شناسهٔ خبر: 66846788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چهار پرده معنادار از یک رویداد جانسوز

چرا خون شهدای خدمت برای ایران قدرت‌ساز است؟

در روزهای اخیر و در بحبوحه واقعه شهادت شهدای خدمت، شاهد بودیم که صرفا مردم ایران عزادار نشدند و دیگر ملت های منطقه نیز پا به پای مردم ایران عزادار شده و عزاداری کردند. به طور خاص در پاکستان(و البته برخی از دیگر کشورهای جهان) شهرهای مختلف این کشور صحنه عزاداری های گسترده برای شهدای خدمت و به طور خاص رئس جمهور فقید کشورمان بودند.

صاحب‌خبر - گروه سیاسی جهان نيوز: مدت زمان زیادی از شهادت "آیت الله رئیسی" رئیس جمهور فقید کشورمان و هیات همراه در جریان یک سانحه هوایی در جنگل های ارسباران استان آذربایجان شرقی نمی گذرد. رویدادی که ایران را در موجی از غم و اندوه فرو برد و البته که با بازتاب های بین المللی گسترده ای نیز همراه شده است. بسیاری از ناظران و تحلیلگران، واقعه شهادت شهدایِ خدمت را یک شوک بزرگ می دانند.

با این حال، باید توجه داشت که در بحبوحه رویدادهای چند وقت اخیر، شاهد آشکار شدن چند نکته مهم و قابل تامل نیز بوده ایم که در نوع خود حامل پیام های معناداری هستند و بازخوانی آن ها می تواند مفید باشد. در این رابطه به طور خاص می توان به چهار پرده مهم از رویدادهای چند روز اخیر با محوریت واقعه شهادت "شهدای خدمت" اشاره کرد.

یک: اثبات چندباره یک واقعیت مهم در مورد ایرانِ اسلامی
تنها چند ساعت پس از اعلام خبر وقوع یک حادثه سخت برای هلی کوپتر حامل رئیس جمهور فقید کشورمان و هیات همراه، شاهد بودیم که مقام معظم رهبری در جریان یکی از دیدارهای خود، با نهایت آرامش و مدیریت صحنه، ضمن آرزوی سلامتی برای رئیس جمهور کشورمان و هیات همراه به طور خاص به این مساله اشاره کردند که هیچ وقفه ای در امور جاری کشورمان روی نخواهد داد.

در صحنه عمل نیز شاهد بودیم که چه در ساعات نفس گیر عملیات جستجوی هلی کوپتر شهدای خدمت و چه پس از آن، نمودهای عینی و آشکاری از ثبات و قوام نظام اسلامی پیش چشم جهانیان قرار گرفت. شاید در هر نظام سیاسی دیگری، رویداد فوتِ رئیس جمهور می توانست به یک بحران تمام عیار برای ثبات و امنیت آن تبدیل شود با این حال، ایران به درجه ای از ثبات و استحکام رسیده که می تواند بحران های اینچنینی را به خوبی مدیریت کند.

در این راستا، شاهد بودیم که کلیه روندهای قانونی و حکمرانی نظیر عدم اخلال در اداره عادی کشور و یا زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مدیریت بازارهای مالی و غیره، با نهایت دقت انجام گرفته و می گیرد و آرامش کشور به هم نخورده است. موضوعی که در نوع خود از پختگی و بلوغ قابل توجه گفتمان حکمرانی انقلاب اسلامی ایران و البته قدرت گیری قابل ملاحظه کشورمان حکایت دارد.

دو: نمایشِ یک حماسه بزرگ مردمی
در روزهای اخیر شاهد بودیم که مردم شهرهایی که شهدای خدمت در آن ها تشییع شدند نظیر تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد، به معنای واقعی کلمه خلق حماسه کردند و با حضور میدانی قابل توجه و میلیونی خود، پیام روشنی را به جریان های معاند و مخالف با انقلاب اسلامی فرستادند. جریان های سیاسی و رسانه ای مخالف با انقلاب اسلامی ایران سال هاست که با تبلیغات شبانه روزی علیه کشورمان سعی دارند مردم و نظام اسلامی را رو در روی یکدیگر قرار دهند با این حال، آنچه در میدان عمل رخ داد، بار دیگر پیوند این دو و یگانگی آن ها را به نمایش گذاشت.

