شناسهٔ خبر: 66836027 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مهمترین اخبار اقتصای جهان درهفته ای که گذشت

تلاش رسانه های آمریکا برای جلوگیری از تورم و کاهش ارزش دلار

سیاستگذاران بازار پولی امریکا در تلاشند تا نگرانی های کارشناسان در بی ارزش شدن نرخ دلار را کنترل و قیمت ها کالاها را ثابت نگه دارند.

صاحب‌خبر -

بازار، گروه جهان: هفته گذشته، بازارهای جهانی از آنچه در صورتجلسه فدرال رزرو در ۳۰ آوریل و ۱ مه بیان شده بود پیروی کردند. سیاستگذاران پولی در مورد تداوم افزایش تورم نگران هستند و در نتیجه بر لزوم حفظ نرخ بهره در سطوح بالا برای یک دوره طولانی تاکید کردند. به عبارت بهتر سیاستگذاران بازار پولی امریکا در تلاشند تا نگرانی های کارشناسان در بی ارزش شدن نرخ دلار را کنترل و قیمت ها کالاها را ثابت نگه دارند. در این هفته با اخباری که رسانه های امریکایی منتشر کردند، سعی شد تا جلو افزایش قیمت فلزات گرانبها، مس و نفت گرفته شود.

این تصمیم منجر به کاهش قیمت فلزات، به‌ویژه طلا و مس شد، پس از اینکه قیمت‌ها در ابتدای معاملات هفته گذشته به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیدند. کارشناسان مهمترین دلیل افزایش قیمت ها را بهبود چشم‌انداز تسهیل پولی در آمریکا پس از انتشار داده‌های تورم در هفته قبل اعلام کرده بودند اما اخر هفته فدرال رزرو برای حفظ ارزش دلار نرخ بهره را ثابت نگه داشت.

در ادامه به مرور مهمترین وقایع اقتصادی در روز های هفته ای که گذشت می پردازیم:

قیمت مس در اولین جلسات معاملاتی هفته میلادی گه گذشت به بالاترین سطح خود رسید و با توجه به انتظارات برای بدتر شدن کسری عرضه جهانی، به سیر صعودی خود ادامه داد

دوشنبه : قیمت مس برای اولین بار به بالای ۱۱۰۰۰ دلار رسید.

قیمت مس در اولین جلسات معاملاتی هفته میلادی گه گذشت به بالاترین سطح خود رسید و با توجه به انتظارات برای بدتر شدن کسری عرضه جهانی، به سیر صعودی خود ادامه داد.

همچنین در این روز سهام جهانی به بالاترین حد خود رسیده و شاهد قوی ترین موج صعودی از سال ۲۰۲۱ شد. بازار جهانی سهام امسال رشد خود را تقویت کرده است، زیرا شاهد یک موج صعودی بی‌سابقه در ۳ سال گذشته بوده و تعدادی از بازارهای بین‌المللی یا به سقف تاریخی خود نزدیک شده اند و یا نقطه قله خود را بالا برده اند. به اعتقاد تحلیل‌گران، سیگنال مثبتی به‌ویژه برای سهام بازارهای آمریکایی است.

طلا نیز برای دومین جلسه متوالی به رکورد بالایی دست یافت. پس از اینکه فلز زرد به مدت دو هفته متوالی با توجه به انتظارات کاهش نرخ بهره آمریکا به افزایش قیمت دست یافت، قیمت‌های آتی طلا در معاملات روز دوشنبه رشد خود را تقویت کردند.

تقریبا با همین دو خبر قیمت نفت از نزدیک ۸۴ دلار به ۸۱.۳۶ دلار در روز پنج شنبه رسید اما در ادامه روند صعودی به خود گرفت

سه شنبه: صندوق پول اعلام کرد: بانک مرکزی انگلستان در سال جاری جا دارد تا ۳ بار نرخ بهره را کاهش دهد. طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول بانک انگلستان در سال جاری جا دارد سه کاهش بهره را انجام دهد زیرا نرخ رشد مورد انتظار برای اقتصاد این کشوررا باز بینی و افزایش داده است با این حال همچنان نسبت به چالش‌هایی که دولت بعدی از نظر مالی عمومی و اقتصادی با آن مواجه خواهد شد، هشدار داد. بیشترین تاکید صندوق بین المللی احتمال کسری بودجه انگلیس است.

اداره اطلاعات انرژی خبر داد که گویان سومین کشور با رشد سریع تولید نفت خارج از اوپک است. اداره اطلاعات انرژی روز سه‌شنبه گفت که گویان به یک سهم عمده در رشد عرضه جهانی نفت خام تبدیل شده است و از زمان شروع تولید در سال ۲۰۱۹، تولید نفت خام این کشور در سواحل شمالی آمریکای جنوبی به ۶۴۵۰۰۰ بشکه در روز افزایش یافته است.

در همین حال دولت آمریکا خبر داد که برای آرام کردن قیمت های نفت یک میلیون بشکه بنزین می فروشد. دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قصد دارد یک میلیون بشکه بنزین از ذخایر استراتژیک ذخیره شده در شمال شرق را با هدف کاهش قیمت ها در پمپ بنزین ها قبل از تعطیلات چهارم ژوئیه بفروشد.

تقریبا با همین دو خبر قیمت نفت از نزدیک ۸۴ دلار به ۸۱.۳۶ دلار در روز پنج شنبه رسید اما در ادامه روند صعودی به خود گرفت.

صورتجلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو نشان داد که نگرانی سیاست گذاران در مورد تورم همچنان بالاست

چهارشنبه

تورم انگلیس به ۲.۳ درصد کاهش یافت و به هدف بانک مرکزی انگلیس نزدیک شد.

نرخ تورم سالانه در انگلیس در ماه گذشته کاهش یافت و به سطح مورد نظر بانک مرکزی انگلیس نزدیک شد که از احتمال پایان چرخه انقباض پولی حمایت می کند.

همچنین ذخایر نفت آمریکا برخلاف انتظار در خبرها افزایش یافت. ذخایر نفت در ایالات متحده در هفته منتهی به ۱۷ می ۱.۸ میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که پیش بینی ها حاکی از کاهش ۲.۴ میلیون بشکه ای بود.

همچنین در این روز صورتجلسه فدرال رزرو نشان داد که نگرانی سیاست گذاران در مورد تورم همچنان بالاست.

صورتجلسه کمیته سیاست پولی فدرال رزرو نشان دهنده نگرانی سیاستگذاران در مورد زمان مناسب برای کاهش نرخ بهره بود و اعضای کمیته نگرانی خود را در مورد متوسل شدن مصرف کنندگان به اشکال مخاطره آمیز تامین مالی برای پوشش هزینه های خود با ادامه فشارهای تورمی ابراز کردند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده درخواست ETF هایی که اتریوم را خریداری و نگهداری می کنند را بلامانع عنوان کرد و راه را برای فراگیر شدن این سرمایه ها هموار کرد

پنجشنبه

رسانه های آمریکا خبردادند که ادعاهای بیکاری در آمریکا برای دومین هفته متوالی کاهش یافته است. تعداد درخواست های ارسال شده برای دریافت مزایای بیکاری در ایالات متحده برای دومین هفته متوالی کاهش یافت که نشان از ادامه حرکت رو به جلو و مثبت در بازار کار این کشور است.

طبق ادعاهای رسانه ها فعالیت اقتصادی ایالات متحده در ماه می با سریع ترین سرعت خود در دو سال اخیر رشد کرده است. رشد فعالیت های اقتصادی در ایالات متحده در ماه می شتاب گرفته و پس از دو ماه کاهش رشد، به سریع ترین سرعت خود در کمی بیش از دو سال اخیر دست یافت و نشان دهنده بهبود عملکرد اقتصادی در اواسط سه ماهه دوم امسال است.

رگولاتورهای ایالات متحده ETF های اتریوم را تایید کرد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده درخواست ETF هایی که اتریوم را خریداری و نگهداری می کنند را بلامانع عنوان کرد و راه را برای فراگیر شدن این سرمایه ها هموار کرد. با این حال خریداران و سرمایه گذاران این خبر را پیش خور کرده بودند به نحوی که امروز با کاهش قیمت مواجه شد.

اوپک پلاس نشست مجازی خود را به ۱۳ خرداد (دوم ژوئن) موکول کرد

جمعه

اوپک پلاس نشست مجازی خود را به ۱۳ خرداد (دوم ژوئن) موکول کرد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، اوپک پلاس، روز جمعه اعلام کردند که یک نشست آنلاین در دوم ژوئن پس از برنامه ریزی برای برگزاری آن در وین در ابتدای ماه جاری برگزار خواهد شد.

بیکر هیوز در این روز اعلام کرد که سکوهای اکتشاف گاز آمریکا به پایین ترین سطح از مهر ۱۴۰۰ (اکتبر ۲۰۲۱) رسیده. همین خبر باعث شد تا آثار دو خبر روز سه شنبه خنثی و روند قیمتی قیمت نفت معکوس ورو به بالا شوند. بر اساس این خبر تعداد دکل‌های اکتشاف نفت در آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ می به ۴۹۷ رسید، در حالی که سکوهای گاز طبیعی به پایین‌ترین سطح خود در بیش از دو سال گذشته رسیده اند.

نظر شما