شناسهٔ خبر: 66859004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

حمایت شورای ائتلاف از قالیباف در انتخابات هیأت رئیسه

متکی: با ذوالنوری توافق نکردیم

صاحب‌خبر -

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، هیأت رئیسه سنی در اولین جلسه پس از افتتاح مجلس اقدام به برگزاری انتخابات هیأت رئیسه می‌کند؛ با توجه به اینکه دوشنبه هفته جاری مراسم افتتاحیه مجلس دوازدهم برگزار می‌شود، انتخابات هیأت رئیسه برای تعیین رئیس مجلس و سایر ارکان هیأت رئیسه یک روز بعد یعنی سه‌شنبه ۸ خرداد خواهد بود.
بر این اساس باید منتخبان داوطلب عضویت در هیأت رئیسه حداکثر تا پایان وقت اداری روز افتتاحیه مجلس برای ثبت‌نام به هیأت رئیسه سنی مراجعه کنند. هیأت رئیسه سنی موظف است شرح حال و سوابق داوطلبان را به‌ ‌همراه تصاویر آنان تهیه کند و در دومین جلسه علنی و قبل از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه در اختیار نمایندگان قرار دهد. هیأت رئیسه ۱۲ نفره مجلس متشکل از یک رئیس، ۲ نایب رئیس، ۶‌ دبیر و ۳ ناظر است.

اسامی نامزدهای احتمالی هیأت رئیسه مجلس دوازدهم 
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره نامزدهای احتمالی هیأت رئیسه مجلس دوازدهم، اظهارکرد: «روز سه‌شنبه هفته جاری (۸ خردادماه) اعضای هیأت رئیسه مجلس دوازدهم انتخاب خواهند شد.» وی بیان کرد: «هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که چه افرادی نامزدهای انتخابات هیأت رئیسه مجلس هستند؛ چراکه تا روز آخر امکان تغییراتی در این مورد وجود دارد. با همه این اوصاف و تا این لحظه، محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی برای ریاست مجلس دوازدهم اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.»  منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم ادامه داد: «همچنین علی نیکزاد، عبدالرضا مصری، حمیدرضا حاجی‌بابایی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و حمید رسایی گزینه‌های نایب رئیسی مجلس دوازدهم هستند.» سلیمی گفت: «روح‌الله متفکرآزاد، مجتبی یوسفی، محمد سرگزی، ابوالقاسم جراره، محمد رشیدی، صدیف بدری، احمد نادری و علی‌اصغر باقرزاده کاندیدای دبیری و بنده، عبدالحسین روح الامینی، سید محمد میرمحمدی و رحیم زارع کاندیدای ناظری هیأت رئیسه مجلس دوازدهم هستیم.»

متکی: توافق با ذوالنوری درباره ریاست مجلس منتفی است
منوچهر متکی، منتخب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره کاندیدای انتخابات ریاست مجلس گفت: «به نظرم سه کاندیدای جدی وجود دارند؛ بنده، آقای ذوالنوری و آقای قالیباف. دو نگاه بر انتخابات هیأت رئیسه حاکم است؛ نگاه تحول‌خواه و نگاه حفظ وضع موجود.»
وی افزود: «نامزد جدی با رویکرد تحولی دو نفر هستند نه پنج نفر. بنده و آقای ذوالنوری هستیم. اینکه اخیرا برخی از دوستان تغییر نظر دادند به خودشان مربوط است و اعلام کنند ممکن است سه نفر شود. اگر دوستان دیگری قبلا اعلام کردند که برای ریاست نمی‌آیند مثل آقایان حاجی‌بابایی، پژمانفر، رسایی، دکتر حسینی، آقای نبویان؛ بنابراین اگر شما این اسامی را از لیست خارج کنید، دو نفر باقی می‌ماند و حرکتی هم که آقای نیکزاد داشت، برای بحث نایب‌ رئیسی بود. اخیرا شنیده می‌شود که احتمالا ایشان تغییر نظر داده که البته تصمیم شخصی خود ایشان است.»
متکی با بیان اینکه «بنده و آقای ذوالنوری نامزدهای نگاه تحول‌خواه هستیم»، در پاسخ به سوالی درباره احتمال ائتلاف نامزدهای ـ به تعبیر وی ـ تحول‌خواه گفت: «ما جلسه مفصلی نزدیک به دو ساعت با هم داشتیم. بعد از اینکه معلوم شد که از آن پنج نفر، من و آقای ذوالنوری مصمم هستیم، راهکار یکی شدن این بود که با هم بنشینیم. دو ساعت نشستیم و من در آن نشست دلایلی را خدمت ایشان عرض کردم، ایشان هم شنیدند، البته ایشان به هیچ‌یک از آن دلایل پاسخ ندادند؛ اما معتقدند که هم خودشان را مناسب می‌دانند هم زمینه رأی دارند و در میدان می‌مانند.»
منتخب مردم تهران گفت: «بعد از دو ساعت جلسه با مجتبی ذوالنوری درباره یکی شدن برای انتخابات ریاست مجلس نتیجه‌ای حاصل نشده است.»

