شناسهٔ خبر: 66865531 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول خرداد ۱۴۰۳

افزایش قیمت جهانی طلا و رمز ارزها، تثبیت جایگاه روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین صادرکننده نفت به چین، کاهش تقاضای مسکن در چین و بهبود تولید و نرخ تورم در ژاپن از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته اول خرداد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۶۷ هزار دلار
بیت کوین در ابتدای هفته گذشته برای اولین بار طی بیش از سه هفته به بالای سطح ۶۷ هزار دلار صعود کرد و این افزایش برای مدتی ادامه یافت. آخرین باری که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان بالاتر از این سطح قرار گرفت، ۲۴ آوریل سال جاری بوده است. اتریوم هم ازنظر ارزش بازار با ۵.۲ درصد افزایش، صعود کرد و برخی از دیگر رمز ارزهای مشابه شاهد افزایش تا ۱۰ درصد قیمت روزانه خود بودند. بیت کوین در اول ماه می برای اولین بار در بیش از ۲ ماه گذشته به زیر سطح ۵۷هزار دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح ارزش این رمز ارز از ۲۷ فوریه سال جاری را رقم زد. بازگشت اخیر در ارزهای دیجیتال پس‌ازآن رخ‌داده است که تورم مصرف‌کننده آمریکا در ماه آوریل کاهش پیدا کرد و امیدواری سرمایه‌گذاران را برای شروع کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر امسال افزایش داد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۴۴ هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به هفته گذشته ۰.۲۴ درصد بیشتر بوده است. ابتدای هفته گذشته ۵۴.۲۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین بوده است.

۲۴۳۰ دلار
قیمت طلا روز دوشنبه پس از قدرت گرفتن احتمالات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، به بالاترین حد خود رسید. بهای هر اونس طلا در این روز با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۴۳۰ دلار و ۱۹ سنت رسید. طلا در اولین ساعات این روزبه رکورد ۲۴۴۰ دلار و ۴۹سنت رسید. قیمت طلای آمریکا با ۰.۷ درصد افزایش به ۲۴۳۴ دلار و ۵۰ سنت رسید. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۱.۱ درصد افزایش به ۳۱.۸۵ دلار رسید، پلاتین ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۱۰۸۵ دلار و ۹۵ سنت رسید و پالادیوم با ۰.۱ درصد افزایش به ۱۰۰۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

۲.۲۵ میلیون
آمار اداره کل گمرک چین نشان داد واردات نفت خام از روسیه به چین که شامل واردات از طریق خط لوله و دریا است، ۹.۲۶ میلیون تن معادل ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز بوده است. این رقم در مقایسه با واردات ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز و رکورد واردات ۲.۵۶ میلیون بشکه در روز در ژوئن، کمتر بوده است. طبق گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه در ماه آوریل، عرضه نفت خود را به میزان ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و به ۹.۳ میلیون بشکه در روز رساند که همچنان ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه تولید توافق شده با اوپک پلاس بوده است. واردات چین از روسیه، از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۱۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و به ۳۷.۷۹ میلیون تن معادل حدود ۲.۲۸ میلیون بشکه در روز رسیده و ۲۱ درصد از کل واردات پکن را به خود اختصاص داده است. واردات از عربستان سعودی که آخرین بار در آوریل سال ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بود، ۶.۳۴ میلیون تن معادل ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز بود که ۲۵ درصد در مقایسه با آوریل سال ۲۰۲۳ کاهش داشته است.

۸۰۰ میلیون
موسسه رتبه‌بندی فیچ، انتظار دارد که تقاضای مسکن در چین تا سال ۲۰۴۰ کاهش یابد. براساس اظهارات این موسسه متوسط تقاضای سالانه مسکن چین در دوره بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۴۰ کاهش می‌یابد. در این گزارش پیش‌بینی می‌شود تقاضای مسکن جدید در دومین اقتصاد بزرگ جهان در این دوره به‌طور متوسط به حدود ۸۰۰ میلیون مترمربع در سال نزول کند. دلایل اصلی این پیش‌بینی تغییرات نامطلوب جمعیتی، شهرنشینی کندتر و کاهش تعداد و اندازه پروژه‌های نوسازی شهری است. پیش‌بینی فیچ کاهش ۳۳ درصدی نسبت به متوسط تقاضای واقعی ۱.۲ میلیارد مترمربع در سال از دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است در بلندمدت، ۶۰۰ میلیون مترمربع تقاضای سالانه توسط مسکن‌های خصوصی جدید برآورده و مابقی تقاضا از طریق مسکن‌های اجاره‌ای عمومی و موجودی مسکن تأمین خواهد شد. این میزان کمتر از ۹۴۸ میلیون مترمربع خانه‌های خصوصی جدید فروخته‌شده در سال ۲۰۲۳ است. با توجه به این موضوع، دولت‌های محلی ممکن است خانه‌های خصوصی را از توسعه‌دهندگان خریداری و آن‌ها را به مسکن اجاره‌ای تبدیل و از کاهش فروش در آینده نزدیک جلوگیری کنند.

