شناسهٔ خبر: 66876795 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

جلوگیری از تقلب آثار صادق تبریزی/ تابلوها اصالت‌سنجی می‌شوند

مهرداد فلاح از افتتاح نمایشگاه آثار صادق تبریزی با عنوان «عشاق بی زمان، افق‌های بیکران» خبر داد و عنوان کرد سرتیفیکت‌های آثار تبریزی برای جلوگیری از تقلب در آثار، در گالری سهراب صادر می‌شود.

صاحب‌خبر -

مهرداد فلاح نماینده خانواده زنده‌یاد صادق تبریزی هنرمند نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره نمایشگاه «عشاق بی زمان، افق‌های بیکران» توضیح داد: نمایشگاه آثار زنده‌یاد صادق تبریزی با عنوان «عشاق بی زمان، افق‌های بیکران» از روز جمعه ۱۱ خرداد در گالری سهراب در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. در این نمایشگاه آثاری از چهار دوره هنری صادق تبریزی ارایه خواهد شد و نکته قابل توجه، نمایش آثار کمتر شناخته شده صادق تبریزی از جمله ریتم‌خط ‌ها و نقاشی‌های انتزاعی این هنرمند است.

افتتاح نمایشگاه آثار کمتر دیده شده صادق تبریزی در سهراب

وی بیان کرد: این نمایشگاه تمام دوره‌های کاری صادق تبریزی را دربر می‌گیرد و بیشتر روی ریتم‌خط‌های این هنرمند تمرکز دارد. آثار ۴ دوره کاری صادق تبریزی از جمله فیگورخط‌ها و ریتم‌خط‌ها، آبستره، اکسپرسیونیسم آبستره، مینیاتور مدرن‌ها در این نمایشگاه به نمایش در خواهد آمد. مجموعه‌داران برای برگزاری نمایشگاه همواره با ما همکاری کرده‌اند؛ اما مسلماً جمع‌آوری آثارِ تمام دوره‌های صادق تبریزی کار سختی است، زیرا این آثار پراکنده هستند.

فلاح درباره دلیل انتخاب گالری سهراب برای نمایش آثار گفت: در هشت سال گذشته چهار نمایشگاه از استاد تبریزی با همکاری گالری سهراب برگزار کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که تداوم همکاری با یک گالری همسو و همفکر باعث احساس امنیت برای خریداران و همچنین رشد و توسعه بازار خواهد شد و امیدوارم با برپایی این نمایشگاه شاهد اتفاق‌های خوب و ارزشمندی باشیم.

وی همچنین با اشاره به چاپ کتابی پژوهشی درباره صادق تبریزی بیان کرد: این کتاب با همکاری گالری سهراب، گالری مژده و خانواده تبریزی تا پایان امسال منتشر خواهد شد. منتقدان بسیاری از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۴۰۳ درباره صادق تبریزی نقد نوشته‌اند که ویژگی شاخص این کتاب، این وجه پژوهشی آن است.

سرتیفیکت‌های آثار تبریزی در گالری سهراب صادر می‌شود

فلاح در پاسخ به پرسشی درباره اصالت‌سنجی آثار صادق تبریزی با توجه به اینکه آثار جعلی در هنرهای تجسمی دیده می‌شوند، گفت: به علت دوری مسافت و پراکندگی مجموعه دارانِ آثار تبریزی، از این به بعد سرتیفیکت‌های آثار این هنرمند در گالری سهراب صادر می‌شود. ما به این نتیجه رسیدیم یک یا دو روز در هفته تعیین شود و در گالری سهراب جهت اصالت سنجی آثار این هنرمند حضور داشته باشیم و شناسنامه برای کارها را از طریق این گالری صادر کنیم. در این راستا در آینده نزدیک از سوی گالری سهراب اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

این هنرمند با اشاره به آثار تبریزی که در حراج‌های جهانی حضور داشته‌اند، در پاسخ به این پرسش که چرا آثار صادق تبریزی برخلاف هنرمندان هم دوره او قیمت نجومی پیدا نکرده اند؟ توضیح داد: در حراج ساتبیز یک اثر ۳۵ در ۴۵ از صادق تبریزی به قیمت ۷ هزار و ۸۰۰ دلار فروخته شده است. آثار بزرگ آقای تبریزی خیلی کم است و کارهای کوچک او بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. متاسفانه در بعضی حراجی‌های خارجی می‌بینیم که آثار آسیب دیده هستند و نیاز به ترمیم دارند. حمل این آثار به ایران نیز سخت است و هزینه انتقال آثار به ایران گران تمام می‌شود. هنرمندان دیگر در هر حراجی شرکت نمی‌کنند اما تبریزی به طور مداوم در همه حراجی‌ها بوده است. نکته دیگر اینکه آثار صادق تبریزی بدون هیچ‌گونه ترفند و هدایتی قیمت‌گذاری می‌شوند و خریداران واقعی دارند که این قضیه برای ما مهم است.

دست به دست شدن آثار تقلبی صادق تبریزی در خارج از کشور

فلاح در پایان تصریح کرد: آثار تقلبی آقای تبریزی در حراجی‌های دسته ۲ و ۳ و ۴ خارج از کشور دیده می‌شوند. وقتی این آثار وارد ایران می‌شوند، ما از خریداران خواهش می‌کنیم که برای اصالت سنجی کارها را نزد ما بیاورند. شخصی که اثر را خریداری می‌کند، می‌تواند پیش از خرید با ما هماهنگ کند و از اصالت اثر مطمئن شود اما متاسفانه برخی خریداران فکر می‌کنند که یک اثر خوب با قیمت پایین خریده‌اند که این‌گونه نیست. ما در حراج‌های غیر معتبر و درجه دو خارج از ایران برای بررسی آثار دسترسی کمی داریم و مورد تأیید ما نیستند.

نظر شما