شناسهٔ خبر: 66869012 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

۱۹روز معاملاتی تا انتخاب دولت جدید

افزایش دامنه انتظارات بورسی‌ها

دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری : دومین روز سرخ‌پوشی تابلوی معاملاتی بازار در هفته جاری زیر سایه محدودیت دامنه نوسان در ششمین روز خردادماه به ثبت رسید؛ به طوری که شاخص اصلی بورس تهران کاهش ارتفاع نامطلوبی را با تشکیل صف فروش بیش از ۵۰ درصدی نمادهای بازار تجربه کرد و با کاهش ارتفاع حدودی ۰.۹۳درصدی همراه بود و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲میلیون و ۷۹هزار واحدی ایستاد. افت ۱۹هزار و ۴۳۲واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هموزن نیز با نزول ۰.۶۱درصدی روبه‌رو شد و در سطح ۶۸۵هزار و ۵۵۴واحدی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۱.۱۶درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۲هزار و ۵۸۱واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز یکشنبه که شامل سهام و حق تقدم بازار می‌شود مقدار یک‌هزار و ۴۹۱میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۶۲۱میلیارد تومان پول حقیقی نیز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فولاد»، «فملی» و «فارس» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «شگویا» و «فغدیر» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین «فولاد»، «فملی» و «شستا» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بازار سرمایه در روزهایی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که سایه سنگین کم‌اقبالی بر بازار سایه بلندی افکنده است. افزایش نرخ بهره بدون ریسک به محدوده‌های ۳۷درصدی، شکاف عمیق دلار بازار آزاد با نرخ دلار نیما در کنار ریسک‌های مربوط به برگزاری انتخابات و انتخاب رئیس دولت چهاردهم از جمله مواردی‌اند که سردرگمی بازار را تشدید کردند.

از طرفی در روزهایی که به منظور کنترل شرایط هیجانی دامنه نوسان بازار محدود می‌شود، بیش از ۵۰ درصد  نمادهای بازار و اکثریت صندوق‌های اهرمی در وضعیت صف فروش گرفتار شدند. از این رو به نظر می‌رسد در شرایط فعلی با برداشته شدن محدودیت دامنه نوسان و توازن میان نیروهای عرضه و تقاضا، وضعیت بازار تسریع پیدا کند. از طرفی با توجه به اینکه ۱۹ روز معاملاتی تا روز انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده، انتظار می‌رود دولت جدید تسریع و بهبود در روند تصمیم‌گیری‌ها پیرامون بازارها را اولویت قرار دهد و از تصمیم‌های غیر‌کارشناسانه دوری کند.

 بازار از نگاه کارشناسان

حسین مرید‌سادات، کارشناس بازار سرمایه، سرخ‌پوشی تمام‌عیار روز گذشته تابلوی معاملاتی را این‌گونه تفسیر کرد: روز گذشته بازار زیر سایه محدودیت دامنه نوسان، سرخ‌پوشی همراه  با صف فروش سهام را پشت‌سر گذاشت. سومین ماه سال در حالی سپری می‌شود که بورس با شرایط سخت و نامطلوبی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. افت کم‌سابقه ارزش معاملات در حالی رقم می‌خورد که چنین اعداد و ارقامی در روزهای رکودی و نزولی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ سابقه چندانی نداشته است. از طرفی به وخامت سرخ‌پوشی بازار درحالی می‌توان پی برد که روز یکشنبه بخش عمده‌ای از نمادهای بازار در محدوده منفی معامله شدند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دلیل وضعیت ناخوشایند بازار را باید در نحوه سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و صندوق‌های بزرگ جست‌و‌جو کرد. در شرایطی که بازار چشم‌‌انتظار حمایت حقوقی‌هاست، اما حقوقی‌های تاثیرگذار نیز اهمیتی به موضوع مذکور و وضعیت نامطلوب بازار نمی‌دهند، نمی‌توان کورسوی امیدی در دل بازار کنکاش کرد. از طرفی محدود شدن دامنه نوسان در شرایط نزولی فعلی بلای جدیدی برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده است.

 این کارشناس بازار افزود: محدود کردن دامنه نوسان در شرایط فعلی فشار زیادی به نیروهای عرضه و تقاضا بازار آورده است. با وجود اینکه محدودیت دامنه نوسان به موجب جلوگیری از ریزش پرفشار بازار وضع شد، اما در شرایط فعلی بازارگردان‌های حقوقی‌ها دست حمایت از شانه بازار برداشتند و بازار را در گرداب ناامیدی رها کردند. با این وجود در مقطع کنونی به نظر می‌رسد هدف اصلی سیاستگذاران جبران کسری ۲۵۴همتی است و حمایت از بازارها در اولویت اصلی نخواهد بود. اما باید منتظر ماند و دید نماگر اصلی تالار شیشه‌ای به محدوده حمایتی ۲میلیون و ۵۰ هزار واحدی چه واکنشی نشان خواهد داد. امید می‌رود در روزهای آتی از فشار فروش سهام کاسته شود و بازار وضعیت بهتری پیدا کند.

تارا امیری، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت این روزهای بازار را این‌گونه تشریح کرد: بازار سهام این روزها زیر سایه شهادت رئیس دولت سیزدهم و تحت‌تاثیر تغییرات در بدنه دولت، روزهای بسیار سخت و طاقت‌فرسایی را پشت‌سر می‌گذراند. بازار سرمایه و صنایع بورسی زمانی در سرخی غلیظی غرق شدند که سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی با میانگین نرخ سود ۳۷درصد نفس بازار را به شمارش انداخته، عرصه را برای سرمایه گذاری سرمایه‌گذاران تنگ کرده و حاشیه سود شرکت‌ها را با توجه به گزارش‌های فصلی آنها دچار نوساناتی کرده است.  

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بورس به لحاظ تکنیکال، در طول دو ماه گذشته خریداران پرقدرتی به خود ندیده است.  به نظر می‌رسد با بازگشت دامنه نوسان به حالت طبیعی خود، فشار سنگین فروش از بازار گرفته و طرف تقاضای بازار تا حدودی تقویت خواهد شود. پیش‌بینی می‌شود در محدوده فعلی با توجه به ریسک به ریوارد مناسب و نزدیک شدن به منطقه‌های اشباع فروش در جایگاه فعلی اکثر سهام شرکت‌ها، موج تقاضا در بازار افزایش پیدا کند.  در بررسی بازارهای موازی، بازار طلا در یک سال گذشته نقش خود را به عنوان بیمه سبدهای سرمایه‌گذاری به‌خوبی انجام داده است. انس جهانی نیز پس از فتح قله ۲هزار و ۴۵۰دلاری و ثبت رکوردی تاریخی، به محدوده‌های ۲هزار ۳۰۰دلاری عقبگرد داشته است.

در نگاهی به قیمت فلزات اساسی، هفته گذشته افزایش قیمت بازارهای جهانی سرب، روی و مس رقم خورد. پیش‌بینی می‌شود در سال جاری مس، یکی از مهم‌ترین فلزات در بازارهای جهانی که نقش مهم و حیاتی در صنایع مختلف ایفا می‌کند، به دلیل کسری تولیداتش، افزایش قیمت را تجربه کند. با نگاهی اجمالی و بررسی بیشتر این صنعت برای سرمایه‌گذاری، شرکت‌های وابسته به این فلز می‌توانند حاشیه سود منطقی برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند. با توجه به اینکه در این محدوده از بازار، فشار اخبار منفی و شرایط ناامید‌کننده غالب شده است، پیشنهاد می‌شود در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران با حفظ محدوده حد زیان خود از انجام معاملات هیجانی دوری کنند.

نظر شما