شناسهٔ خبر: 66837712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ولادیمیر پوتین:

تاریخ انقضای زلنسکی تمام شده است/ با مقامات مشروع مذاکره می‌کنیم

رئیس جمهور روسیه می‌گوید که مسکو پیش از مشارکت در هرگونه مذاکره قانونی منجر به حل و فصل جنگ، باید اطمینان قطعی داشته باشد که با مقامات مشروع اوکراین سروکار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، با اشاره به پایان دوران ریاست جمهوری ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که مسکو پیش از ورود و مشارکت در هر گونه مذاکره برای حل و فصل جنگ اوکراین، باید مطمئن باشد که با مقامات مشروع و قانونی این کشور سروکار دارد.

پوتین در نشست مطبوعاتی مشترک در مینسک با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به این موضوع که دوران ریاست جمهوری زلنسکی چند روز پیش به اتمام رسید و اختیارات وی منقضی شد، اظهار نظر کرد.

وی با تاکید دوباره بر آمادگی روسیه برای مشارکت در مذاکرات با اوکراین به منظور پایان بخشیدن به جنگ، گفت که مذاکرات باید بر پایه «عقل سلیم» بوده و «واقعیات میدانی» را به رسمیت بشناسد و علاوه بر این، در جریان گفت‌گوها باید از توافق اولیه در روزهای ابتدایی جنگ، به عنوان مبنا و اساس بهره برد.

وی تاکید کرد: اما با چه کسی مذاکره می‌کنیم؟ این یک پرسش عجیب است و من هم موافقم. اما می‌دانیم که مشروعیت رئیس جمهور کنونی اوکراین منقضی شده است. یکی از اهداف اجلاس صلح آتی که قرار است ماه آینده در سوئیس برگزار شود و کی‌یف درباره آن جنجال به‌راه انداخته، حمایت از ابقای زلنسکی است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از اهداف این اجلاس برای جامعه غرب که حامیان کنونی رژیم کی‌یف هستند، این است که مشروعیت رئیس جمهور کنونی اما منقضی‌شده (اوکراین) را تأیید کنند! البته که چنین پروپاگاندا و تبلیغاتی مقابل اسناد قانونی و حقوقی بی‌معنی هستند. تأیید و تشخیص مشروعیت زلنسکی، برعهده نظام حقوقی یعنی پارلمان، دادگاه قانون اساسی و برخی نهادهای دولتی است.

رئیس جمهور روسیه که به‌تازگی در انتخابات این کشور پیروز شده و سوگند یاد کرده است، خاطرنشان کرد: اما درباره روسیه باید بگویم که برای مشارکت در هر مذاکره معنادار با کی‌یف، باید به طور قطعی اطمینان حاصل کنیم که مسکو با مقامات مشروع و قانونی کی‌یف سروکار دارد.

نظر شما