شناسهٔ خبر: 66838091 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

«سینما» در هفته‌ای که گذشت؛

غمی که سینمای ایران را تعطیل کرد/ شهدای خدمت در قاب سینما

در هفته‌ای که گذشت سینما نیز همچون دیگر بخش‌های جامعه متاثر از شهادت رئیس جمهور و همراهان‌شان قرار گرفت و علاوه بر تعطیلی، در جلسه مدیران سینمایی مقرر شد از ساخت آثاری مرتبط حمایت شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در هفته‌ای که گذشت، حادثه دردناک شهادت آیت الله رئیسی و همراهان‌شان که قلب ملت ایران را به درد آورد، سبب شد تا همه فعالیت‌ها از جمله برنامه‌های و فعالیت‌های فرهنگی هنری به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآیند.

در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه به صورت گزارشی، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

خروجی شورای صنفی نمایش و اعلام سرگروه‌های جدید

ششمین جلسه شورای صنفی نمایش در روزهای ابتدایی هفته گذشته در خانه سینما برگزار و قرارداد سرگروهی «آبی روشن»، «خجالت نکش ۲» و «کوچه ژاپنی ها» ثبت شد. در این جلسه، شورا بعد از بررسی درخواست‌ها و موارد مطرح شده، قرارداد فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه کنندگی سید محمدحسین میری با پخش «شهرفرنگ» به سرگروهی سینما فرهنگ را ثبت کرد. همچنین قرارداد فیلم سینمایی «خجالت نکش ۲» به کارگردانی رضا مقصودی و تهیه کنندگی سید امیر پروین حسینی با پخش «فیلمیران» به سرگروهی پردیس سینمایی آزادی و فیلم سینمایی «کوچه ژاپنی ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و تهیه کنندگی علی اکبر ثقفی به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال (پخش این فیلم بر عهده تهیه کننده اثر است) نیز ثبت شد.

اعلام برگزیدگان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی یکشنبه سی‌ام اردیبهشت برگزار شد که ضمن دعا برای سلامتی رئیس جمهور، برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

بخش فیلمنامه

دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیأت داوران به زیبا ارژنگ برای فیلمنامه کوتاه «پرنده آرزوها» تعلق گرفت.

جایزه دوم بخش فیلمنامه کوتاه به (ماهنین مهرور) برای اثر «لک لک عضو خانواده» تعلق گرفت.

جایزه اول بخش فیلمنامه کوتاه به حبیب زهیرنیا برای اثر «هاوای» تعلق گرفت.

تقدیر ویژه هیأت داوران به کیارش بکاییان برای فیلمنامه بلند «صداها زندگی می‌کنند» تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلمنامه بلند به مرتضی ایمانی راد برای اثر «سکوت صحرا» اهدا شد.

بخش مستند

تندیس بهترین صدا مستند به آرش قاسمی برای فیلم‌های «هفت سمفونی زاگرس و ایساتیس» تعلق گرفت.

تندیس بهترین تدوین مستند به ابراهیم سعیدی برای فیلم «طعم آب» تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلمبرداری مستند به مهدی آزادی برای فیلم‌های «ایساتیس و رؤیای یک اسب» اهدا شد.

تندیس بهترین پژوهش بخش مستند به مجتبی اسماعیلی برای فیلم «شرق وحشی» تعلق گرفت.

لوح افتخار بهترین کارگردانی مستند به احسان امیریان اهدا شد.

دعا برای سلامتی رئیس جمهور/ برگزیدگان جشنواره معرفی شدند

تندیس بهترین کارگردانی به مرتضی مطوری برای «آب سوخته» تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلم به ابراهیم سعیدی برای فیلم «طعم آب» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار و جایزه ویژه هیأت داوران به نازگل سوری برای حضور صمیمانه در فیلم «نازگل» اهدا شد.

