شناسهٔ خبر: 66846798 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

اندراحوالات دست‌هایی که گره‌گشایی می‌کنند

همدان-با الفبای مهربانی قد کشید و اعتقاد داشت رفاه حق همه آدم‌ها است‌. عشق به همنوع در خانواده‌ پر آوازه‌ و نیکو نامشان رسم بود و همواره برای کمک به افراد کم‌بضاعت پیش‌قدم بودند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- آزاده صفی: خاندانش از تجار قدیمی اصفهان بودند و سال‌های متمادی به تجارت فرش اشتغال داشتند. خانواده‌ای ریشه‌دار و اصیل که مِهر را سرلوحه کار و زندگی خود قرار داده و در بزنگاه‌های حساس اقتصادی کشور نقشی مهم ایفا کردند.

از فرش تا عرش

محمدعلی در سال ۱۳۰۴ در این خانواده سرشناس و تاجر پیشه به دنیا آمد. پدر وی غلامرضا فرشچیان ریاست شرکت فرش اصفهان را بر عهده داشت و در بحبوحه جنگ جهانی دوم نقش مهمی در اوضاع اقتصادی کشور و اصفهان ایفا کرد. او همواره با درایت از حقوق قالیبافان و فعالان این حوزه دفاع می‌کرد و اجازه نمی‌داد حقی از آن‌ها ضایع شود.

نام محمدعلی فرشچیان، خیر نام‌آشنای مدرسه‌ساز که می‌آید بی‌اختیار به یاد استاد محمود فرشچیان، نابغه نقاشی ایرانی می‌افتیم هنرمندی خاص و بی‌مانند که تلفیق عشق و هنر سبب آوازه‌اش شد. هر دو برادر پله‌های ترقی را به درستی طی کرده و نامشان را بر تارک درخشان ایران زمین ماندگار کردند، یکی مسیر هنر را پیمود و دیگری در حوزه تجارت و سپس کارهای خداپسندانه ماندگار شد.

محمدعلی با دغدغه یاری به هموطنان قد کشید و از سن ۱۵ سالگی در تجارتخانه پدر مشغول فعالیت شد. او پس از اخذ دیپلم ابتدا به شغل پدر که در آن چیره دست شده بود روی آورد و سپس یکی از بهترین صادرکنندگان مواد غذایی و خشکبار شد. محمدعلی همچنین اولین تاجر ایرانی بود که کشمش ملایر را به جهانیان معرفی کرد.

اندراحوالات دست‌هایی که گره‌گشایی می‌کنند

یادگاری که در این گنبد دوار بماند

او اعتقاد داشت در برخی از نقاط ایران، فقر سد راه کسب علم و دانش فرزندان این آب و خاک است و این سدها را باید با کمک هم بشکنیم تا راه علم و دانش پویا و مستمر باشد. این افکار انسان‌دوستانه سبب شد تا نام محمدعلی فرشچیان به عنوان یک خیر بر پیشانی بسیاری از شهرها و روستاها ثبت شود و خدمات ارزنده‌اش مسیر زندگی بسیاری از هموطنان را تغییر دهد.

اوایل دهه ۶۰ بود که مدرسه‌سازی را شروع کرد. نخستین کارش ساخت دو باب مدرسه پسرانه و دخترانه در منطقه محروم شهر ری بود که چون به صورت مشارکتی ساخته شد نمی‌خواست مدرسه‌ها به نامش باشند.

خدمات ارزنده محمدعلی فرشچیان از سال ۱۳۷۲ با تأسیس بنیاد پژوهش‌های علوم و هنر محمدعلی فرشچیان در قالب این بنیاد که توسط همسر، فرزندان و برادر وی تأسیس شد متمرکز شد و بیش از ۴۰ پروژه عمرانی اعم از مدرسه، دانشگاه، خوابگاه دانشجویی، بیمارستان و درمانگاه توسط این بنیاد احداث و در اختیار اقشار مختلف قرار گرفت و خیرخواهی و مهربانی او در بسیاری از نقاط کشور سایه افکند.

