شناسهٔ خبر: 66839109 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت امور اقتصادی و دارایی | لینک خبر

وزیر اقتصاد در ویژه برنامه شهادت آیت الله رئیسی در شبکه ۳ سیما:

ویژگی ممیزه رئیس جمهور در حوزه اقتصاد عملگرایی بود/ رشد اقتصادی بالا طی دو سال گذشته حاصل سخت كوشی و عملگرایی آیت الله رئیسی بوده است

وزیر اقتصاد عملگرایی، روشن بینی و در دل ملاحظات کوتاه مدت نیفتادن را از سلوک مدیریتی رئیس جمهور شهید برشمرد و تاکید کرد: رشد اقتصادی بالا و مستمر در دو سال گذشته حاصل این ویژگی ممتاز رئیس جمهور در حوزه اقتصاد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شادا سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی چهارشنبه ( دوم خرداد ماه) در ویژه برنامه شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی در شبکه سه سیما اظهار کرد:  در قریب سه سالی که در خدمت آیت الله رئیسی بودیم؛ فقط کمک کار و وزیر کابینه ایشان نبودیم بلکه در پای مکتب منش سیاسی آیت الله رئیسی هم درس آموختیم؛ رجال سیاسی زیادی را در دولت‌ها و مجالس دیده‌ایم اما وجه ممیزات آیت الله رئیسی چشم نواز بود.

 وزیر اقتصاد ادامه داد: مهمترین ویژگی آیت الله رئیسی هم در سلوک شخصی و هم جایگاه اجتماعی، صداقتی است که مردم به چشم می‌دیدند و عامه مردم به آن ارتباط برقرار می‌کردند.

وی افزود: ایشان را با همین وصف صداقت و روراستی با مردم و خدمت بی‌منت و بی‌مزد و بی‌نمایش برای عامه جامعه می‌شناختند.

 وزیر اقتصاد با اشاره به تاکیدات مکرر رئیس جمهور بر حل مشکلات معیشتی و تسریع در حل و فصل مسائلی که به طور مستقیم با سفره مردم در ارتباط است در جلسات هیئت دولت، یادآور شد:  شهید آیت الله رئیسی همواره در دولت تاکید می‌کردند که اگر نقد و اختلاف نظری با هم دارید در همین جا مطرح کنید و در پیش چشم مردم جز خدمت و همصدایی چیزی نباید باشد.

 خاندوزی با اشاره به اهمیتی که رئیس جمهور شهید به نقدهای مطرح شده از دولت از سوی منتقدان می‌دادند گفت: ایشان بارها بر استفاده از ظرفیت این نقدها و نظرات کارشناسی تاکید می‌کردند؛ رئیس جمهور بارها تاکید می‌کردند که از افراد صاحب نظر برای  هم‌اندیشی دعوت شود، گوش ایشان کاملا شنوا و پذیرای کسانی بود که برای گره گشایی از مردم راهکار داشتند.

وی اظهار کرد: رئیس جمهور ید داشتند که در دولت مردم باید از تمام ظرفیت‌های مردمی استفاده شود و به همین دلیل از ظرفیت‌های کارشناسی و تخصصی بهره می‌بردند.

خاندوزی همچنین درباره پایبندی رئیس جمهور و دولت سیزدهم به موضوع اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های درون زا برای حل مشکلات، تاکید کرد : رئیس جمهور در مواضع تصمیم گیری بسیار به اقتصاد مقاومتی پایبند بودند هرچند که اهل تظاهر و شعار دادن نبودند.

خاندوزی یادآور شد در یکی از نشست‌های هیات دولت پس از نشست از من خواستند که بمانم و پیگیری موضوعی را به بنده سپردند که مربوط به اقتصاد مقاومتی و تحریم ناپذیری بود؛ ایشان گفتند که در فلان نقطه‌ها از تحریم‌ها همچنان آسیب پذیر هستیم و برای اینکه ما مقاوم شویم و این اثرات و حداقل برسد، در این موارد با صاحب نظران هم‌اندیشی کنید تا این نقاط نیز برطرف شود تا اگر کشور دچار مشکل سیاسی برون‌زایی شد، نرخ ارز و طلا دچار نوسان نشود و سفره مردم بر هم نریزد؛ ما نیز در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام دادیم و نتیجه را طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام کردیم در آن نامه تاکید شده بود که این مسئله نیاز به یک اتاق عملیات دارد و فاً با ابلاغ به دستگاه‌ها مسئله حل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: اهتمام ایشان به اقتصاد مقاومتی و تحریم ناپذیری به نحوی بود که ایشان دستور تشکیل اتاق عملیات را به صورت فوری با مسئولیت  وزیر اقتصاد داده بودند.

