به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شرکت برساوش که قبل از این خودروهای لوین توربو و هایبرید را وارد کرده بود، متولی حضور تویوتا BZ3 در ایران خواهد بود.
معرفی
سدان کامپکت الکتریکی، همان چیزی که اصلا از تویوتا انتظار نمیرفت! این خودرو اولین سدان برقی تویوتا و دومین خودرو از سری BZ است. عبارت BZ که از عبارت Beyond Zero به معنای فراتر از صفر، سری شکل گرفته خودروهای تمام برقی این برند پرآوازه است. اولین خودرو این سری، کراس اوور bZ4X است که در واقع نمونه کراس شده همین خودرو است. محل تولید این خودرو کارخانه مشترک FAW-TOYOTA است که کرولاهای وارداتی نیز در همینجا مونتاژ می شوند. همچنین باتری و موتور این خودرو را شرکت BYD تامین می کند.
طراحی بیرونی و داخلی
در نگاه اول طراحی فست بک گونه آن ما را یاد زانتیا و یا حتی KMC J7 می اندازد. هیچ یک از اجزای این خودرو به تویوتاهای نسل قبل تر ارتباطی ندارد و همین سبب خاص تر شدن آن می شود.
از جلو که به خودرو توجه میکنیم چراغ های تماما LED به وسیله یک نوار کرومی به هم متصل شده اند. چراغ هایی که در عقب خودرو نیز به زیبایی هر چه تمام تر و گرافیکی چشم نواز به صورت به هم پیوسته طراحی شده اند. در نمای جانبی خودرو پر از حجم های اغراق آمیز است که کار را برای صافکارها و نقاش های کشور عزیزمان سخت میکند.
دستگیره های درب به صورت مخفی طراحی شده اند و در کنار آن دکمه ورود بدون کلید خودرو قرار داده شده است.
در داخل خودرو اوضاع خیلی عجیب تر می شود. از دسته راهنما و برف پاک کنی که وجود ندارند! تا طراحی عجیب رودری ها که بسیار ساده اجرا شده اند.
فرمان این خودرو به مدل دبل D-CUT مشهور است که همین طرح سبب فضای پا مناسب برای رانندگان قد بلند می شود. فرمان این خودرو در 4 جهت به صورت دستی تنظیم می گردد و نکته عجیب تر اینکه ستون فرمان این خودرو و کاورهای اطراف آن تا پشت آمپر خودرو کشیده شده اند. روی فرمان دکمه راهنما چپ و راست دیده می شود که از نظر بنده سبب ارگونومی بهتر می گردد. از دیگر عجایب این خودرو وجود پدل شیفتر است البته نه برای تعویض دنده، بلکه یکی برای برف پاک کن و دیگری برای نور بالا! کیلومتر خودرو همانند یک تبلت کوچک در پشت فرمان قرار داده شده است. دریچه کولر مرکزی در این خودرو نداریم که البته داریم ولی نه در کنار مانیتور بلکه پشت مانیتور! البته این اقدام احتمالا برای خنک سازی مانیتور این خودرو در هوای گرم است. جالیوانی برای سرنشینان جلو زیر دریچه کولر هر به صورت کشویی وجود دارد.
برای بازکردن درب خودرو از داخل، دستگیره پشت زیرآرنجی درب پنهان شده است و طرحی شبیه BMW 518 دارد. روی درب راننده تنها یک کلید برای شیشه بالابر قرار داده شده است. حتما با خود می گویید تویوتا برای ارزان سازی شیشه برقی عقب را حذف نموده است. در حالیکه سخت در اشتباه هستید. یک دکمه زیر همین کلید قرار دارد که وظیفه انتخاب سه شیشه دیگر را دارد. هدف از اینکار جلوگیری از حواس پرتی راننده هنگام راننده است.
یک مانیتور عمودی در مرکز داشبورد و در امتداد آن پورت های TYPE-C و دسته دنده گردان و ترمزپارک برقی و شارژر وایرلس تمامی اجزایی هستند که برای این قسمت در نظر گرفته شده اند. همچنین زیر دسته دنده همانند اکثر خودروهای امروزی دو طبقه طراحی شده است و پورت شارژر فندکی در انتها آن وجود دارد.
در ردیف دوم فضای پا بسیار زیاد و طراحی صندلی های نیمکت گونه را داریم که احتمالا پس از چند ساعت نشستن بر روی آن احساس خستگی می کنید. پورت شارژر تایپ C و دریچه خروجی تهویه سرنشینان عقب از جمله امکانات ردیف عقب است. جالب ترین نکته این قسمت فضای پا سرنشین وسط است که به دلیل برقی بودن خودرو و حذف تونل گاردان فضای پا تخت و بسیار زیادی در اختیار ردیف وسط قرار می دهد.
مشخصات فنی
این سدان کامپکت برقی، قدرتی معادل 184 اسب بخار و 303 نیوتن متر گشتاور را دارد که با ترکیب یک باتری 49.9 کیلووات ساعتی و طبق استاندارد CLTC پیمایشی معادل 517 کیلومتر را دارد. شارژ سریع 30 تا 80 درصد این خودرو فقط 27 دقیقه و شارژ معمولی این نسخه حدودا 7 ساعت طول می کشد.
امکانات ایمنی و رفاهی
6 کیسه هوا (جلو-جانبی-پرده ای) – سیستم کنترل پایداری – سیستم کنترل هرزگردی – رادار نقطه کور – سیستم هشدار خروج از خطوط – هشدار برخورد از عقب – سیستم ترمز اضطراری – کروزکنترل تطبیقی – دوربین 360 درجه – سانروف - مانیتور عمودی با قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی – سیستم تهویه مطبوع دو کاناله اتوماتیک – ترمزپارک برقی + اتوهلد - صندلی های برقی به همراه گرمکن – شارژر وایرلس – سنسور و دوربین دنده عقب – سیستم TPMS از جمله امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو هستند.
نویسنده: محمدکمالپور
∎
نظر شما