شناسهٔ خبر: 66846757 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اتمام عملیات تکمیلی و بهره‌برداری نهایی از راه آهن یزد- اقلید

صاحب‌خبر -
اتمام عملیات تکمیلی و بهره‌برداری نهایی از راه آهن یزد- اقلید
خبرگزاری آریا - طرح راه‌آهن یزد - اقلید که از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور به‌عنوان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود، فردا 6 خرداد با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری نهایی می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری آریا، طرح راه‌آهن یزد - اقلید که از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور به عنوان حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب محسوب می‌شود، به طول 270 کیلومتر آغاز شده است که 245 کیلومتر از طول مسیر این راه‌آهن در محدوده استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد.
این مسیر شامل 270 کیلومتر خط اصلی و 49 کیلومتر خطوط ایستگاهی و 11 ایستگاه می‌شود. علاوه بر این سرعت جابه‌جایی قطار مسافری این طرح برابر با 160 کیلومتر بر ساعت و سرعت جابه‌جایی قطار باری برابر با 120 کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
این مسیر راه‌آهن، فردا یکشنبه، 6 خردادماه، همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان یزد به بهره‌برداری می‌رسد.
راه آهن یزد - اقلید طرح ملی که از مصوبه‌های سفر رهبر معظم انقلاب است یک بار در هفتم مردادماه سال 1400 توسط دولت دوازدهم افتتاح شد اما این طرح به دلایلی متوقف شد.
طرح راه‌آهن یزد – اقلید مدت‌ها بود که با تاخیر مواجه شده بود و با تخصیص اعتبار مطلوبی که در دولت سیزدهم برای این طرح به انجام رسید و همچنین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در راستای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام، به بهره‌برداری می‌رسد.
این طرح ملی برقراری ارتباط میان‌بر ریلی استان‌های فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد با استان‌های یزد، خرسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با کاهش بیش از 310 کیلومتر مسیر و نیز تکمیل حلقه مفقوده محور ترانزیت ریلی شمال شرق - جنوب غرب و جنوب شرق - جنوب غرب کشور را در بر دارد.
حمل بیش از 3 میلیون تن بار در سال نخست بهره‌برداری و بیش از 7 میلیون تن بار در سال بیستم بهره‌برداری و همچنین جابه‌جایی یک میلیون نفر مسافر در سال نخست بهره‌برداری و 3 میلیون نفر مسافر در سال بیستم بهره‌برداری برای این طرح برنامه‌ریزی شده است.
خبرگزاری آریا

نظر شما