شناسهٔ خبر: 66848642 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

آزمایشگاه مرجع استاندارد در حوزه بتن به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

در گفت‌وگو با احسان شکوری، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب به اقدامات انجام شده و همچنین برنامه‌های این معاونت در سال جاری پرداخته‌ایم.

صاحب‌خبر -
آزمایشگاه مرجع استاندارد در حوزه بتن به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: در دنیای امروز، دانایی یکی از محور‌ها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به‌شمار می‌‌رود و معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاه‌ها یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌های ستادی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه پژوهش و فناوری از اساسی‌‌ترین شاخص‌‌های اصلی پیشرفت و توسعه پایدار در کشور است، رسالت اصلی در پژوهش و فناوری معطوف به تولید علم و نیز انجام پژوهش و تولید فناوری است. در این میان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در راستای سیاست‌های پژوهشی کشور برای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های پژوهشی بسترسازی کرده و تلاش دارد با تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه تاثیر‌گذار بر مسائل اقتصادی و تعیین سیاست‌های کشور تولید علم به ثروت، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط و همکاری بیشتر با نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی بخش‌های صنعتی و خدماتی در جهت رفع نیازهای کشور حرکت کند. در این گزارش در گفت‌وگو با احسان شکوری، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب به اقدامات انجام شده و همچنین برنامه‌های این معاونت در سال جاری پرداخته‌ایم.

