شناسهٔ خبر: 66872187 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

محمددینی با مهر مطرح کرد؛

شورای کارشناسی مانع رفتارهای سلیقه‌ای در کانون پرورش فکری است

زینب رازدشت تازکند

مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون پرورش فکری گفت: انتشارات کانون پرورش فکری سلیقه ای عمل نمی کند و وجود شورای کارشناسی چند لایه‌ای این موضوع را تأیید می کند.

صاحب‌خبر -

عباس محمددینی مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند تولیدات این‌انتشارات گفت: در مرحله اول یک شورای کارشناسی چند لایه داریم که متشکل از اساتید برجسته است. روند چند لایه ای شورای کارشناسی قدری در زمان ایام شیوع ویروس کرونا مختل شده بود اما دوباره این روند چند لایه ای برقرار شد. خروجی آثار از شورای کارشناسی وارد یک شورای عالی بالادستی می شود که در این شورا نظارت بسیار دقیقی را شاهد هستیم تا آثار وارد پروسه تولید شود.

وی افزود: در شورای کارشناسی برای هر بخشی همچون داستان، ناداستان و شعر دبیرانی قرار داده شده است تا دبیران آثار را بخوانند. پس از خوانش، آثار تأیید، رد یا مشروط می شوند که مشروط دو نوع است که می توان مشروط به رد یا مشروط به تأیید اشاره کرد. آثاری که مشروط به تأیید هستند، در اختیار گروه کارشناسی قرار می گیرند و همه اعضای گروه اثر را مورد بررسی قرار می دهند. برای مثال شورای داستان متشکل از ۱۵ تن از اساتید برجسته است. در نهایت آثار پس از تأیید وارد شورای عالی می شود و پس از آن در مرحله تولید قرار می گیرند.

مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: شورای عالی متشکل از اساتید برجسته همچون رحماندوست و سنگری است. این اساتید آثار را مورد بررسی قرار می دهند و پس از تأیید با صاحب اثر وارد عقد قرارداد می شویم و در نهایت آثار در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید می‌شود. پیش از آنکه شورای کارشناسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید آثار باشد، هیچ اثر اولی و نوقلمی اجازه ورود برای انتشار آثارش داده نمی شد اما این مسیر کارشناسی چند لایه‌ای سبب شد تا حتی نوقلمان هم اجازه ورود آثارشان را داشته باشند.

محمددینی در پاسخ به این پرسش که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا چه اندازه خارج از سلایق اقدام به تولید آثار می کند، گفت: انتشارات کانون پرورش فکری به هیچ عنوان سلیقه ای عمل نمی کند. وجود شورای کارشناسی چند لایه ای این موضوع را تأیید می کند. شوراها از تضارب آرای فرهنگی متفاوتی برخوردار است یعنی این نوع تضارب آرا در تولیدات آثار حاکم است. بنابراین نمی توان گفت که ما در تولید آثار سلیقه‌ای عمل می‌کنیم. اعضای کارشناسان از طیف های مختلف اجتماعی جامعه هستند و به نوعی از بهترین های حوزه انتخاب شده اند. زمانی که این ترکیب در شورای کارشناسی و شورای عالی وجود دارد، کسی نمی تواند ادعا کند که خروجی آثار، سلیقه ای است. در خروجی آثار شاهد تضارب هستیم چراکه طیف وسیعی از اجتماع با هر نوع سلیقه و با بهترین کیفیت در شوراها حضور دارند.

وی وضعیت کنونی نشر کودک و نوجوان را مطلوب ندانست و گفت: کودک امروز کتاب را برای خودش غالب نمی بیند و آن را در اولویت خود قرار نمی دهد. بنظر می رسد باید بیش از ناشران این حوزه برای انتشار آثار تلاش کنند. برای وضعیت مطلوب نشر کودک و نوجوان راهکار پیشنهادی ام این است که نهادهای بالادستی وارد میدان شوند و متولی گری خود را حفظ کنند. این نهادها باید به استخراج نظام مسائل بپردازند و میان مؤلفان و مصنفان تقسیم کار کنند تا در نهایت نظام مسائل از این حالت تک مضرابی به چند مضرابی تبدیل شود. امروز شاهد هستیم که این بخش ها به صورت جزیره ای کار می کنند و نهادهای بالادستی باید در این حوزه قدمی بردارند.

مدیرکل نظارت بر انتشارت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی ادبیات کودک و نوجوان ورود کرده است و کارها را به سمتی پیش می برد که شاهد موازی کاری در آن نشود. ما عملکردمان به گونه ای است که پوشاننده کارها هستیم و سعی داریم جاهای خالی را پر کنیم.

محمددینی در پایان با اشاره به تأثیر برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بر روند وضعیت نشر کودک و نوجوان گفت: برگزاری اینچنینی نمایشگاه سبب رشد وضعیت نشر نمی شود. چراکه نمایشگاه کتاب تهران در این سال ها رویداد محور و ذیل محصول برگزار می شود درحالی که باید ذیل محتوا باشد. نمایشگاه کتاب بیشتر یک بازارچه بزرگ بوده که غالبا ضد فرهنگ است و از درون آن کارهای ضد فرهنگی، مقوله های ضد فرهنگی و کنش های ضد فرهنگی از آن استخراج می شود. درحالی که نمایشگاه باید ذیل محتوا برگزار شود و با خارج شدن از آن وضعیت سابق، پوشاننده این چنین مباحثی باشد.

نظر شما