موضوعی که به طور خاص دلسردی قابل توجهی را برای مخالفان با انقلاب اسلامی ایران به همراه داشته است. مساله ای که البته با اعتراف آن ها در رسانه هایشان نیز همراه شده است. انقلاب اسلامی ایران از ابتدا مردمی بوده و مردمی خواهند ماند و اساسا یکچنین انقلابی بن‌بست ندارد.

سه: انقلابی که پیام دارد
در روزهای اخیر و در بحبوحه واقعه شهادت شهدای خدمت، شاهد بودیم که صرفا مردم ایران عزادار نشدند و دیگر ملت های منطقه نیز پا به پای مردم ایران عزادار شدند و عزاداری کردند. به طور خاص در پاکستان(و البته برخی از دیگر کشورهای جهان) شهرهای مختلف این کشور صحنه عزاداری های گسترده برای شهدای خدمت و به طور خاص رئس جمهور فقید کشورمان بودند. در عین حال، دولت های زیادی در سطح منطقه اعلام عزای عمومی کردند و غم مردم ایران را غمِ خود دانستند.

البته که هیات های خارجی زیادی نیز به کشورمان سفر کردند و به ملت ایران عرض تسلیت کردند. مسائلی که همه و همه برای قدرت های مخالف و معاند با ایران غیرقابل قبول است و یک نکته را یادآوری می کند: انقلاب اسلامی ایران به معنای واقعی کلمه از یک پیام بین المللی و البته جذاب برای دیگر ملت های جهان برخوردار است. موضوعی که برای مخالفان آن همواره هشدار‌آمیز بوده است.

چهار: فرصت طلبی پهپادی!
در بحبوحه تلاش ها برای جستجوی هلی کوپتر حامل رئیس جمهور فقید کشورمان و هیات همراه، به دلیل دور بودن پهپادهای پیشرفته کشورمان که مجهز به رادار "سار" و فعالیت در شریاط مه هستند (آنطور که ستاد کل نیروهای های مسلح اعلام کرده این پهپادها درگیر عملیات در شمال اقیانوس هند بوده اند)، کشورمان از پیشنهاد همکاری پهپادی ترکیه برای یافتن هلی کوپتر حامل رئیس جمهور فقید ایران استقبال کرد.

با این حال، پهپاد آکینجی ترکیه به دلیل ضعف تجهیزاتی نتوانست محل وقوع حادثه برای هلی کوپتر حامل رئیس جمهور را شناسایی کند. در این راستا، پهپادهای نیروی قدس سپاه مجهز به رادار سار توانستند در صبح روز پس از حادثه، محل دقیق سقوط هلی کوپتر حامل رئیس جمهور کشورمان را کشف کنند. این در حالی است که ترکیه مانور گسترده ای را با محوریت موفقیت پهپاد خود در عملیات جستجو برای یافتن هلی کوپتر حامل رئیس جمهور ایران انجام داد. موضوعی که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان رد شد.

با این حال، اینطور به نظر می رسد که ترکیه سعی داشته تا برای پهپادهای خود نوعی بازاریابی تبلیغاتی و بین‌المللی انجام دهد. موضوعی که برخی کارشناسان نظامی و منتقد دولت ترکیه نیز به آن اشاره داشته اند و از فعالیت پهپاد ترکیه ای در جریان عملیات جستجو برای یافتن هلی کوپتر حامل رئیس جمهور ایران به مثابه حرکتی نمایشی یاد کرده اند. با این همه، آنچه که مهم است این نکته می باشد که عملیات جستجو با تیم های امداد زمینی و البته پهپادهای کاملا ایرانی صورت گرفت و البته که ایران مراتب تشکر خود را نیز از کشورهایی که به دنبال همکاری با ایران در رابطه با سانحه مذکور بوده اند، اعلام کرده است.

نظر شما