اندراحوالات دست‌هایی که گره‌گشایی می‌کنند

فرشچیان در همدان از نبض سلامت تا ناجی آگاهی

روزگاری که محمدعلی فرشچیان در کسوت یک خیر و نیکوکار تمام‌عیار پای بر خاک همدان گذاشت کمتر کسی او را می‌شناخت و گمان می‌کرد روزی نام این بزرگ‌مرد با مهمترین پروژه‌های خیرخواهانه استان گره بخورد و آنقدر اهمیت پیدا کند که شورای پنجم شهر تصمیم بگیرد عنوان شهروند برگزیده را به خانواده او تقدیم کند.

اگرچه نام محمدعلی فرشچیان در همدان با حوزه سلامت پیوند ناگسستنی دارد اما خدمات بنیاد فرشچیان که روزی پیش‌قدم تخریب مدارس کپری و ساخت مدارس نو در هرمزگان شد و ۱۷ مدرسه را در این منطقه تأسیس کرد در همدان نیز به ساخت چند مدرسه اقدام کرد چرا که این خانواده نیکوکار همچنان معتقد بودند فقر سد راه کسب علم و دانش فرزندان این آب و خاک است و این سدها باید با یاری هم شکسته شود.

بنیاد فرشچیان در سال ۱۳۷۹ اقدام به ساخت دو دبیرستان دخترانه و پسرانه در شهر همدان کرد. دبستان بنیاد فرشچیان اکبرآباد نهاوند در سال ۱۳۸۲ و دبیرستان بنیاد فرشچیان حسین‌آباد نهاوند نیز در همان سال تأسیس شدند تا در مدت زمان کوتاهی آوازه بزرگ‌منشی خاندان فرشچیان در استان همدان بپیچد و نام و خدمات ماندگار آن‌ها نه تنها در حوزه سلامت که به مدرسه‌سازی، ساخت خوابگاه و ساخت دانشگاه نیز برسد.

اهدای یک قطعه زمین به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع جهت ساخت مدرسه در سال ۱۳۷۸ از دیگر اقدامات ماندگار این خانواده نیکوکار در همدان است تا در کنار ساخت بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان روان درمانی غرب کشور، مرکز درمانی فوق تخصصی قلب و عروق و مرکز جامع سرطان غرب کشور نام محمدعلی فرشچیان را در دیار هگمتانه ماندگار کند.‌

اندراحوالات دست‌هایی که گره‌گشایی می‌کنند

نام نیکو گر بماند ز آدمی

محمدعلی فرشچیان دیپلم ادبی داشت و تاریخ را بزرگترین معلم انسان می‌دانست و می‌گفت یادآوری ادوار گذشته و خواندن سرنوشت حکومت‌ها و ملت‌ها بسیار جالب و مفید است. منزل پدر در اصفهان را که روزگاری محل بازی‌های او و برادرش بود را به طور کامل بازسازی کرد و در اختیار دختران ناشنوا قرار داد. دختران ناشنوا در این مدرسه علاوه بر تحصیل علم و دانش به کارهای هنری نیز ترغیب می‌شدند و با آموختن کارهایی مثل خیاطی و گلدوزی می‌توانستند پس از فارغ‌التحصیلی راه کسب درآمد را برای خود هموار ببینند و برای جامعه مفید باشند.

ساخت مدارس دخترانه و پسرانه در منطقه محروم شهر ری، سنگ تمام گذاشتن در جشن کپر زدایی از مناطق محروم استان هرمزگان، شهرستان‌ها و بخش‌های رودان، خمیر و بندرعباس و ساخت ۱۷ مدرسه ۵ کلاسه، ۴ کلاسه، ۳ کلاسه، ۲ کلاسه و یک کلاسه همراه با سوئیت معلم برای رفاه آموزگاران و ساخت مدارس استان همدان تنها بخش کوچکی از اقدامات خیرخواهانه محمدعلی فرشچیان برای اشاعه آگاهی در ایران زمین است و مُهری ابدی بر خوشنامی این خاندان با اصالت.

نظر شما