جایزه ویژه بنیاد ایرانشناسی

جایزه ویژه بنیاد ایرانشناسی در بخش فیلم سینمایی به حسین ریگی برای فیلم «میرو» اهدا شد؛ حسین ریگی جایزه خود را به مردم مظلوم مهربان و دوست داشتنی سیستان و بلوچستان تقدیم کرد.

جایزه ویژه بنیاد ایرانشناسی در بخش فیلم کوتاه به زهره صباغیان برای فیلم «اذان صبح به افق یزد» تعلق گرفت.

بخش پویانمایی

لوح تقدیر انیمیشن به خانم زیبا ارژنگ برای اثر «محراب آرامش» تعلق گرفت.

تندیس بهترین پویانمایی به بهروز سلیمانی نذیر، شیرین سلیمانی نذیر و فرناز موذن برای فیلم «راهی» اهدا شد.

بخش فیلم کوتاه

تندیس بهترین صدا فیلم کوتاه داستانی به محمدحسین ابراهیمی برای فیلم «رو به شب» تعلق گرفت.

با تقدیر از تدوین فیلم کوتاه «بشقاب» تندیس بهترین تدوین به ماهان عبادی برای فیلم «عزیز» تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلمبرداری فیلم کوتاه به محسن نجفی مهری برای فیلم «تی یره» تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه به ابوالفضل عزیزی و سیما رسولی برای فیلم «گناه» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی جشنواره به سید مهدی موسوی برزکی برای فیلم «عزیز» تعلق گرفت.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه به رضا فهیمی برای فیلم «سپیدپوش» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه به سهیلا پورمحمدی برای فیلم «جان داد» تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلم کوتاه به محمدرضا مرادی برای فیلم «افسانه کوه ننوک» تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم کوتاه به اکبر زارع برای فیلم «تابوت» تعلق گرفت.

بخش سینمایی و فیلم‌های بلند

جایزه ویژه هیأت داوران به جمشید هاشم پور برای حضور در فیلم «مسخ نرگس» اهدا شد.

تندیس فیلمنامه این بخش به زنده یاد اصغر یوسفی نژاد برای فیلم «عروسک» تعلق گرفته و جایزه به همسر وی اهدا شد.

جایزه ویژه هیأت داوران به آزاده صمدی برای بازی در فیلم «عزیز» اهدا شد.

تندیس بهترین بازیگر زن به سویل شیرگیل برای فیلم «عروسک» اهدا شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به مجتبی رنجبر برای فیلم «آفتاب گرگ و میش» اهدا شد.

تندیس بهترین بازیگر مرد به ناصر هاشمی برای فیلم «عروسک» اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی به رضا جمالی برای فیلم سینمایی «سونسوز» تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلم به منوچهر محمدی برای فیلم «خورشید آن ماه» تعلق گرفت.

بهترین دستاورد هنری به محمد برادران برای جلوه‌های ویژه فیلم «احمد» اهدا شد.

جایزه ویژه و تجلیل هیات داوران به واسطه نگاه صلح طلبانه به مظلومیت ایران در بمباران‌های شیمیایی در طول ۸ سال دفاع مقدس به حبیب احمدزاده برای اثر «معجزه بناسان و چراغ جادو» تعلق گرفت.

یادبود رئیس جمهور شهید در بازار جهانی کن

چتر سینمای ایران در کن هم عزادار شد

هفته گذشته همچنین، چتر سینمای ایران در هفتاد و هفتمین دوره فستیوال کن افتتاح شد که متشکل از بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و تهیه‌کنندگان خصوصی و سینماگران ایرانی هستند. غرفه سینمای ایران در بازار جشنواره بین المللی کن محل رفت و آمد سینماگران و نمایندگان کمپانی‌های سینمایی مختلف جهان است و نمایندگان سینمای ایران گفت‌وگوهای متعددی را برای تبادل آثار و محصولات سینمایی کشورمان دارند.