 خاندوزی  با بیان اینکه شهید آیت الله رئیسی سیره مثال زدنی و کم نظیر برای حل مشکلات معیشتی مردم داشتند، یادآور شد: شاه بیت تمام مسائل ستاد اقتصادی دولت حل مشکلات معیشتی بود که به صورت موردی در هر هفته ممکن بود ایجاد شده باشد و حل آن را در اولویت قرار می‌دادند؛ در کنار مسائل کلان اقتصادی جز مشترک ستاد اقتصادی دولت، سفره مردم بود.

 وزیر اقتصاد گفت: حساسیت ویژه رئیس جمهور با اعضای هیئت دولت درباره معیشت مردم تا امروز که ایشان آسمانی شده‌اند، چندان بازگو نشده بود؛ اما در بیان رئیس جمهور و سخت کوشی ایشان مشخص بود.

 خاندوزی در ادامه با اشاره به اهتمام رییس جمهور برای تعیین چند پروژه اولویت دار که به درصد بالایی از پیشرفت رسیده اما سال‌ها معطل مانده است، در هر استان برای گره گشایی از اقتصاد استان و تسریع در توسعه و پیشرفت آن منطقه گفت: در پیش و پس هر سفر استانی مسئله شناسی صورت می‌گرفت تا بیشترین عایدی را برای هر استان داشته باشد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: در سفر آقای رئیس جمهور به استان مازندران یکی از این پروژه‌ها به عنوان وزیر معین به بنده سپرده شده بود و درباره پروژه صدرا و بندر امیرآباد مامور به پیگیری شده بودم. وقتی که بررسی کردم متوجه شدم که دست روی چه نقطه درستی گذاشته اند؛ یک مجموعه بزرگ تولیدی در کشور که پیش از این ظرفیت تولید بسیار بالایی داشته اما در اثر چند سال بی‌توجهی راکد مانده بود و حالا مجدداً به قله تعداد شاغلین بازگشته است.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی با بدنیتی صور می‌کردند که سفرهای استانی آقای رئیس جمهور سفر به یک استادیوم و یا مکانیز که تعداد زیادی جمعیت بیایند و آقای رئیس جمهور سخنرانی کنند و سفر تمام شود و نمی‌دانستم که در پیش و پس این سفر استانی مسئله شناسی است.

 وزیر اقتصاد با بیان اینکه ویژگی ممیزه رئیس جمهور در اقتصاد، عملگرایی بود، اضافه کرد: ایشان با وجود آنکه رئیس قوه قضاییه بودند، درس آموخته حقوق و فقه بودند و به ظاهر توقع می‌رفت انسانی با این سطح علمی بیشتر به مباحث نظری و تئوری توجه کنند اما به هیچ وجه به این صورت نبود و در مقام رئیس جمهور به سرعت از مقدمات عبور می‌کردند و اثر هر تصمیمی را در رشد اقتصاد و معیشت مردم می‌سنجیدند.

 خاندوزی ادامه داد: سفر رفتن، امضای تفاهم‌نامه و سایر مقدمات برای ایشان چندان مهم نبود، ایشان معتقد بودند اثر هر اقدامی را باید روی زمین مشاهده کرد اما از بی‌انصافی‌هایی که برخی نامطلعین در حق ایشان می‌کردند این بود که گمان می‌کردند تنها صورتی از دیپلماسی و رفت و آمدهای بین المللی در سفر‌های دیپلماتیک وجود دارد، در حالی که هر گزارشی که از توافقات و تفاهم‌ها به رئیس جمهور می‌دادیم باید اثر عینی و نتیجه ملموس آن بر اقتصاد کشور را با زمانبندی مشخص گزارش می‌کردیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به عضویت ایران در شانگهای و بریکس تاکید کرد: علی رغم اینکه آثار این سفرها به شکل عضویت در این پیمان‌ها آن هم در شرایط شدید تحریم دیده می‌شد، اما این بی‌انصافی متاسفانه صورت می‌گرفت.

وزیر اقتصاد گفت: رشد اقتصادی بالا یعنی به حرکت درآمدن چرخ‌های تولید، انرژی، صنعت و کشاورزی در کشور، محصول تمرکز آیت الله رئیسی بر این مسئله بود که طرح‌ها و پروژه‌های معطل مانده و خوابیده احیا و کارهای به نتیجه نرسیده، اجرایی شود.

وی با اشاره به گزارش‌های مراکز بین‌المللی، و بانک جهانی از رشد اقتصادی  سایر شاخص‌های اقتصادی کشورمان در ۲ سال گذشته تاکید کرد: آن مراجع شاید چندان راضی به گزارش کردن این پیشرفت‌ها نباشند اما نمی‌توان این موارد را کتمان کرد لذا در گزارش‌های خود به حرکت مثبت در رشد اقتصادی طی دو سال گذشته اذعان دارند.

 خاندوزی در پایان با ذکر خاطره‌ای از سلوک مدیریتی رئیس جمهور گفت: روشن بینی، جامع نگری و در دل ملاحظات کوتاه مدت نیفتادن از ویژگی‌های ممیزه رییس جمهور شهید بود.

 

نظر شما