شناسهٔ خبر: 66840474 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

الجزیره: 45 هزار مسلمان به دلیل ترس از «سوزاندن و سر بریدن» درحال فرار از میانمار هستند

صاحب‌خبر -

شفقنا- حدود 45000 مسلمان روهینگیا به دلیل نگرانی از پخش شایعاتی در مورد سر بریدن و سوزاندن از میانمار گریخته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ الجزیره نوشت: سازمان ملل متحد هشدار داد که تشدید خشونت ها در ایالت راخین میانمار که درگیر جنگ است، 45000 اقلیت روهینگیایی دیگر را مجبور به فرار کرده است. اتهامات مربوط به سر بریدن، قتل و سوزاندن اموال در این درگیری قومی مطرح شده است.

از زمانی که شورشیان ارتش آراکان (AA) به نیروهای دولت نظامی حاکم در نوامبر حمله کردند، درگیری ها ایالت راخین را در برگرفته و به آتش بسی که عمدتاً از زمان کودتای نظامی در سال 2021 برقرار بود، پایان داده است. این درگیری ها مدت هاست که گروه اقلیت مسلمان را هدف قرار داده است. میانمار اکثراً بودایی نشین است و مسلمانان روهینگیا چه از طرف دولت و چه از طرف شورشیان، افراد خارجی در نظر گرفته می شوند.

تخمین زده می شود 600,000 عضو اقلیت مسلمان روهینگیا که تحت آزار و اذیت شدید بوده‌اند‌ همچنان در راخین باشند. اما وضعیت خشونت بار فعلی احتمالاً باعث فرار همه آنها به بنگلادش یا دیگر کشورهای اطراف خواهد شد.

بیش از یک میلیون روهینگیا پس از فرار از راخین به بنگلادش پناه برده اند، از جمله صدها هزار نفر در سال 2017 در جریان سرکوب قبلی ارتش به این کشور گریخته‌اند که همین اخراج جمعی اکنون موضوع یک دادگاه نسل کشی سازمان ملل است.

الیزابت تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل به خبرنگاران در ژنو گفت: ده ها هزار غیرنظامی در روزهای اخیر به دلیل جنگ در شهرستان های بوتیداونگ و ماونگداو آواره شده اند. طبق گزارش‌ها، حدود 45000 روهینگیا به منطقه‌ای در رودخانه ناف در نزدیکی مرز با بنگلادش گریخته‌اند.

از سوی دیگر بنگلادش با بیش از یک میلیون روهینگیا در این کشور، تمایلی به پذیرش بیشتر ندارد و آخرین پناهجویان در سمت مرز میانمار گیر کرده‌اند.

این خبر را در الجزیره ببینید

نظر شما