سینماگران و چهره‌های سینمایی عرصه بین الملل با حضور در غرفه ایران درباره حضور در جشنواره‌های سینمایی ایران، خرید رایت بین‌المللی محصولات سینمایی، فیلم کوتاه و مستند مذاکرات متعددی زیر چتر سینمای ایران داشتند که از آن جمله می‌توان به حضور احمد شوکی رییس انجمن جهانی منتقدان (فیپریشی)، نماینده جشنواره توکیو، رییس مرکز ملی فیلم ارمنستان، نماینده جشنواره پونا، جشنواره جیفونی، رایزنی رشید مشهراوی کارگردان سرشناس فلسطینی و رییس صندوق فیلمسازی غزه و گفت‌وگو با شرکت‌های پخش و توزیع ژاپن و هند و استرالیا، فرانسه و شرکت‌های پخش در آمریکای شمالی و لاتین اشاره کرد.

مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با عرضه آثار سینمایی، مستند و انیمیشن در بازار حضور دارد اما امسال، تمرکز مرکز بر حمایت مالی از تولید مستندهایی با موضوع غزه است، سال گذشته مرکز گسترش در واکنش به جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه، با تشکیل صندوق حمایت مالی، زمینه ساخت آثاری درباره مسائل غزه را فراهم کرد. هدف این فاند (حمایت مالی) ایجاد بستر برای فیلمسازان بین‌المللی برای تولید آثار شاخص در این زمینه است.

در پی اعلام خبر شهادت رئیس جمهور کشورمان آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان ایشان، چتر سینمای ایران در محل بازار فیلم جشنواره بین المللی کن از نخستین ساعات فعالیت خود، شاهد حضور نمایندگان سینمایی کشورهای مختلف از جمله فرانسه، الجزایر، چین، پاکستان، تونس، ارمنستان، هند، اسکاتلند، فلسطین و ازبکستان برای اعلام همدردی و ابراز تسلیت بوده است. همچنین در اقدامی نمادین دفتر یادبودی توسط سینماگران و نمایندگان سینمایی کشورهای مختلف در چتر سینمای ایرانی نیز به امضا رسید و در بازار فیلم هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن، به نشان همدردی با مردم ایران، با نصب المان سوگواری و پخش تصاویری از رئیس جمهور شهید کشور، به مقام شامخ شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور کشورمان ادای احترام کرد.

چتر سینمای ایران تا آخرین روز بازار فیلم کن با عزاداری مردم ایران همراه بوده و به فعالیت خود نیز ادامه خواهد داد. هفتاد و هفتمین دوره فستیوال فیلم کن ۵ خرداد ماه به کار خود پایان می‌‎دهد.

هنرمندان از سید شهیدان خدمت گفتند/ از حاتمی‌کیا تا بهنوش بختیاری

اتفاق تلخ برای ایران و واکنش و تسلیت سینماگران

در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی در شب میلاد مسعود حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام سینماهای سراسر کشور، نمایش تمامی فیلم‌ها و تئاترهای کمدی و غیرکمدی نیز به مدت ۵ روز عزای عمومی تعطیل و مبلغ بلیت‌های کنسل شده به حساب کاربری افراد اضافه شدند.

اما پس از اعلام خبر شهادت رئیس جمهور و همراهان‌شان، جمعی از هنرمندان عرصه‌های مختلف سینما، تئاتر، تلویزیون، هنرهای تجسمی و موسیقی با انتشار یادداشت و گفت‌وگوهای رسانه‌ای مختلف شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیأت همراه در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفتند که تعدادی از آنها را در ادامه می‌خوانید.

سیدرضا میرکریمی کارگردان شناخته‌شده و با سابقه سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در پی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیأت همراه ایشان در حادثه سقوط بالگرد، گفت: خبر تلخی بود. فارغ از اینکه چه دیدگاه سیاسی یا دیگری داشته باشید، به عنوان یک ایرانی از این‌که تعدادی از مسئولان تراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دلخراش است. من هم مثل بسیاری از مردم دیشب را نخوابیدم و پیگیر اخبار بودم و امیدوار بودم که این سانحه هولناک با خبری خوش به انتها برسد. ولی تقدیر الهی چیز دیگری بود و باید تسلیم بود.