   آزمایشگاه مرجع استاندارد در حوزه بتن و آنالیز سنگ راه‌اندازی می‌شود
او در ابتدای سخنان خود با اشاره به اقداماتی که این واحد دانشگاهی در سال پیش رو در دست انجام دارد، گفت: «دانشگاه آزاد واحد تهران غرب در سال جدید، راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع استاندارد در حوزه بتن و آنالیز سنگ، راه‌اندازی کتابخانه دانشکده مدیریت و اخذ گرید وزارت علوم برای نشریات واحد را در دستور کار دارد.» معاون پژوهشی آزاد واحد تهران غرب درخصوص آزمایشگاه استاندارد توضیح داد: «براساس مزیت‌های نسبی و امکانات این واحد دانشگاهی، نوع آزمایشگاه استاندارد و مشاوره طرح انتخاب شده و مراحل پیاده‌سازی استاندارهای ایزو 17025 درحال انجام است.» شکوری در ادامه درخصوص راه‌اندازی کتابخانه دانشکده مدیریت واحد تهران غرب گفت: «فضای مناسب و نقشه طرح آماده شده و با همکاری معاونت توسعه مدیریت منابع درحال اجرا شدن است. در اولین اقدام کتاب‌های دانشکده مدیریت از مجتمع پیامبر به کتابخانه دانشکده مدیریت منتقل می‌شود. در زمینه نشریات واحد، سطح دو نشریه واحد تهران غرب شامل اقتصاد محاسباتی و معمار شهر از 69b و 73b به 90A+ ارتقا پیدا کرده‌اند که رنکینگ یک نشریات دانشگاه آزاد در حوزه تخصصی خود را دارند. امسال برنامه داریم برای این دو نشریه گرید وزارت علوم را دریافت کنیم تا نشریه علمی پژوهشی وزارت علوم باشند.»
   نشریه «پژوهش‌های کاربردی در مدیریت صنعت پایدار» به‌زودی منتشر می‌شود
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب گفت: «اواخر سال گذشته مجوز نشریه «پژوهش‌های کاربردی در مدیریت صنعت پایدار» این واحد را از معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اخذ کردیم؛ یکی از برنامه‌های امسال شروع به کار این نشریه خواهد بود تا بتوانیم در ارزیابی نشریات دانشگاهی در آینده، رتبه خوبی را بین نشریات دانشگاه آزاد در حوزه مدیریت کسب کنیم.» شکوری با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات‌مان در حوزه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها ادامه روند استاندارسازی و به‌روز کردن تجهیزات دانشگاهی است، گفت: «در سال گذشته برای 17 آزمایشگاه و چهار کارگاه، ارتقای کیفی، بازسازی، استاندارسازی و ایمن‌سازی انجام شد که این روند ادامه خواهد داشت تا سایر آزمایشگاه‌های واحد تهران غرب از نظر کیفی و خدماتی به سطح مطلوب برسند.»معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب درخصوص سایر برنامه‌ها نیز توضیح داد: «برنامه‌های دیگر شامل افزایش سطح درآمد سرای نوآوری و مرکز رشد واحد خواهد بود. مرکز رشد واحد تهران غرب توانست برای سومین سال در رتبه‌بندی مراکز رشد، رتبه سطح یک را اخذ کند. برنامه داریم درآمدزایی و سهامداری در شرکت دانش‌بنیان بیشتر شود، همچنین درصددیم سرای نوآوری واحد و زمینه فعالیت آن از لحاظ سطح درآمد به چندین برابر وضع موجود ارتقا پیدا کند.»
   دفتر مشاوران حقوقی شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود
او اضافه کرد: «سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی تهران غرب از بهترین سراهای نوآوری دانشگاه آزاد محسوب می‌شود که یک بار نیز به‌عنوان سرای نوآوری برتر انتخاب شده است. در حوزه سرای نوآوری و مرکز رشد برنامه‌های متعددی داریم، ازجمله راه‌اندازی دفتر مشاوران حقوقی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، برگزاری چالش‌های فناوری، ایده‌ شو، استارتاپ ویکند و ایجاد یک خانه خلاق در مجموعه سرای نوآوری.» شکوری در بخش دیگری از سخنانش درباره انتشارات دانشگاه آزاد واحد تهران غرب گفت: «تا سال گذشته این واحد دانشگاهی، شورای انتشارات نداشت و روند چاپ کتاب با مشکل مواجه شده بود. درحال‌حاضر برای شورای انتشارات مجوز اخذ کرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم با برگزاری جلسات در حوزه چاپ کتاب، ترجمه، تالیف کتاب، عملکرد مطلوبی داشته باشیم و انتشارات خوبی را در این حوزه به جا بگذاریم. جلسات شورای به‌طور مرتب برگزار می‌شوند و امیدوارم امسال چندین کتاب در حوزه علوم و مهندسی منتشر کنیم.»معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب درخصوص برگزاری همایش ملی گردشگری گفت: «بهمن سال گذشته اولین همایش ملی گردشگری و سلامت با مشارکت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد و عین‌الهی وزیر بهداشت برگزار شد.»
   اولین دوره همایش ملی امیدآفرینی و پایداری اجتماعی برگزار می‌شود
او در ادامه اظهار کرد: «خرداد امسال اولین دوره همایش ملی امیدآفرینی و پایداری اجتماعی با مشارکت بسیج اساتید سازمان مرکز دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. درصددیم روند برگزاری همایش‌ها ادامه پیدا کند تا بتوانیم از لحاظ برگزاری این نوع همایش‌ها به سطح بین‌المللی برسیم. همچنین امسال دومین دوره همایش ملی گردشگری سلامت در زمستان برگزار خواهد شد.»
شکوری درباره برنامه‌های واحد تهران غرب در حوزه مراکز تحقیقاتی نیز بیان کرد: «دو مرکز تحقیقاتی در واحد تهران غرب فعال هستند، یکی از این مراکز با عنوان «صنعت و سلامت» رتبه یک را به خود اختصاص داده است. درصددیم در این مرکز تحقیقات دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را خریداری و هسته پژوهشی را فعال کنیم تا بتوانیم رتبه یک را حفظ کنیم. مرکز دیگرمان با عنوان مرکز تحقیقات «اقتصاد خلاق» شناخته می‌شود که سال گذشته بخش تجهیزات مورد نیاز ازجمله پرینتر سه‌بعدی خریداری شد و این روند امسال هم ادامه داشته و دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نظر این مرکز تامین خواهد شد تا بتوانیم سطح این مرکز را را رتبه یک ارتقا بدهیم.»
   کلینیک مشاوره و روانشناسی از مهرماه فعال می‌شود
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب درخصوص کلینیک مشاوره و روانشناسی گفت: «مجوز این کلینیک از معاونت پزشکی دانشگاه اخذ شده و از مهر سال گذشته فعال است. درحال‌حاضر به‌لحاظ ارائه خدمات و درآمدزایی به سطح بسیاری خوبی رسیده‌ایم و این روند برای سال پیش رو تداوم خواهد داشت تا بتوانیم به اهداف درآمدی برسیم که در برنامه و بودجه واحد تهران غرب پیش‌بینی شده است.» او با بیان اینکه به‌لحاظ تولید و نشر علم جایگاه مناسبی برای واحد تهران غرب ایجاد کرده‌ایم، گفت: «در سال گذشته 101مقاله ‌آی‌اس‌آی (ISI)، 60 مقاله وزارتین، 15 مقاله کنفرانس و 35 مقاله دانشگاه آزاد داشتیم و برنامه داریم امسال حدود 20 تا 25 درصد، تعداد مقالات و برون‌دادهای علمی را افزایش داده و رتبه دانشگاه آزاد واحد تهران غرب را در مجموعه سامانه علم‌سنجی دانشگاه آزاد ارتقا دهیم.»

