شناسهٔ خبر: 66871047 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با مصباحی مقدم

سرکوب ارزی نداریم

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: دولت بنا دارد قیمت ارز را حول و حوش 44 هزار تومان مدیریت کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - از قدیم گفتند «سالی که نکوست از بهارش پیداست»، در فروردین ماه که دلار 70 هزار تومان را رد کرد، این پیش بینی بود که تا آخر سال خدا به همه ما رحم کند اما بعد از عملیات وعده صادق به تدریج فضای بازار ارز حالت آرامش به خود دید به طوری که این روزها برخی خبرگزاری ها از نزدیک شدن دلار به 52 هزار تومان می نویسند. هرچند بعد از سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان دوباره نوسانی در بازار ارز رخ داد اما دوباره شرایط بازار به حالت آرامش و نزولی شدن قیمت ارز برگشت.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار نامه نیوز درباره کاهشی شدن حباب بازار ارز گفت: دولت سیاست تثبیت اقتصادی را جلو می برد و یکی از مظاهر این سیاست تثبیت قیمت ارز است. وقتی اقتصاد تثبیت شود اقتصاد برای تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان قابل پیش بینی می شود بنابراین با اطمینان بیشتری بستر برای سرمایه گذاری فراهم می آید.

وی افزود: البته کارشناسانی هستند که نظر دیگری دارند چون تجارب گذشته را می بینند و از آن زاویه اوضاع امروز بازار ارز را قضاوت می کنند. در چند دهه گذشته شاهد بودیم دولت ها وقتی بازار ارز را ملتهب دیدند، برای سرکوب قیمت ارز تلاش کردند اما موفق نشدند چون بعد از مدتی دوباره فنر قیمت ارز در رفته و دولت قدرت تداوم مهار و کنترل قیمت دلار را از دست داده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی کارشناسان معتقدند یکبار دیگر فنر قیمت ارز در می رود، اظهار کرد: براساس اطلاعات می گویم که دولت در حال سرکوب قیمت ارز نیست چون سرکوب قیمت ارز زمانی اتفاق می افتد که عرضه ارز متناسب با تقاضا نباشد. وضعیت بازار مبادله ای ارز نیز نشان می دهد که قالبا عرضه ارز بیش از تقاضا است بنابراین تقاضاها پاسخ داده می شود.

وی ادامه داد: درآمدهای ارزی کشور از ناحیه فروش نفت و صادرات کالاهای غیرنفتی افزایش پیدا کرده است. در گذشته ما نفت می فروختیم و ارز آن بلوکه می شد اما الان این ارز به دست می آید و قابل استفاده در بازار داخلی است. همچنین اگر حواله ارزی داشته باشیم، این حواله ها در همین بازار ارزی مبادله و جا به جا می شود و ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه را پاسخ می دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: البته مواردی است که دولت آن تقاضاهای ارزی را تأمین نمی کند، تقاضا برای انتقال سرمایه، تقاضا برای تأمین کالاهای قاچاق و تقاضا برای واسطه گری و دلالی از جمله این مصادیق هستند. در کنار این موارد، کارشناسانی نیز حامی بالارفتن قیمت ارز متناسب هستند چون معتقدند متناسب با «تورم داخلی منهای تورم خارجی» سالانه قیمت ارز باید اصلاح شود، حال آنکه در حال حاضر سیاست دولت این نیست، پس شاهد افزایش جهشی قیمت ارز خواهیم بود.

وی افزود: کارشناسان حامی افزایش قیمت ارز همین استدلال ها را سال گذشته نیز بیان می کردند اما پیش بینی های آنها اتفاق نیفتاد. در داستان عملیات وعده صادق، فضای روانی جامعه اثرگذار شد و دلالان از این فضا سوءاستفاده کردند و قیمت دلار را به 70 هزار تومان رساندند اما زور دلالان بیش از این نبود. دوباره بانک مرکزی بازار ارز را در داخل و خارج کشور مدیریت کرد و قیمت ارز را به زیر 60 هزار تومان آورد، چه بسا این روند کاهشی ادامه پیدا کند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه جهش ارزی در پیش نداریم، گفت: دولت بنا دارد قیمت ارز را حول و حوش 44 هزار تومان مدیریت کند. در مجموع بنای دولت بر ثبیت اقتصاد و بازار ارز است. دولت ذخایر ارزی قابل توجهی دارد و از این بابت نگرانی احساس نمی شود، البته بانک مرکزی از ارزهای ذخیره اش برای تثبیت بازار ارز استفاده نمی کند و با سیاست های ثبیتی در پی تحقق این هدف است.

نظر شما