۱.۸ میلیارد یورو
اپل علیه جریمه ۱.۸ میلیارد یورویی برابر ۱.۹ میلیارد دلار که اتحادیه اروپا بابت جلوگیری از رقابت منصفانه رقیبان پخش موسیقی آنلاین ازجمله اسپاتیفای اعمال کرده است، مبارزه می‌کند. این شرکت در راستای مبارزه خود شکایت مشابهی را در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ تنظیم کرده تا تصمیم مارس اتحادیه اروپا را باطل کند. برخورد اتحادیه اروپا با اپل، شامل دستور برای عدم ممانعت از اطلاع‌رسانی اپلیکیشن‌های پخش موسیقی درباره گزینه‌های ارزان‌تر از فروشگاه اپ استور است. این تحقیقات اتحادیه اروپا، به دنبال شکایت پنج سال قبل اسپاتیفای صورت گرفت که مدعی شد مجبور شده است قیمت اشتراک ماهانه خود را برای پوشش هزینه‌های مرتبط باسیاست‌های اپ‌استور اپل، افزایش دهد. کمیسیون اروپا که بازوی ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپاست، اعلام کرد آماده است از همه تصمیماتش در دادگاه، دفاع کند.

۸.۰۳ درصد
تورم سالانه روسیه به ۸.۰۳ درصد رسید. براساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی روسیه، تورم سالانه در روسیه از ۷.۹۱ درصد در هفته گذشته به ۸.۰۳ درصد در ۱۴ تا ۲۰ ماه می افزایش یافت. طی هفته ۱۴ تا ۲۰ ماه می ۲۰۲۴ در بازار مصرف، تورم در این کشور ۰.۱۱ درصد کاهش یافت، درحالی‌که رشد سالانه قیمت‌ها به ۸.۰۳ درصد رسید. در بخش مواد غذایی نرخ رشد قیمت به ۰.۰۶ درصد در طول هفته کاهش یافت. در بخش غیرخوراکی نرخ تورم در بخش خدمات به ۰.۲۷ درصد صعود کرد. طی هفته ۷ تا ۱۳ ماه می، ‌ تورم سالانه در روسیه از ۷.۸۱ درصد به ۷.۹۱ درصد افزایش‌یافته است. سخنگوی وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیش‌تر گفته بود که چشم‌انداز تورم خود را برای سال ۲۰۲۴ از ۴.۵ درصد به ۵.۱ درصد ارتقا داده است. در سال ۲۰۲۳، تورم در روسیه به ۷.۴۲ درصد رسیده بود.

۵۰.۵
فعالیت کارخانه‌ها در ژاپن برای اولین بار در یک سال گذشته در ماه می رشد کرده، زیرا تولید پس از ماه‌ها ضعف سرعت خود را افزایش داده است. شاخص مدیران خرید تولیدی بانک ژاپن از ۴۹.۶ در ماه آوریل به ۵۰.۵ در ماه می صعود کرده است و از آستانه ۵۰ که رشد را از انقباض جدا می‌کند، عبور کرد. دو زیر شاخص کلیدی تولید و سفارش‌های جدید در ژاپن، با سرعت کمتری کاهش یافتند، بااین‌حال، خوش‌بینی تولیدکنندگان کاهش یافت و فشارهای تورمی هزینه‌های ورودی و قیمت‌های تولید را افزایش داد. داده‌های هفته گذشته نشان داد که تورم عمده‌فروشی تجارت ژاپن در ماه آوریل روی ۰.۹ درصد ثابت ماند، زیرا کاهش ارزش ین هزینه‌های واردات را افزایش داد و تحلیلگران انتظار دارند این تورم در ماه‌های آینده سرعت بیشتری پیدا کند. در همین حال، بخش خدمات در ماه می به رشد خود ادامه داد. شاخص مدیران خرید خدمات ژاپن هم از ۵۳.۶ در ماه آوریل به ۵۴.۳ کاهش یافت. بااین‌حال، طبق این نظرسنجی، اعتماد تجاری قوی باعث شد تا سطح اشتغال با سرعت بیشتری افزایش یابد. شاخص مدیران خرید ترکیبی هم از ۵۲.۳ در آوریل به ۵۲.۴ رسید که بالاترین رقم از اوت سال گذشته بوده است.

۰.۹ درصد
بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه‌ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۹ درصد کاهش رشد ثبت کرده است. براساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، اقتصاد این کشور در سه‌ماهه اول، سالانه ۰.۹ درصد کاهش‌یافته و رشد سه‌ماهه اقتصاد این کشور در دوره ژانویه تا مارس ۰.۲ درصد بوده است. به گفته این مرکز آماری، پس از کاهش تولید ناخالص داخلی در پایان سال ۲۰۲۳، اقتصاد آلمان سال ۲۰۲۴ را با رشد مثبت آغاز کرده است. اداره آمار همچنین اعلام کرد اگرچه تورم کمتر شده است، اما نرخ مصرف نهایی خانوارها در سه‌ماهه اول بهبود نیافته است. به‌عنوان‌مثال، پس از تعدیل قیمت، فصلی و تقویمی، هزینه‌های مصرف نهایی برای خوراکی‌ها و پوشاک، نسبت به سه‌ماهه قبل ۰.۴ درصد کاهش داشت. مخارج مصرف نهایی دولت نیز ۰.۴ درصد کمتر از سه‌ماهه قبل بود. در همین حال، سرمایه‌گذاری نسبت به سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ افزایش داشته است.

نظر شما