میرکریمی با بیان اینکه باید از صمیم قلب آرزوی رحمت الهی و صبر برای همه عزیزان سفر کرده و بازماندگان محترم‌شان داشته باشیم، تصریح کرد: در این روز که متعلق به امام خاص ایرانیان، امام رضا (ع) است، خوب است همه کسانی که دل در گرو این سرزمین داریم با هم برای سربلندی ایران عزیز تلاش و دعا کنیم.

ابراهیم حاتمی کیا کارگردان مطرح سینمای ایران هم در یادداشتی به مناسبت شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی نوشت: در آخرین روز اردیبهشت‌ماه، با انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه دلمان لرزید و بُهت زده شدیم. امروز یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ این سرزمین را دیدیم و با خود زمزمه کردیم «انا للّه و انا الیه راجعون» این حادثه دلخراش، تلخ و هولناک را تسلیت می‌گویم. امید است این مقطع حساس با آرامش و اتحاد در راستای منافع و مصلحت ایران عزیز به دور از اختلاف‌های سیاسی و جناحی سپری شود. خداوند در سالروز ولادت امام رضا (ع) خادمش را با امام هشتم (ع) محشور کند.

مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون طی یادداشتی که در اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرار داد، از زاویه‌ای متفاوت به شخصیت شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی پرداخت.

یادداشت مسعود ده‌نمکی درباره نقدپذیری شهید آیت‌الله رئیسی

در این یادداشت آمده است: «اردیبهشت سال ۱۳۷۱ اولین دیدار بین من و آقای رئیسی در دادگاه انقلاب اسلامی اتفاق افتاد. آن زمان ایشان در مقام ریاست دادگاه انقلاب و من در مقام متهم بودم. بعد از گذراندن ۱۰ روز زندان انفرادی و مراحل بازجویی در زندان توحید و یا همان موزه عبرت فعلی که به جرم اعتراض به معضلات فرهنگی و کم‌کاری‌های دولت وقت و البته دستگیری تعدادی دیگر که کارشان چیزی بیشتر از اعتراض بود، به دفترشان فراخوانده شدم‌. برخلاف تصورم با روی خوش به استقبالم آمد و بعد تورق پرونده گفت: اگر جای‌مان عوض می‌شد و من آن‌طرف میز بودم، همین کارهای اعتراضی تو را می‌کردم.

یک‌بار هم وقتی مستند «فقر و فحشاء» را ساختم و فیلم توقیف شد و پایم به دادگاه کشیده شد ایشان را در سازمان بازرسی کل کشور دیدم. فیلم را دیده بود. می‌خواستم مستند «از کجا آورده‌اید؟» را بسازم. گفت: هنوز هم تو آن‌طرف میز هستی و من این‌طرف و خوشحالم که بعد از ۱۰ سال هنوز کم نیاورده‌ای.

آخرین دیدارمان پس از ریاست جمهوری ایشان بود. در ضیافت افطار کنار هم نشسته بودیم. هم قبل از افطار پشت تریبون و هم سر سفره که من را به کنارش فراخواند، کلی به مسائل موجود نقد کردم و ایشان هم مثل قبل صبورانه گوش داد و آخرش گفت: من نسبت به تو همان ارادت ۳۰ سال پیش را دارم. من هم گفتم: من هم دوست‌تان دارم و به شما رأی داده‌ام اما باز من این‌طرف میز هستم و شما آن‌طرف و قبول دارید نقد منصفانه به دولت بهترین کمک به دولت شما است؟ گفت: قبول دارم.

شاید می‌خواست بگوید من هم آن‌طرف میز بودم همین کار تو را می‌کردم. خدا شهید خدمت ایران را با جدش محشور کند.»

