه قابل افتتاح منتظر قدوم «خادم جمهور» در استان گیلان بود تا با دستان مبارکش به بهره برداری برسد اما به یکباره تقدیر به گونه‌ای دیگر رقم خورد تا مردمان گیل و دیلم و سرزمین «رنج و برنج»، زادگاه مفاخر ملی و مذهبی، دیار عارفان و سرداران، خاستگاه و قطب زیتون، چای، کیوی و خاویار از وجود سرشار از نور، معرفت، برکت، کار و تلاش آیت الله شهید «سید ابراهیم رئیسی» بی بهره شوند و گیلانی‌ها نعمت دیدار دوباره با رئیس جمهور محترم و مغتنم را از دست دادند. این حسرت همیشه با آنها همراه خواهد بود.

نظر شما