شناسهٔ خبر: 66869629 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

وضع سینما و موسیقی در سومین ماه سال چگونه است؟

شروع شب‌های شلوغ خرداد

آخرین ماه بهار برای هنر و فرهنگ، قرار است پربار باشد. سینما و موسیقی قرار است در خردادماه روی تازه‌ای برای مخاطبان داشته باشد. برای مخاطبان فرهنگ و هنر آثار سینمایی که قرار است در یک ماه آینده اکران شوند، همچنان آثار طنز در اکران‌ها اول است.

صاحب‌خبر -
شروع شب‌های شلوغ موسیقی و فیلم

عاطفه جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ: خواننده‌های موسیقی  اجراهای پشت سر هم و شلوغی را روی صحنه تهران و شهرستان‌ها خواهند برد. این احتمال بعیدی نیست که سالن‌های موسیقی و سینما در آخرین ماه فصل بهار گرم باشد. در گزارش پیش رو مروری داریم به آن چیزی که در خرداد ماه امسال به صحنه سینما و موسیقی خواهد آمد. همین طور نگاهی به فروش سینمای ایران در اردیبهشت 1403 و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته می‌اندازیم که در سال جدید بیش از هفتصد هزار نفر بیشتر به سینماها رفته‌اند. 

کمدی‌ها می‌تازند یا نه؟/ تعداد تماشاگران ۷۰۰هزار نفر بیشتر از مدت مشابه سال قبل 

طبق اعلام سینما شهر، فروش سینمای ایران در اردیبهشت 1403 به بیش از 181 میلیارد و 250 میلیون تومان رسید و بیش از 3 میلیون نفر در این ماه به سینما رفتند. جمعه هفتم اردیبهشت با فروش بیش از 13 میلیارد و 61 میلیون تومان، پرفروش‌ترین روز و سه‌شنبه 11 اردیبهشت با 279 هزار و 292 نفر پرمخاطب‌ترین روز از اردیبهشت ماه محسوب می‌شوند. تعداد بینندگان در این ماه 3 میلیون و 388 هزار نفر بوده است. فروش سینمای ایران در اردیبهشت ماه سال 1402، 115 میلیارد و 103 میلیون و 21 هزار تومان بوده است. تعداد بینندگان در اردیبهشت سال گذشته، 2 میلیون و 609 هزار نفر  بوده است. 

فیلم‌های سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از 86 میلیارد و 663 میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از 36 میلیارد و 371 میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از 30 میلیارد و 731 میلیون تومان، «بیبدن» با فروش بیش از 14 میلیارد و 805 میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از 5 میلیارد و 635 میلیون تومان، «ایلیا جستجوی قهرمان» با فروش بیش از 3 میلیارد و 464 میلیون تومان، «قلهک» با فروش بیش از یک میلیارد و 402 میلیون تومان و «آپاراتچی» با فروش بیش از یک میلیارد و 368 میلیون تومان رتبه‌های اول تا هشتم و فروش‌های میلیاردی جدول فروش اردیبهشت 1403 را به خود اختصاص دادند. همچنین فیلم‌های «نوروز» با فروش بیش از 771 میلیون تومان، «نیلگون» با فروش بیش از 411 میلیون تومان، «تاوان» با فروش بیش از 149 میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از 118 میلیون تومان، «عروسک» با فروش بیش از 32 میلیون تومان، «همسایه شما، زهره» با فروش بیش از 16 میلیون تومان و «قوی‌دل» با فروش بیش از 13 میلیون تومان در رتبه‌های نهم تا پانزدهم جدول فروش اردیبهشت ماه قرار گرفتند.

در خردادماه چند فیلم جدید به اکران می‌رسد. قرار بود «تگزاس۳»، روز دوم خرداد در سینماهای سراسر کشور اکران شود اما با توجه به اعلام عزای عمومی، عقب افتادن امتحانات سراسری و شرایط خاص کشور، اکران این فیلم هم به تعویق افتاد و از روز سه‌شنبه 8 خرداد اکرانش در سینماها شروع می‌شود. در مورد داستان تگزاس3 هیچ روایتی منتشر نشده و باید دید اطیابی در داستان این قسمت تگزاس برای مخاطب چه خوابی دیده است؟ 

فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری با پخش «بهمن سبز» به سرگروهی پردیس سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز بعد از فیلم «تاوان» روی پرده می‌رود. فیلم «عطرآلود» دو سال قبل در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی در آن بازی کرده‌اند. هادی مقدم‌دوست سال ۱۴۰۱ پس از هفت سال، سومین فیلم سینمایی خود را با نام «عطرآلود» و به قلم حسین حسنی ساخت که یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است و در ادامه سینمای مقدم‌دوست، چالش‌های یک زوج را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند.

یک سنگ زمرد نسبتا بزرگ از معدن به سرقت می‌رود و نگهبان پیر معدن هم در جریان این سرقت جان می‌بازد و داستان از اینجا شروع می‌شود. فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین میری که در جشنواره سال گذشته رونمایی شد، قرار است به اکران عمومی برسد. این فیلم دومین ساخته بابک خواجه‌پاشا است که در آن بازیگرانی مانند مهران احمدی، مهران غفوریان و سارا حاتمی بازی کرده‌اند.

