شناسهٔ خبر: 66867759 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

غایب بزرگ مراسم مهم فردای مجلس

مجلس دوازدهم از فردا به صورت رسمی فعالیت خود را به مدت چهار سال آغاز خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم فردا (دوشنبه ۷ خرداد ماه) برگزار خواهد شد که هیات رییسه سنی این مراسم را اداره می کند.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، اولین جلسه مجلس با حضور حداقل دو سوم مجموع نمایندگان رسمیت می‌یابد. اداره مراسم افتتاحیه بر عهده هیات رییسه سنی است. هیات رئیسه سنی متشکل از مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به عنوان نایب رئیس و ۲ نفر از جوان ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر است که در جایگاه هیات رئیسه قرار می‌گیرند؛ در دوره دوازدهم، «علاءالدین بروجردی» منتخب لارستان رئیس هیات رئیسه سنی و «حسینعلی شهریاری» منتخب زاهدان نایب رئیس سنی هستند.

وظیفه هیأت رئیسه سنی اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، تمشیت امور مجلس و برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس است.

آغاز رسمی مجلس

بر این اساس، روز دوشنبه (۷ خرداد ماه) و پس از استقرار رئیس سنی و دبیران هیات رئیسه سنی مجلس دوازدهم، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم به صدا درمی‌آید.

سپس دبیر هیات رئیسه دستور کار اولین جلسه مجلس دوازدهم را قرائت می‌کند که شامل «تلاوتی آیات (۳۵) تا (۴۲) سوره شورا از کلام الله مجید، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، مراسم تحلیف نمایندگان، اقتراع شعب و حضور در مرقد مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان است.»

غایب بزرگ مراسم افتتاحیه

در سنوات گذشته رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه سخنرانی داشت که با توجه به شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، احتمالاً محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری سخنرانی کند.

در ادامه منتخبان حاضر در مجلس بر‬ اساس اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند نمایندگی برای انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا یاد می‌کنند. متن سوگند نامه توسط رئیس جلسه قرائت می‌‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند.‬‬ نمایندگان اقلیت‌‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانی که در جلسه نخست نیز شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا می‌‌کنند سوگند را به‌جا آورند و زیر سوگندنامه را امضاء کنند.

غایب بزرگ مراسم مهم فردای مجلس

متن سوگندنامه

متن سوگند نمایندگان به شرح زیر است:

«بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

بعد از قرائت سوگند، علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس در گزارشی هیات رییسه سنی مجلس دوازدهم را معرفی می‌کند، رییس هیات رییسه سنی از جایگاه ریاست به ایراد سخن پرداخته، وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم ارائه کرده و رییس جمهور نیز سخنرانی خواهد شد (البته با توجه به شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، احتمالاً محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری سخنرانی کند.)

طبق ماده ۲ آیین‌نامه داخلی مجلس، منتخبان بعد از مراسم افتتاحیه به منظور بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (‌ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان در مرقد مطهر و بهشت زهرا حضور خواهند یافت.

بر اساس افتتاحیه ادوار گذشته مجلس، در مراسم افتتاحیه از مسئولان و مقامات لشکری و کشوری دعوت به عمل می‌آید.‬ پس از سخنرانی‌ها و ادای سوگند منتخبان دوره دوازدهم، نمایندگان براساس قرعه‌کشی به‌‬ طور مساوی به ۱۵ شعبه برای بررسی اعتبارنامه‌ها تقسیم می‌‌شوند‬تا روند بررسی اعتبارنامه‌ها رسماً آغاز شود.

نظر شما