شناسهٔ خبر: 66855086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نشست سران چین، ژاپن و کره جنوبی برای اولین بار در 5 سال گذشته

صاحب‌خبر -

شفقنا- نخست وزیران چین و ژاپن روز یکشنبه(امروز) وارد سئول شدند تا در اجلاس سه جانبه‌ای که برای نخستین بار طی پنج سال گذشته برگزار شده است، شرکت کنند و پیش‌بینی می‌شود این نشست به جای مسائل ژئوپلیتیکی بر مسائل اقتصادی متمرکز باشد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب48 نوشت: «لی کیانگ، نخست وزیر چین و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، پس از ورود به پایتخت کره جنوبی، قرار است به طور جداگانه با یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کنند».

بر اساس این گزارش؛ قرار است روز دوشنبه، این سه رهبر یک نشست سه جانبه برگزار کنند که اولین جلسه از نوع خود در پنج سال گذشته است.

این نشست در زمانی برگزار می‌شود که کره جنوبی و ژاپن در حال تلاش برای ترمیم روابط متشنج به دلیل اختلافات تاریخی هستند و در عین حال مشارکت امنیتی سه جانبه با ایالات متحده را در بحبوحه رقابت فزاینده چین و آمریکا تعمیق می بخشند.

علیرغم انجام آزمایش‌های پیشرفته‌تر تسلیحاتی از سوی کره شمالی و برگزاری مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان، کارشناسان انتظار دارند که این نشست مسائل امنیتی را نادیده بگیرد و به دنبال زمینه مشترک برای دستیابی به دستاوردهای دیپلماتیک آسان باشد.

چین بزرگترین شریک تجاری کره شمالی و یک متحد دیپلماتیک کلیدی است و قبلاً در برابر محکومیت پیونگ یانگ به دلیل آزمایش‌های نظامی آن مقاومت کرده و در عوض از رزمایش‌های مشترک بین ایالات متحده و کره جنوبی انتقاد کرده است.

یکی از مقامات دفتر ریاست جمهور سئول گفت که حل و فصل مسائل مربوط به کره شمالی به سرعت و در مدت زمان کوتاه سخت است، بنابراین اجلاس بیشتر بر همکاری اقتصادی متمرکز خواهد شد.”

وی با اشاره به اینکه سئول تلاش خواهد کرد تا حدی مسائل امنیتی را در بر بگیرد، افزود: «در حال حاضر یک بیانیه مشترک در حال بحث است».

سه کشور توافق کرده بودند که از سال 2008 اجلاس سالانه‌ای را با هدف حمایت از همکاری‌های منطقه‌ای برگزار کنند، اما این ابتکار به دلیل اختلافات دوجانبه و همه گیری کرونا با مشکلاتی مواجه شد. آخرین اجلاس سه جانبه در پایان سال 2019 برگزار شده بود.

این خبر را در وبگاه عرب 48 ببینید

نظر شما