   رشد طرح‌های برون‌دانشگاهی ۳‌برابر شد
شکوری درباره برگزاری کنفرانس‌ها و پشتیبانی اسپانسرها اظهار کرد: «سال گذشته و امسال برنامه ما استفاده از حمایت‌های مالی اسپانسرها برای برگزاری رویداد‌های دانشگاه است. کنفرانس سال گذشته و همچنین کنفرانسی که این هفته قرار است برگزار شود، به‌طور صددرصد از طرف اسپانسر حمایت شده است. رشد قابل‌توجهی در طرح‌های برون‌دانشگاهی واحد تهران غرب در سال گذشته شاهد بودیم که این رشد اکنون سه‌برابر شده و تلاش‌مان این است که این روند تداوم داشته باشد تا طرح‌های تحقیقاتی در مراکز تحقیقات و همچنین طرح‌های برون‌دانشگاهی به‌لحاظ کمی، کیفی و درآمدی ارتقا پیدا کند.» شکوری افزود: «سال گذشته قراردادی با واحد علوم‌وتحقیقات برای ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی در رشته‌های هتلداری و گردشگری داشتیم. امیدوارم روند ارائه خدمات آزمایشگاهی به سایر واحدها نیز ادامه پیدا کند. کلینیک ما به‌لحاظ درآمد غیرشهریه‌ای عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده است. با توجه به اینکه برگزاری دوره‌های کارورزی رشته‌های مشاور و روانشناسی با هزینه‌های زیاد در بیمارستان‌ها همراه است، بخشی از این فعالیت‌ها در کلینیک انجام می‌شود که باعث ذخیره بودجه بسیاری خوبی برای ما شده است.» او در پایان گفت: «برای مراسم روز پژوهش و رویدادهای مختلف، همیشه اسپانسرها از ما حمایت کردند. مراکز تحقیقاتی نیز به‌لحاظ عملکرد درآمدی وضعیت خوبی داشته‌اند؛ با درخواست دانشگاه آزاد استان تهران دوره‌های آموزشی روش تحقیق، مقاله‌نویسی برای مجموعه بنیاد شهید و فرزندان معظم خانواده شهدا برگزار شد که از این طریق برای ما درآمدزایی بسیار خوبی صورت گرفت. سرای نوآوری و مرکز رشد به سهم خود براساس برنامه‌ریزی درآمدزایی دارند و این روند ادامه خواهد داشت.»

نظر شما