شناسهٔ خبر: 66864652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

رایزنی السودانی و گوترش درباره زمان‌بندی پایان فعالیت هیئت سازمان ملل در عراق

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخست وزیر عراق و دبیرکل سازمان ملل درباره زمان بندی پایان فعالیت هیئت سازمان برای کمک به این کشور و وضعیت نوار غزه در پی ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی رایزنی کردند.

به گزارش شفقنا، خبرگزاری رسمی عراق (واع) بعد از ظهر امروز (یک شنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که دفتر اطلاع رسانی «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر این کشور با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که وی یک تماس تلفنی از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دریافت کرده و در جریان آن نیز، روابط دو جانبه و جنبه های همکاری در زمینه ها و برنامه های مختلف به ویژه در رابطه با مقابله با چالش های آب و هوایی و کاهش تاثیرهای آن و ماموریت های تقویت و مدیریت آب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، نخست وزیر عراق و دبیرکل سازمان ملل در گفت و گوی تلفنی خود همچنین نامه بغداد به این سازمان در رابطه با زمان بندی پایان فعالیت هیئت آن برای کمک به این کشور (یونامی)، زمان بندی کاهش سطح کارکنان این هیئت و راه های هماهنگی دو جانبه در این زمینه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این رابطه نیز، السودانی ضمن قدردانی دولت از تلاش های سازمان ملل و هیئت آن در عراق، همچنین برنامه ها و مشارکت های این سازمان در مراحل مختلف و همگامی آن با چالش های پیش روی مردم کشورش در سطوح مختلف که به آنها در مسیر سازندگی دمکراتیک، بازسازی، توسعه و بهبودی از پیامدهای تروریسم و ​​دیکتاتوری کمک کرده را ارج نهاد.

در این گفت و گوی تلفنی همچنین وضعیت نوار غزه و پیامدهای ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بی دفاع که با جنایت نسل کشی روبرو هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت، جایی که نخست وزیر عراق خطاب به دبیرکل سازمان ملل، بار دیگر «لزوم این که قدرت های بزرگ و سازمان های بین المللی به وظیفه انسانی، اخلاقی و قانونی خود برای توقف تجاوز، حفاظت از ملت فلسطین و تضمین حقوق تاریخی آن عمل کنند» را مورد تاکید قرار داد.

یادآور می شود که السودانی کمتر از سه هفته پیش در نامه ای خطاب به گوترش، به طور رسمی درخواست کرده که ماموریت هیئت سازمان ملل برای کمک به عراق (یونامی) تا پایان سال آینده میلادی (31 دسامبر 2025 مصادف با 10 دی 1404) به صورت نهایی به اتمام برسد و خاطر نشان ساخته بود که وجود این هیئت در کشورش دیگر قابل توجیه نیست.

در این نامه همچنین به درخواست بغداد در سال گذشته میلادی جهت تمدید ماموریت یونامی برای یک دوره یک ساله دیگر تا ماه مه جاری و بررسی کاهش اختیارات این هیئت اشاره شده و اهمیت همکاری عراق با 22 آژانس بین المللی تخصصی فعال در این کشور بر اساس سازوکارهای هماهنگ کننده خود به عنوان کشور میزبان مورد تاکید قرار گرفته بود.

نخست وزیر عراق در ادامه نامه خود تاکید کرده بود که یونامی نوعی همکاری دو جانبه میان بغداد و سازمان ملل به شمار می آید و ضروری است که فعالیت آن مبتنی بر رایزنی دو طرف و احترام به خواست و حاکمیت کشورش و همچنین با میزان تحقق اهداف خود و نیاز به تداوم آن مرتبط باشد.

السودانی همچنین عنوان کرده بود که پس از گذشت بیش از 20 سال از گذار دمکراتیک در عراق و غلبه بر چالش هایی بزرگ و متنوع و با توجه به تحولات مثبت و دستاوردهای دولت های متوالی این کشور با کمک کشورهای دوست به همراه سازمان ملل، آژانس های تخصصی و هیئت های آن و نماینده ویژه دبیرکل سازمان و انجام وظایف و ماموریت یونامی، دیگر توجیه های قبلی برای حضور یک هیئت سیاسی این چنین در خاک کشورش وجود ندارد.

در ادامه نامه نخست وزیر عراق به دبیرکل سازمان ملل آمده بود: بر اساس حق حاکمیت جمهوری عراق به عنوان کشور میزبان و پس از در نظر گرفتن اندازه هیئت یونامی، شمار کارکنان آن و نیاز هیئت به زمان کافی برای پایان دادن به کارهایش و جابجایی پرونده های خود به سازمان های عراقی و آژانس های سازمان ملل، درخواست می کنیم که ماموریت یونامی تا 31 دسامبر 2025 به طور نهایی پایان یابد.

السودانی در پایان نامه خود به گوترش نیز تاکید کرده بود که تلاش های هیئت سازمان ملل برای کمک به عراق، طی مدت باقی مانده از سال جاری میلادی باید تنها در تکمیل فعالیت های آن در پرونده های اصلاحات اقتصادی، ارائه خدمات، توسعه پایدار، تغییرات آب و هوایی و سایر جنبه های توسعه و همچنین تکمیل مراحل پایان ماموریت و اقدامات مربوط به تعطیلی خود در سال 2025 خلاصه شود.

خبر اصلی را در واع ببینید

نظر شما