شناسهٔ خبر: 66838931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

شکست بلندپروازی های روسیه / از ادعا تا واقعیت!

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه لهستان فاش کرد آمریکا ادعا کرده در صورتی که روسیه از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین استفاده کند «با سلاح‌های متعارف به تمامی مواضع و اهداف روسیه در اوکراین حمله خواهد کرد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «رادوسلاو سیکورسکی»،‌ وزیر امور خارجه لهستان در مصاحبه با روزنامه «گاردین» انگلیس خواستار تشدید نظامی‌گری از سوی اروپایی‌ها شده و مدعی شد یک برنامه نوسازی تسلیحاتی بلند مدت در اروپا که در آن بریتانیا بیشترین نقش ممکن را ایفا کند لازم است تا «بلندپروازی‌های روسیه» را شکست دهند.

سیکورسکی خواستار حمایت و رای مثبت اکثریت اعضای اتحادیه اروپا به تحریم‌های ضدروسیه و ایجاد یک لشگر مکانیزه ۵۰۰۰ نفری از سربازان اتحادیه اروپا شده و گفت ورشو مایل به حمایت از برنامه‌ای در سطح اتحادیه اروپا با هدف مجازات اوکراینی‌های فراری از خدمت سربازی و جنگ و حمایت از بازگشت آنها به کشورشان است.

سیکورسکی در مصاحبه با گاردین ادعا کرد لهستان حامی آنچه او «حق» اوکراین برای حمله به اهداف نظامی در داخل خاک روسیه خواند شده و گفت غرب باید محدودیت‌هایی که برای حمایتش از اوکراین وضع کرده را متوقف کند.

خبر مرتبط
پنجمین بسته کمک واشنگتن به اوکراین در راه کی یف

اقتصادنیوز: همزمان با اینکه اوکراین مواضع خود در منطقه خارکیف و دونباس را از دست داده، وزارت دفاع ایالات متحده ۲۷۵ میلیون دلار تسلیحات دیگر به مقصد کی‌یف را اعلام کرد.

این وزیر امور خارجه لهستان که در دانشگاه آکسفورد انگلیس در کنار «دیوید کامرون» همتای انگلیسی‌اش تحصیل کرده برای دیدار با کامرون به شهر لندن سفر کرده است. انتخابات ماه اکتبر گذشته در لهستان به هشت سال حکومت حزب ملی‌گرای راستگرای «قانون و عدالت» در این کشور پایان داده و دولت ائتلافی جدیدی را روی کار آورد و از آن زمان تا کنون سیکورسکی تلاش کرده لهستان را همراستا با جریان اصلی سیاست خارجی اروپایی کند.

او اخیرا در برلین با وزاری امور خارجه فرانسه و آلمان در فرمت مشهور به «مثلث ویمار» که اکنون از آن به عنوان یک پایگاه سیاسی جدید  اتحادیه اروپا یاد می‌شود، دیدار کرد.

لهستان چهار درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای بودجه نظامی صرف کرده و سیکورسکی در این مصاحبه درخواست کرد کشورهای دیگر اروپا نیز باید به این نرخ برسند که برای این باید تغییر مسیر نظامی در این قاره رخ دهد.

او گفت که به اعتقاد وی اروپا در زمینه نوسازی و تقویت نظامی عقب مانده و پایگاه صنعتی، فن‌آوری و دفاعی اتحادیه  اروپا دچار سالها کمبود سرمایه گذاری شده است.

خبر مرتبط
کنترل یک روستای مهم در دونباس در دستان روسیه/ تلفات سنگین اوکراین در روزهای گذشته

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک روستا در دونباس تحت کنترل نیروهای این کشور قرار گرفت.

او همچنین اظهار کرد در جریان نشست به اصطلاح «مثلث ویمار» در خصوص مساله اعمال تحریم‌های ضد روسی صحبت و توافق شد که نقش هماهنگ‌کنندگی اتحادیه اروپا برای اجرای این تحریم‌ها افزایش یابد. او درخواست کرد اتحادیه اروپا باید اصل اتفاق نظر را در زمینه وضع تحریم‌ها کنار بگذارد چون در صورتی که یک عضو جلوی تحریم ها را بگیرد اجرای آنها به تاخیر می‌افتد و اینکه این اتحادیه باید نقض تحریم‌های خود را جرم‌انگاری و قابل پیگرد در سرویس دادستانی اروپا کند.

سیکورسکی با حمله به «ولادیمیر پوتین» مدعی شد این رئیس جمهور روسیه قصد دارد «نظر راستگرایان را در اروپا و آمریکا با مستمسک قرار دادن سنت گرایی را جلب کند» و «در جوامع اروپا بر سر نگرش درباره جنسیت و همجنس‌گرایی اختلاف ایجاد کند.»

وزیر خارجه لهستان گفت اگر به خاطر «بریگزیت» نبود به جای «مثلث ویمار»، «کمیته چهارکشوری ویمار» وجود داشت و ورشو از «عمیق‌ترین مشارکت بریتانیا در ساختارهای دفاعی و امنیتی اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.»

این مقام لهستانی بیان کرد: «اوکراین باید به ما بگوید می‌خواهد ما چه کاری نسبت به شهروندانش انجام دهیم.»

او اظهار کرد هر گونه برنامه اوکراین برای سلب مزایای تامین اجتماعی از افراد فراری از خدمت سربازی و جنگ باید در سطح اروپا اعمال شود تا این فراری ها نتوانند در اروپا دست به خرید بزنند.

وزیر خارجه لهستان با حمایت از رویکرد جنگ‌طلبی مدعی شد اروپا باید یاد بگیرد «بهتر است بازی تشدید نبرد را اجرا کند.»

او از حمله اوکراین به «اهداف نظامی در داخل روسیه» حمایت و ادعا کرد: «روسیه به جز استفاده از تسلیحات هسته‌ای محدودیت چندانی برای خودش اعمال نکرده است.»

او گفت: «آمریکایی‌ها به روس‌ها گفته‌اند اگر بمب اتمی منفجر کنید حتی اگر کسی را نکشد ما به همه اهداف شما در اوکراین با تسلیحات متعارف حمله خواهیم کرد و همه آنها را نابود خواهیم کرد.»

نظر شما