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون هم در پیامی نوشت: «شهادت مزد تلاش‌های خستگی ناپذیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی در طول مسئولیت‌های او بود. آرام و متین در ظاهر، ولی پرخروش و جنگنده در باطن، برای خدمت به مردم ایران بود و خستگی را نمی‌شناخت. او می‌توانست در پایتخت باشد و وقایع و اتفاقات کشور را از پشت میزش رصد کند، بدون آنکه خطر را به جان بخرد، ولی رئیسی مرد عمل بود. او و همراهانش با کوله باری از افتخار خدمت به مردم ایران به سوی معبود پر کشیدند. اینجانب به عنوان خدمتگزار و عضوی کوچک از جامعه هنرمندان پیشکسوت، این ضایعه تأسف بار را خدمت تمامی خانواده‌های محترم شهدای حادثه سقوط هلیکوپتر و مردم عزیز تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند منان درجات متعالی آیت اله رئیسی و همسفرانش را مسالت دارم. یادشان همواره گرامی و روحشان قرین رحمت الهی باد.»

فرهاد قائمیان بازیگر و مدیر جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) هم در بخشی از گفت‌وگو با خبرنگار مهر توضیح داد: جامعه هنری یکی از همراهان و حامیان بزرگ خودش را از دست داد؛ ایشان همیشه توجه و اهتمام ویژه و خاصی به هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر داشتند که فراموش نشدنی است.

اصغر سمسارزاده صداپیشه و بازیگر پیشکسوت رادیو، تئاتر و تلویزیون هم در پیام تسلیت خود اظهار کرد: شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور محبوب ایران را به آحاد مردم و خانواده آن شهید والامقام و جامعه هنری کشور تسلیت گفته و برای بازماندگان سلامتی و صبر شکیبایی از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

لحظات بدرقه «شهدای خدمت» در «عطر خدمت» ثبت می‌شود

برگزاری جلسه فوق العاده مدیران سازمان سینمایی / اعلام فراخوان «عطر خدمت»

در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رییسی و هیات همراه، جلسه فوق العاده شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی به ریاست محمد خزاعی به منظور برنامه‌ریزی و تقسیم کار در راستای مستندسازی، همراهی برای برگزاری باشکوه آیین وداع و مراسم تشییع رئیس جمهور شهید، ۳۱ اردیبهشت ماه در سالن شهید آوینی سازمان سینمایی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رئیس سازمان سینمایی با برشمردن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ارزشمند رئیس جمهور شهید، ایشان را نمونه و الگویی کم نظیر در تاریخ کشور و اسوه علم و عمل و تقوا برشمرد و تصریح کرد به تاسی از مرام و منش رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی که همواره بر مساعدت، خدمت رسانی و عدم تاخیر در دستگیری از مردم تاکید داشت، لازم است کلیه دست اندرکاران سازمان سینمایی اعم از مدیران و کارشناسان نیز کماکان بی وقفه به فعالیت‌های خود در راستای عمل به ماموریت‌ها و برنامه‌های از پیش تعیین شده ادامه داده و از هیچ تلاشی در جهت اعتلا و ارتقای سطح کمی و کیفی سینما و بهبود شرایط سینماگران کشور فروگذار نکنند. همچنین در این جلسه مقرر شد کلیه موسسات تابعه و معاونت‌های سازمان سینمایی نسبت به تولید محتوای تصویری و ساخت مستندهای کوتاه و بلند نسبت به این شهید والامقام ادای دین کنند.

در همین راستا، انجمن سینمای جوانان ایران همزمان با برگزاری آیین بدرقه پیکر شهید سیدابراهیم رئیسی و شهدای خدمت، برای رویداد «عطر خدمت» در قالب عکس و فیلم کوتاه فراخوان داد که بر اساس آن، همزمان با بدرقه ملی شهیدان خدمت، هنرمندان علاقه‌مند می‌توانند روایت تصویری خود از این آیین را در قالب فیلم‌کوتاه و عکس، ثبت و به رویداد «عطر خدمت» که به همت انجمن سینمای جوانان ایران و در سراسر کشور برگزار می‌شود، ارسال کنند. متن فراخوان را اینجا بخوانید.

نظر شما