 فیلم سینمایی «خجالت نکش۲» به کارگردانی رضا مقصودی و تهیه‌کنندگی سیدامیر پروین‌حسینی نیز با پخش «فیلمیران» به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی روی پرده می‌رود. این فیلم پس از نسخه نخست که مورد توجه قرار گرفت، با عنوان «جدایی قنبر از صنم» آماده نمایش شده بود. از بازیگرانی که در آن حضور دارند و تاکنون اسامی آنها منتشر شده به شبنم مقدمی، احمد مهرانفر، میثاق جمشیدی، سعید امیرسلیمانی، بهرنگ علوی و بهاره کیان‌افشار می‌توان اشاره کرد.

فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی‌ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر ثقفی به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال روانه اکران می‌شود. این فیلم شهریور سال قبل هم یک‌بار آماده اکران شده بود که به تعویق افتاد. سازندگان «کوچه ژاپنی‌ها» دو سال قبل متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر بودند که با مجوز نگرفتن از شورای پروانه نمایش نتوانستند به این رویداد سینمایی برسند درحالی‌که فیلم نظر مثبت برخی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فجر را جلب کرده بود. مجید مظفری، فرهاد قائمیان، پیام احمدی‌نیا، رضا یزدانی، علی اوجی، شیدا یوسفی، نیکی مظفری، نفس بازغی و شقایق فراهانی در «کوچه ژاپنی‌ها» بازی کرده‌اند.

شاید دانستن این آمار هم بد نباشد؛ 59 درصد از فروش کل سینمای ایران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مربوط به ۴۰ سینمای اول کشور در این ماه بود و جمع کل فروش این سینماها بیش از ۱۸۲ میلیارد و ۵۰۱ میلیون تومان اعلام شد. رتبه‌های اول تا دهم جدول سینماهای پرفروش کشور در اردیبهشت ماه به شرح زیر است: 

پردیس سینمایی «کورش» تهران با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان، پردیس سینمایی «ایران‌مال» تهران با فروش بیش از ۷ میلیارد و ۶۵ میلیون تومان، پردیس «هنر شهر آفتاب» شیراز با فروش بیش از ۵ میلیارد و ۵۱ میلیون تومان، پردیس سینمایی «آزادی» تهران با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان، پردیس سینمایی «هویزه» مشهد با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان، پردیس سینمایی «هدیش» تهران با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون تومان، پردیس سینمایی «بام نیایش» تهران با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان، پردیس سینمایی «مگامال» تهران با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۶۸۲ میلیون تومان، پردیس سینمایی «سیتی‌سنتر» اصفهان با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۷ میلیون تومان و پردیس سینمایی «ساحل» اصفهان با فروش بیش از ۳ میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان.

۱۱۷ اجرای صحنه‌ای موسیقی در فروردین و خرداد پر انرژی برای کنسرت‌های پاپ

آمارهای مجوز صادرشده از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فروردین ۱۴۰۳ اعلام شد. بر این اساس در اولین ماه سال ۱۴۰۳، ۱۱۷ اجرای صحنه‌ای مجوز گرفته و ۲۸۲ مرتبه روی صحنه رفتند. این درحالی است که ۱۱ آلبوم موسیقی، ۱۸۸ تک‌آهنگ، ۲۴ نماهنگ و ۱۷ کتاب گویا نیز مجوز گرفتند. حضور دو گروه موسیقی در خارج از کشور و صدور ۵ مجوز برای تأسیس و تمدید مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری از دیگر اقدامات دفتر موسیقی معاونت امور هنری در فروردین ۱۴۰۳ است. در بخش تک‌آهنگ برای موسیقی سنتی، ایرانی و ملی ۱۴ مجوز، موسیقی پاپ ۱۳۱ مجوز، نواحی و محلی ۷ مجوز، تلفیقی ۲۱ مجوز، الکترونیک یک مجوز و کلاسیک ۱۴ مجوز صادر شده است. در بخش آلبوم‌ها نیز برای موسیقی سنتی، ایرانی و ملی دو مجوز، پاپ ۴ مجوز، نواحی و محلی یک مجوز، تلفیقی دو مجوز، الکترونیک و کلاسیک هر کدام یک مجوز صادر شده است.

تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان فعال حوزه موسیقی در بخش‌های مختلف که طی روزهای گذشته به احترام شهادت رئیس‌جمهور و هیأت همراه‌شان و برگزاری مراسم تشییع و سوگواری این شهید بزرگوار اجراهای خود را به مدت یک هفته لغو کرده بودند، در ایام پیش رو اجراهای زنده خود را از سر گرفته و در تهران و شهرهای مختلف کشور پیش روی مخاطبان قرار می‌دهند. براساس اعلام سامانه‌های رسمی فروش بلیت، برنامه اجراهای زنده موسیقی در روزهای آینده به میزبانی تهران و دیگر شهرهای کشور در جدول زیر اعلام شده است.

نظر شما