ادامه رایزنی‌ها برای ریاست مجلس
در همین راستا نشست فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم ساعت ۱۷ روز یکشنبه (۶ خردادماه) برگزار می‌شود. در نشست مجمع عمومی فراکسیون درباره انتخابات هیأت رئیسه اجلاسیه اول مجلس دوازدهم تصمیم‌گیری می‌شود، نامزدها معرفی شده و رأی‌گیری خواهد شد.
مهرداد لاهوتی در این‌باره می‌گوید: «جلسه فردای فراکسیون با هیأت رئیسه سنی و ریاست علاءالدین بروجردی برگزار خواهد شد. تاکنون ۸۵ نفر از منتخبین برای عضویت در فراکسیون مستقلین ثبت‌نام کرده‌اند که پیش‌بینی من این است که تعداد اعضای فراکسیون به بیش از ۱۰۰ نفر برسد.» وی ادامه داد: «اعضای هیأت مؤسس فراکسیون مستقلین عبارت‌اند از مسعود پزشکیان منتخب تبریز، غلامرضا تاج‌گردون منتخب گچساران، مهرداد لاهوتی منتخب لنگرود، عبدالکریم حسین‌زاده منتخب نقده و اشنویه، مریم عبداللهی منتخب میانه، محمد باقری منتخب بناب، غلامرضا نوری‌قزلجه منتخب بستان‌آباد، احمد بخشایش اردستانی منتخب اردستان، فتح‌الله توسلی منتخب بهار و کبودرآهنگ، علاءالدین بروجردی منتخب لارستان، سید فرید موسوی منتخب مراغه، مصطفی پوردهقان منتخب اردکان، عباس قدرتی منتخب شیروان، مجید نصیرپور منتخب سراب.»

سخنگوی شورای ائتلاف: از قالیباف برای ریاست مجلس حمایت می‌کنیم
در شرایطی که زمان زیادی تا مشخص شدن ریاست مجلس باقی نمانده است، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: «شورای ائتلاف یقین دارد کماکان بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم دکتر قالیباف است و در انتخابات هیأت رئیسه مجلس دوازدهم از وی برای ریاست مجلس حمایت خواهد کرد.» امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ورود احزاب و گروه‌های سیاسی برای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو تصریح کرد: «شورای ائتلاف هم مانند دیگر تشکیلات سیاسی که برای انتخابات برنامه داشته و ورود کرده‌اند نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری دغدغه داشته و حتما در این انتخابات هم ورود خواهد کرد.» وی افزود: «اما در حال حاضر اولویت اول انتخابات هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواهد بود و حتما برای ما مهم است که در روزهای هفتم و هشتم خرداد چه اتفاقی خواهد افتاد و وارد مجلس دوازدهم شویم، آن هم به دلیل اینکه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس دوازدهم از شورای ائتلاف بوده‌اند.» رسولی در ادامه گفت: «شورای ائتلاف یقین دارد که کماکان بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم دکتر قالیباف است و در انتخابات هیأت رئیسه مجلس دوازدهم از محمدباقر قالیباف برای ریاست مجلس حمایت خواهد کرد.» وی گفت: «برای انتخابات ریاست‌جمهوری ان‌شاءالله بعد از هشتم خردادماه و انتخابات هیأت رئیسه مجلس تصمیم‌گیری خواهیم کرد و جلسات خود را بعد از هشتم خردادماه آغاز می‌کنیم.» رسولی تصریح کرد: «چون ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری دهم تا چهاردهم است، ابتدا باید ببینیم چه افرادی نامزد این انتخابات شده و بعد هم رایزنی‌ها را درباره این موضوع با نامزدهای انتخابات انجام بدهیم.» سخنگوی شورای ائتلاف تأکید کرد: «شورای ائتلاف تا این لحظه هیچ جلسه انتخاباتی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری نداشته و همه جلسات به بعد از هشتم خردادماه موکول شده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما