شناسهٔ خبر: 66849296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

واکنش روسیه به نشست صلح اوکراین/ اعلام آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با کی‌یف

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: نشست ماه آینده صلح اوکراین چیزی جز یک فریب طرح شده از سوی آمریکا نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه ادعاهای کی‌یف مبنی بر اینکه مسکو تلاش می‌کند نشست ماه آینده صلح اوکراین به میزبانی سوئیس را منحرف کند مضحک است، تاکید کرد: این رویداد که بسیار درباره آن تبلیغ شده است در وهله اول چیزی جز یک فریب طرح شده از سوی آمریکا نیست. زاخارووا با اشاره به ادعای دیمیترو کولبا مبنی براینکه پیشنهاد آتش‌بس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تنها با هدف انحراف نشست ماه آینده صلح اوکراین به میزبانی سوئیس مطرح شده است، وزیر خارجه اوکراین را به دروغ‌گویی بی‌شرمانه متهم کرد و گفت: مقام‌های روسیه اگر نگوئیم هزاران بار، حداقل صدها بار اعلام کرده‌اند که مسکو برای گفت وگو در مورد اوکراین آماده است اما کی‌یف در بهار ۲۰۲۲ به توصیه انگلیس از هر گونه تعاملی با مسکو خودداری کرد.

به نوشته راشا تودی، کولبا ادعا کرده بود که پوتین از موفقیت این اجلاس هراس دارد و به همین دلیل است که در حالی که نیروهای روسیه به حملات وحشیانه خود به اوکراین ادامه می‌دهند، مقام‌های این کشور پیام‌های جعلی مبنی بر آمادگی مسکو برای برقراری آتش‌بس را ارسال می‌کنند.

روسیه به نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس که قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) در کنار دریاچه لوسرن برگزار شود، دعوت نشده است اما مسکو پیش تر اعلام کرده بود که حتی اگر به این نشست دعوت می‌شد هم در آن شرکت نمی‌کرد.

انتظار می‌رود حداقل ۵۰ هیات از کشورهای مختلف دنیا در نشست صلح اوکراین به میزبانی سوئیس شرکت کنند. با این حال بلومبرگ روز پنجشنبه گزارش داد که نه جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و نه کامالا هریس معاون رئیس جمهور در این نشست حضور نخواهند داشت، زیرا کمپین بایدن به سختی بر جمع‌آوری کمک‌های مالی قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر متمرکز شده است.

به گزارش ایرنا، ویولا آمهرد رئیس‌جمهور سوئیس پیشتر خبر داد که بیش از ۵۰ کشور برای حضور در نشست صلح اوکراین که ماه آینده (میلادی) در این کشور برگزار خواهد شد، ثبت نام کرده‌اند.

رئیس‌جمهور سوئیس گفت که تقریبا نیمی از کشورهایی که اعلام کرده‌اند در این نشست شرکت خواهند کرد، غیر اروپایی هستند و لیست شرکت‌کنندگان به احتمال زیاد تا آخرین لحظه تغییر می‌کند.

به گفته آمهرد که وی در ژانویه (دی/ بهمن) و بنا به درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین میزبانی این نشست صلح را پذیرفت، کشورهایی از آمریکای جنوبی، آفریقا و خاورمیانه از جمله کشورهایی بودند که تائید کردند در این نشست شرکت خواهند کرد.

وی افزود که سوئیس فشار می‌آورد تا کشورهای بیشتری از به اصطلاح «جنوب جهانی» و چین را برای ثبت نام متقاعد کند.

این در حالی است که روسیه به این نشست دعوت نشده است و دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند که مذاکراتی که قرار است در نزدیکی شهر «لوسرن» سوئیس برگزار شود، به احتمال زیاد بر روی ایجاد اجماعی در مورد چگونگی کاهش خطرات ناشی از حمله مسکو به اوکراین متمرکز است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز پیشتر با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفته بود: هیچ یک از سیاستمداران کشورهای غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

نظر شما